24 december middag - feestdag?

kwispel
Topic Starter

24 december middag - feestdag?

#1 , 22 dec 2009 21:30

Ik zou donderdagmiddag in een restaurant willen gaan lunchen waar de lunch altijd aan de helft van de prijs is, behalve op zaterdag, zondag en feestdagen.
Kan 24 december 's middags als een feestdag worden aanzien of is dat een gewone dag voor dit soort voorwaarden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 22 dec 2009 22:19

24 December wordt beschouwd als een gewone werkdag.
Sommige bedrijven laten hun werknemers meestal de dag voor kerst- en nieuwjaar wel iets eerder naar huis gaan, maar dit gebeurt enkel wanneer de feestdag in het midden van de week valt. Werknemers verlaten dan rond 15 uur het bedrijf om met het gezin inkopen te doen. Deze regeling is niet overal van kracht.
Voor je restaurantbezoek op die donderdagmiddag zal je dus wel kunnen genieten van 1/2 van de prijs.
Lees ook de kleine lettertjes van dit aanbod.

kwispel
Topic Starter

#3 , 22 dec 2009 23:29

op de website staan geen kleine lettertjes, evenmin als aan het restaurant of op de kaart.
Gewoon: weekdagen die prijs, weekend en feestdagen die prijs!

Ik nodig namelijk mensen uit en heb hen het goedkope budget al medegedeeld, wil gewoon niet voor verrassingen komen te staan.

Reclame

kwispel
Topic Starter

#4 , 25 dec 2009 02:11

ONGELOOFLIJK BEDANKT

Ik stond gisterenmiddag 24/12 in dat restaurant en ze zeiden als we binnenkwamen ( ze weten dat we enkel komen bij lunchtarief) dat er op feestdagen geen lunchtarief kan worden gegeven.
Ik heb hen toen duidelijk gemaakt dat 24/12 geen feestdag is en ik heb gezegd: ok, ik heb sowieso btwbriefje en rekening nodig, waar ook het uur wordt op geprint. Ik zei nergens staan op de kaart, aan het venster of bij de voorwaarden dat jullie 24/12 anders behandelen dan een gewone lunchdag en uiteindelijk zei de serveuse: ik bel mijn baas en dan stond ze toe met een heel lang gezicht: ik vroeg: is het toch lunchtarief? en ze zei: normaal niet, maar tis goed.
Ik had veeleer het gevoel dat ze zich "gepakt" voelden op iemand die de wet kende en dat ze daardoor een toegeving moesten doen, maar hun bedoeling was goedgelovige mensen "pakken" om dan meer te doen betalen.

ze hebben zich echt laten kennen en ik zet er door dit gedrag geen voet meer binnen.

Creatief

#5 , 25 dec 2009 14:54

Je bent er dus toch in geslaagd tegen halve prijs te lunchen! :D
Ik zou als klant ook de volle rekening niet aanvaarden.

xena

#6 , 25 dec 2009 15:54

Je bent er dus toch in geslaagd tegen halve prijs te lunchen! :D
Ik zou als klant ook de volle rekening niet aanvaarden.
alleen raar dat kwispel gaat lopen van het eigen resultaat terwijl de uitbater perfect zakelijk heeft gehandeld .

kwispel
Topic Starter

#7 , 25 dec 2009 16:01

had ik het niet geweten, was ik zo stom geweest om niet te weten hoe dit wettelijk was bepaald.
ze hebben zakelijk gehandeld, maar: hun arrogantie, gebrek aan glimlach, tegenzin om op te dienen,... heeft bij mij de deur dicht gedaan

xena

#8 , 25 dec 2009 17:07

ze hebben zakelijk gehandeld, maar: hun arrogantie, gebrek aan glimlach, tegenzin om op te dienen,...
volgens de letter van de wet heeft men dit recht , oog om oog tand om tand .

kwispel
Topic Starter

#9 , 25 dec 2009 19:43

het is feestdag, was hun eerste reactie! geen lunchprijs.

Ik vraag me af: hadden zij een ticket afgedrukt waarop het uur stond en ze me toch het dubbele had aangerekend, hadden zij dan in de problemen kunnen komen?

Creatief

#10 , 26 dec 2009 00:14

Ja, maar voor een lunchprijsje ga je ze toch ook niet voor de rechtbank dagen! Het restaurant weet dat dus zelf ook dat een klant een restaurant niet voor enkele €'tjes gaan processen.

Voor hen was het proberen waard om iets meer centjes in het laatje te krijgen. Voor jouw geval is dat niet gelukt, maar in hoeveel andere gevallen wel?

Creatief

#11 , 26 dec 2009 00:15

Ja, maar voor een lunchprijsje ga je ze toch ook niet voor de rechtbank dagen! Het restaurant weet dat dus zelf ook dat een klant een restaurant niet voor enkele €'tjes gaan processen.

Voor hen was het proberen waard om iets meer centjes in het laatje te krijgen. Voor jouw geval is dat niet gelukt, maar in hoeveel andere gevallen wel?

kwispel
Topic Starter

#12 , 26 dec 2009 01:07

Neen, natuurlijk had ik ze niet voor het gerecht gedaagd, ik had er gewoon niet gegeten mocht het de volle pot betalen zijn.

Het is natuurlijk wel op de naiviteit van de mensen inspelen, ze zijn allemaal in hun nopjes om kerstavond te vieren en het getal 24 wordt geassocieerd met feesten, dus dacht het restaurant daar even gebruik van te maken.

xena

#13 , 26 dec 2009 01:41

en waarom niet op de rechtbank is het vanaf nul euro , ik ben goed 2 jaar geleden naar de rechter gestapt voor 1,24euro uit principe dan , het plezier de zaak te winnen das pas geld waard .

maar in deze moet je niet persé naar de rechtbank gaan u kan zich ook tot de economische inspectie wenden met het kasticket .

kwispel
Topic Starter

#14 , 26 dec 2009 10:55

ok, maar wat je uit zo'n rechtzaak uit? een gratis etentje en voor de zaak een boete van 20 euro?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 dec 2009 15:25

denk het niet - inbreuk handelswetgeving - politie ter plaatse en PV - afschrift naar economische inspectie --

Als de politie hun job kent vragen die ' en passant ' eventjes het personeelsregister. Zal weer bij 'boekhouder liggen' . Geen probleem - noteren van iedereen die in de zaak aan het werken is. Rest volgt later wel.

Terug naar “Archief”