overdracht dossier

regina van de kant
Topic Starter

overdracht dossier

#1 , 18 feb 2010 17:14

Kan iemand mij raad geven aangaande het volgende?
Ik wil mijn dossier verhuizen naar een andere advocaat. De nieuwe advocaat slaagt er niet in om mijn dossier in zijn bezit te krijgen, de vorige advocaat weigert mijn dossier te overhandigen.
Wat moet ik doen om alsnog deze bundel in mijn bezit te krijgen zodat mijn proces volgende maand niet in het gedrang komt?
Ik dank u voor elke hulp die ik mag ontvangen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 18 feb 2010 17:39

Jouw oude advocaat moet zich houden aan het "reglement inzake opvolging".

Je kan terecht bij de stafhouder van de balie. En als je daar geen gehoor krijgt bij de voorzitter van de tuchtraad.

Het is jammer dat jouw nieuwe advocaat blijkbaar weinig geneigd is om moeite te doen om het dossier vast te krijgen.

3399AAaa

#3 , 18 feb 2010 17:48

Heeft u uw eerste advocaat al betaald? Dat is dikwijls een reden om niet te willen overhandigen...en advocaten respecteren dat van mekaar.
Plus est en vous

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2010 18:04

maar mag geen reden zijn om dossier niet door te geven.

j.demoor

#5 , 20 feb 2010 11:12

‘Er is beëindiging van de opdracht van de advocaat van zodra hij zelf een einde stelt aan de relatie en hiervan kennis geeft aan zijn cliënt of kennis heeft genomen van het feit dat de relatie werd beëindigd door de cliënt,onafhankelijk van de teruggave van het dossier. De advocaat heeft de verplichting het dossier aan de cliënt terug te bezorgen binnen de kortste termijn’(Rb.Luik 13 januari 1999,J.L.M.B. 2000,252,noot BUYLE,J.).

‘1488...Om het retentierecht...te genieten is vereist:een zaak die in de handel is...’,(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Brussel Bruylant 1971,831.Zie ook Kh.Brugge 18 november 1991,R.W. 1992-93,1380;Kort ged.Rb.Luik 22 september 1993,J.L.M.B. 1994,309).

Een procesdossier is geen zaak die in de handel is.

‘Bij voortijdige beëindiging van het mandaat bezit de advocaat geen retentierecht op het procesdossier‘(Ordevertegenwoordiger in B.R.T.-'Beter Weten',6 februari 1990).

Maan uw advocaat,met vermelding van voornoemde teksten, aan uw dossier terug te geven binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Deel daarin mee dat u zich genoodzaakt acht hem te dagvaarden in kort geding indien hij niet tijdig en afdoende hieraan voldoet. Stuur gelijktijdig kopie aan diens Stafhouder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”