Ik hebt je link bekeken ,maar dat is niet wat ik wilde weten .zie de link betreffende incassobureaus en hun mogelijkheden in onderschrift.
Om nauwkeurig te kunnen antrwoorden is het nodig te weten wat de aard van de schuld is. Meestal was het 30 jaar, nu in veel gevallen ingekort tot 10 jaar.Ik hebt je link bekeken ,maar dat is niet wat ik wilde weten .zie de link betreffende incassobureaus en hun mogelijkheden in onderschrift.
als ik weet dat dat verjaart is dan betaal ik gewoon niets .
Na hoeveel jaar kunnen ze niks meer terug vorderen.
Dus aangetekend bevestigen, dat TS gebeld heeft met... en dat die zei, dat niet bekend was, waar het over ging, en dat bovendien de schuld, als die er al was, mogelijk verjaard is en dat hij dus niet betaalt??.Om nauwkeurig te kunnen antrwoorden is het nodig te weten wat de aard van de schuld is. Meestal was het 30 jaar, nu in veel gevallen ingekort tot 10 jaar.
Maar de nieuwe termijn van 10-jarige verjaring is slechts van
toepassing vanaf 27 juli 1998, nl. op de rechtsvorderingen
tot uitvoering ontstaan na 27 juli 1998.
Dus best mogelijk dat er nog geïnd kan worden.
2 opmerkingenDe verjaringstermijn is normaal tien jaar. Eventueel korter, maar dat kan niet gezegd worden zonder te weten wat voor schuld het is.
Verjaring kan worden gestuit, bijvoorbeeld door een dagvaarding, de betekening van een bevel tot betalen ...
Als er tien jaar helemaal niets gebeurd is, en er was geen zaak hangende voor de rechtbank, is de zaak verjaard.
scorpioen
Schulvorderingen van de Staat verjaren toch pas na 30 jaar of niet?Om nauwkeurig te kunnen antrwoorden is het nodig te weten wat de aard van de schuld is. Meestal was het 30 jaar, nu in veel gevallen ingekort tot 10 jaar.Ik hebt je link bekeken ,maar dat is niet wat ik wilde weten .zie de link betreffende incassobureaus en hun mogelijkheden in onderschrift.
als ik weet dat dat verjaart is dan betaal ik gewoon niets .
Na hoeveel jaar kunnen ze niks meer terug vorderen.
Maar de nieuwe termijn van 10-jarige verjaring is slechts van
toepassing vanaf 27 juli 1998, nl. op de rechtsvorderingen
tot uitvoering ontstaan na 27 juli 1998.
Dus best mogelijk dat er nog geïnd kan worden.
Schulvorderingen van de Staat verjaren toch pas na 30 jaar of niet?
Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.NArt. 2262. Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar, zonder dat hij die zich op deze verjaring beroept, verplicht is daarvan enige titel te vertonen of dat men hem de exceptie van kwade trouw kan tegenwerpen.
Art. 2262bis § 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.
scorpioenDe vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati, verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag ligt.
@ Scorpioen: ik begrijp dit wetstaaltje écht niet.Schulvorderingen van de Staat verjaren toch pas na 30 jaar of niet?
Neen
De algemene regel: Burgerlijke wetboek
Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.NArt. 2262. Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar, zonder dat hij die zich op deze verjaring beroept, verplicht is daarvan enige titel te vertonen of dat men hem de exceptie van kwade trouw kan tegenwerpen.
Art. 2262bis § 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.scorpioenDe vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati, verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag ligt.