Sinds verleden week maandag ligt mijn stiefvader in het ziekenhuis. Hij is niet mijn biologische vader, niet mijn officiële vader en ook niet officieel mijn stiefvader. Sinds ik 4 maanden was, heeft hij bij mijn moeder gewoond en me dusdanig ook mee grootgebracht.
Sinds 10 jaar woont hij niet meer samen met mijn moeder.
Zelf heeft hij nog 2 zussen. Ik heb 1 ervan op de hoogte gehouden en die is gisteren dan toch op bezoek gekomen. De andere is door haar ook op de hoogte gebracht maar daar heb ikzelf geen contact mee gehad.
Gisterennacht is het misgelopen in het ziekenhuis, mijn vader ligt nu op IC.
Zelfs als hij het haalt, zal hij nog weken daar moeten verblijven.
Nu verwacht hij van me dat ik zijn dagelijkse zaken verder behartig tijdens zijn afwezigheid. Ik heb de mutualiteit al verwittigd en dergelijke.
Ik heb gevraagd aan zijn zus om met de familie samen te komen maar die wil eigenlijk niet. Ze wil wachten tot hij uit het ziekenhuis is. Ze beseft de ernst van de situatie niet. Ik denk dat ze een beetje bang is dat de familie gaat moeten geld geven...
Wat zijn mijn rechten? Waarschijnlijk niets.
Wat zijn mijn plichten? Waarschijnlijk ook niets. Alleen wil ik zorgen dat als mijn vader uit het ziekenhuis is, hij zich niet door een berg van rekeningen, herinneringen etc... moet worstelen.
Hij heeft schulden, een huurhuis dat hij niet meer kan betalen, hoge elektriciteitskosten en dan nu nog de ziekenhuisfacturen. Ik kan dit niet op zijn beloop laten.
Zijn huis kuis ik nu wel en zijn was en plas doe ik ook. Wat ik van administratie kan in orde houden, doe ik ook.
Hoe pak ik dit nu alles aan? Kan ik alles zo overdragen aan het OCMW? Hij moet zowel nu als later hulp krijgen en alleen van mij is niet genoeg...
Groetjes