annulatie aankoop tweedehandsauto

joske47
Topic Starter

annulatie aankoop tweedehandsauto

#1 , 19 nov 2009 17:08

Ik heb vorige week een tweedehands auto gekocht bij een autohandelaar. Ik heb een koopcontract getekend en beloofd de auto deze week te komen halen. Nu ben ik echter ontslagen en beschik niet meer over het geld om de auto te kopen. De afgesproken prijs was 1850 euro en ik heb geen voorschot betaald. Ik heb de verkoper gezegd dat ik van de koop wou afzien, nu eist hij echt 277,50 euro annulatiekosten. Volgens de wet moet ik dit betalen, maar ik vind dit bedrag nogal overdreven. Wat kan hij doen als ik niet betaal, een rechtszaak lijkt me nogal duur voor 277,5 euro?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2009 18:58

als consument bent u beschermd door de wet op de handelspraktijk en de wet inzake garanties

Tevens zijn beide partijen vrijwillig een contract aangegaan met voorwaarden.
Beide partrijen dienen zich daaraan te houden.
Lees de voorwaarden en kijk of de som die gevraagd wordt correct is.
U kan altijd naar de rechter stappen ttz de handelaar zal dat wel doen en hem vragen of hij dit redelijk vindt.
Mogelijk gezien de tijd onmiddellijk opgezegd - niet buiten geweest - geen geld ontvangen en geen produkt geleverd - wat is het werkelijk verlies voor de handelaar.
Langs de andere kant heeft hij waarschijnlijk ook kosten gehad ...

In eerste instantie zal de rechter toch kijken naar het contract en de billijkheid van de schadevergoeding

joske47
Topic Starter

#3 , 19 nov 2009 19:24

als consument bent u beschermd door de wet op de handelspraktijk en de wet inzake garanties

Tevens zijn beide partijen vrijwillig een contract aangegaan met voorwaarden.
Beide partrijen dienen zich daaraan te houden.
Lees de voorwaarden en kijk of de som die gevraagd wordt correct is.
U kan altijd naar de rechter stappen ttz de handelaar zal dat wel doen en hem vragen of hij dit redelijk vindt.
Mogelijk gezien de tijd onmiddellijk opgezegd - niet buiten geweest - geen geld ontvangen en geen produkt geleverd - wat is het werkelijk verlies voor de handelaar.
Langs de andere kant heeft hij waarschijnlijk ook kosten gehad ...

In eerste instantie zal de rechter toch kijken naar het contract en de billijkheid van de schadevergoeding
Ja maar ik ben van plan om niet te betalen. Ik had hem voorgesteld om 50 euro te betalen aangezien hij de wagen nog gewoon kan verkopen, hier is hij echter niet op ingegeaan. Mijn vraag is dus of de garagist voor een bedrag van 277,5 euro een rechtszaak zal beginnen. Het lijkt mij dat hij dit niet zal doen aangezien de kosten van een advocaat al meer zijn. Dus kan ik het best gewoon de 277,5 euro betalen of erop gokken dat de verkoper het hier bij zal laten?

Reclame

Franciscus

#4 , 19 nov 2009 19:31

Ik begin een rechtzaak als u zo tegen mij zou reageren - de kosten van mijn advocaat worden - vergoed door u - en gedeeltelijk door een 'slechte betalers' verzekering.

JohnD

#5 , 22 nov 2009 14:58

Ik begin een rechtzaak als u zo tegen mij zou reageren
Omdat ge het u dan waarschijnlijk ook wel zult kunnen permitteren - en ookal gezien ge u een slechte betalers premie kunt veroorloven. Zaken die die handelaar zich misschien niet kan veroorloven-
de kosten van mijn advocaat worden - vergoed door u
Indien je de zaak wint natuurlijk en enkel dan.

Is die vergoeding die de handelaar hier eist (nl. ong 15%) niet iets te hoog, dat is de vraag. Wat stipuleert het kontrakt ?

De koper kan anderzijds volgens mij de wagen nog steeds kopen, want het is niet omdat hij vandaag plots ontslagen is dat hij morgen geen geld meer heeft om die wagen te kopen. Het zal meer iets zijn dat hij hem niet kan onderhouden.

In elk geval kan de koper beter trachten iets te regelen (per AS !!) met de verkoper dan idd. het zo ver laten komen dat deze laatste nr. de rechtbank stapt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus

#6 , 23 nov 2009 18:47

Bij niet betalen factuur --verwijlintrest van 1.5% per maand en dit zonder ingebrekestelling - indien beroep op raadsman en of rechtbank bijkomend schadebeding van 10% waarde goederen met een minimum van 150€.

Dat wordt bij de firma waar ik factuur voor heb liggen gevraagd.

JohnD

#7 , 23 nov 2009 22:31

Bij niet betalen factuur --verwijlintrest van 1.5% per maand en dit zonder ingebrekestelling - indien beroep op raadsman en of rechtbank bijkomend schadebeding van 10% waarde goederen met een minimum van 150€.

Dat wordt bij de firma waar ik factuur voor heb liggen gevraagd.
Als dat een serieuze fa. is, dan zal dat wel wettellijk haalbaar zijn. Maar je weet ook F dat sommigen er zo maar wat inzetten, bedrag dat dan later, als een zaak voor de rechtbank komt nogal eens naar beneden afgerond word. Kan dat volgens jou (die regels wat wel en niet kan gevraagd worden van schadevergoeding bij kontraktbreuk) ook verschillen naargelang de aard van zaken ? Autoverkoop of andere aktiviteit.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus

#8 , 24 nov 2009 17:49

klopt - indien men naar de rechtbank moet stappen en dat is steeds als tegenpartij niet akoord gaat - zal uiteindelijk de rechter beslissen over alles
Het hang er van af wat men als handelaar heeft moeten doen - dus een wagen die voor u besteld is - daar zijn de kosten heel wat anders dan een wagen die de showruimte staat en die daar vorige week al stond en volgende week nog staat. Dat is iets wat ook best op de bestelbon /voorwaarden staat zoiets van speciaal bestelde produkten dienen betaald te worden.

En de 1.5% per maand staat op de facturen in de tijd dat de intrest wel wat hoger lag. Volgende druk zal dat worden aangepast aan wat de markt zegt.
Trouwens een rechtbank gaat dat nu nooit meer goedkeuren en de advocaat zal dat ook niet vragen want niet redelijk vb- ik denk dat de gerechtelijke interst nu 8% (jaarbasis is).

Ik heb vb in een zaak van publicatie wel een schadevergoeding van 5 fr per publicatie horen vragen en ook horen uitspreken -- op een oplage van 150.000 ex was dat al wel de moeite.

Ook voor de rechtbank hangt het er vanaf hoe onredelijk of redelijk men zich heeft gedragen EN wat er in de algemene voorwaarden staat.

Terug naar “Archief”