Midden augustus is mijn vriend opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis voor lichamelijke revalidatie en verslavingsproblematiek (ten gevolge van de lichamelijke ongemakken). Ondertussen is hij daar al ontslagen en doorverwezen naar een psychotherapeutisch centrum, vooral met het oog op de lichamelijke revalidatie en preventie van depressie, omdat de kans op een depressie groter is bij een langdurig ziekenhuisverblijf.
Hij verblijft nu al enkele weken in het psychotherapeutisch centrum maar voelt zich daar absoluut niet op zijn plaats. Hij zit tussen redelijk zware gevallen terwijl hij zich ok voelt, hij kan zich met niemand identificeren en de vele therapie-uren zijn volstrekt nutteloos voor hem.
Vandaag heeft hij dan ook z'n ontslag aangevraagd, maar de arts weigert te tekenen (omdat mijn vriend er volgens de arts "nog niet klaar voor is"). Hij liet m'n vriend wel weten dat hij het ziekenhuis kan verlaten op eigen risico, maar dit betekent dat hij niet-verzekerd rond zou lopen, ook bij bijvoorbeeld een auto-ongeval!
Kan dit zomaar? Ik heb zelf al wat proberen op te zoeken en op de sites van bijvoorbeeld het A.Z. St-Jan en het U.Z. in Gent staat dit:
Is dit ook van toepassing op een psychiatrische opname? Op de site van het therapeutisch centrum zelf vind ik sowieso niets terug over ontslag op eigen risico.Indien u tegen het advies van uw arts het ziekenhuis wenst te verlaten kan in sommige gevallen gevraagd worden dat u schriftelijk verklaart dit te doen op eigen risico. U mag weigeren dit te tekenen.
Kan mijn vriend echt weigeren dit document te tekenen zonder gevolgen? En wat zijn de gevolgen als hij dit document toch ondertekent en het ziekenhuis verlaat? Wat houdt 'op eigen risico' in bij ontslag uit een therapeutisch centrum?