geweigerd op cafe

samoht
Topic Starter

geweigerd op cafe

#1 , 20 dec 2009 10:27

Hallo,

Ik vroeg mij af welke de wetgeving is omtrent het weigeren van iemand op café.

Kunnen meerderjarigen, deftig gekleed , niet dronken, niet betrokken in een conflict of dergelijke geweigerd worden aan de deur op basis van leeftijd? (Leeftijd moet de zaterdag +25zijn, dus als 21 jarige kom je er niet in)

Ik dacht namelijk dat dit indruist tegen de anti-discriminatiewetgeving?

Bedankt voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 20 dec 2009 10:57

zou inderdaad een punt kunnen zijn: art. 10 en 11 Grondwet.
vergelijkbare gevallen moeten gelijk behandeld
verschillende gevallen moeten verschillend behandeld
reden van verschillende behandeling moet objectief verantwoord zijn, pertinent (wettig) en in verhouding tot het beoogde doel.

leeftijd kan geen grond van argument uitmaken voor verschillende behandeling in uw geval (volgens mij)

misschien beter uw vraag meer naar onder in het forum even stellen: bij 'discriminatie'

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2009 18:16

Ik denk dat als de toegang die avond in kader van een of andere activiteit +25 is en dat is duidelijk aangegeven - maak je geen kans want het is voor iedereen gelijk.
Ik heb indertijd eens bezig geweest inzake holibi's dus een avond enkel voor hen .. noch anti- discriminatie noch een andere instantie zagen daar een probleem in. Zolang het maar voor iedereen gold.

Reclame

3399AAaa

#4 , 21 dec 2009 21:42

in geval van holebi's kan het verschil in behandeling objectief verantwoord zijn. (sexuele context enzovoort)

in uw redenering zou ook een vacature-leeftijd kunnen vereist zijn bij aanwervingen, en zoals u weet is dat verboden.

men moet altijd de vijf discriminatie-criteria goed checken om er in concreto uit te geraken.

Franciscus

#5 , 22 dec 2009 17:21

Hoor ook toch regelmatig en dikwijls in het uitgangsleven - avond voor 40plussers enz ...dan zou dat ook verboden zijn....
Een aantal van die wetgevingen tegen discriminatie enz zit toch niet goed in elkaar hoor. ( zoiets als kind en badwater)... en dikwijls nogal eenzijdig gebruikt (en daar kan ik héél goed over meespreken)

samoht
Topic Starter

#6 , 23 dec 2009 17:37

om even te reageren,

in mijn geval was het nergens aangegeven dat het die avond 25+ zou zijn... het kaderde al helemaal niet in een of andere activiteit, gewoon een zaterdagavond op café
het gold ook zeker niet voor iedereen...

franciscus, kan het zijn dat, bijvoorbeeld ook al hangt het uit dat het avond voor 40plussers is, dat men juridisch gezien de toegang toch niet kan weigeren?
Als 21 jarige zou ik nu ook niet bepaald op een cafe willen gaan waar aan de deur hangt dat het die dag 40plussers avond is.. maar puur juridisch gezien is er geen basis om mij dan te weigeren? tenzij het om een privé event gaat maar dat is hier dus neit het geval

3399AAaa

#7 , 23 dec 2009 18:47

hebben ze het misschien niet uitgehangen, net omdat ze weten dat het niet zomaar kan of omdat ze geen goede reden hadden? het is hetzelfde als gekleurde mensen weigeren in de disco, lijkt me. Ziet u het verschil?

Franciscus

#8 , 23 dec 2009 19:27

ja dat kan natuurlijk niet.
Een avond waar alleen koppels worden toegelaten en of dansavond voor alleenstande boven de 40 jaar - dat moet worden aangegeven natuurlijk net omdat het anders een discriminatie is.
Dus u weigeren met die mededeling zonder dat het aangegeven is dat is idd pure discriminatie.
Neem contact op met centrum gelijke kansen - u zal eventjes zoekrobot moeten gebruiken want heb adres hier niet bij de hand.

Terug naar “Archief”