Geld terug vordering na 19 jaar!!

eurodance insieme
Topic Starter

Geld terug vordering na 19 jaar!!

#1 , 15 mar 2010 15:55

Beste,

Er is vandaag bij nog iemand van mijn familie iets raars in de bus gekomen.
Een brief van acv omdat hij nu werkloos is dat zijn geld wordt ingehouden omdat er nu na 19jaar dus van 1991 nog iets open stond en het bedrag van ongeveer 7000 euro willen terug vorderen via een incassobureau.

1.Kan dat nog na een zolang tijd nog geld terug vorderen of is dit verjaart na een aantal jaren.
2.Ze willen niet zeggen van wat in 1991 alleen het bedrag.
3.mag dat zomaar in een keer beslag leggen op werkloos uitkering ivm met iets van bijna 20jaar geleden.
4.Waarom nu pas na zo langen tijd en niet eerder?

We hebben al gebeld naar acv hasselt ze weten van niets en hebben dat gewoon doorgestuurd naar brussel nv fedecru incasso daar ook naartoe gebeld eerst zeiden ze je staat hier niet in en erna zeiden ze ja nog iets van 1991.

Ben ik nu verplicht om het te betalen of niet en voor ons nog iets opzoeken van 19jaar terug tja ik denkt niet dat iemand iets van zolang bewaard van papier.

Ik vind eigen schuld dat ze zolang gewacht hebben , ze hadden maar eerder moeten komen ermee na een jaar of 2 of 3 dan zou ik het nog aanvaarden.Nu betaald ik niets terug ik zeg dan maar TE LAAT of ik was er niet meer wat dan.

thnkx
www.eurodanceinsieme.be

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 mar 2010 17:28

zie de link betreffende incassobureaus en hun mogelijkheden in onderschrift.

chrisd

#3 , 15 mar 2010 17:32

We hebben al gebeld naar acv hasselt ze weten van niets
Zou ook ze dat tenminste aangetekend bevestigen; eventueel nog een keertje bellen voor naam en funktie van de kontaktpersoon en het AS aan hem/haar richten.

Reclame

eurodance insieme
Topic Starter

#4 , 15 mar 2010 18:23

Ik hebt je link bekeken ,maar dat is niet wat ik wilde weten .
als ik weet dat dat verjaart is dan betaal ik gewoon niets .
Na hoeveel jaar kunnen ze niks meer terug vorderen.
www.eurodanceinsieme.be

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 mar 2010 18:45

Om nauwkeurig te kunnen antrwoorden is het nodig te weten wat de aard van de schuld is. Meestal was het 30 jaar, nu in veel gevallen ingekort tot 10 jaar.
Maar de nieuwe termijn van 10-jarige verjaring is slechts van
toepassing vanaf 27 juli 1998, nl. op de rechtsvorderingen
tot uitvoering ontstaan na 27 juli 1998.
Dus best mogelijk dat er nog geïnd kan worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chrisd

#6 , 15 mar 2010 18:55

Om nauwkeurig te kunnen antrwoorden is het nodig te weten wat de aard van de schuld is. Meestal was het 30 jaar, nu in veel gevallen ingekort tot 10 jaar.
Dus aangetekend bevestigen, dat TS gebeld heeft met... en dat die zei, dat niet bekend was, waar het over ging, en dat bovendien de schuld, als die er al was, mogelijk verjaard is en dat hij dus niet betaalt??.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mar 2010 19:38

Bij de ontvangen dokumenten zal er toch wel 'iets' bijzitten waaruit de eis van ACV blijkt - teveel getrokken uitkering -? andere gelden die moesten terugbetaald worden want geen recht.....maar dan moet er toch een uitspraak van een arbeidsrechtbank zijn.

scorpioen

#8 , 15 mar 2010 20:05

De verjaringstermijn is normaal tien jaar. Eventueel korter, maar dat kan niet gezegd worden zonder te weten wat voor schuld het is.

Verjaring kan worden gestuit, bijvoorbeeld door een dagvaarding, de betekening van een bevel tot betalen ...

Als er tien jaar helemaal niets gebeurd is, en er was geen zaak hangende voor de rechtbank, is de zaak verjaard.

scorpioen

xena

#9 , 15 mar 2010 20:24

De verjaringstermijn is normaal tien jaar. Eventueel korter, maar dat kan niet gezegd worden zonder te weten wat voor schuld het is.

Verjaring kan worden gestuit, bijvoorbeeld door een dagvaarding, de betekening van een bevel tot betalen ...

Als er tien jaar helemaal niets gebeurd is, en er was geen zaak hangende voor de rechtbank, is de zaak verjaard.

scorpioen
2 opmerkingen
1) de betekening van een bevel tot betalen , op zich zonder dat er eerst een dagvaarding/verzoekschrift was ?

2)wat nu de werkloosheidsuitkering word ingehouden door het acv een feitelijk orgaan ?

scorpioen

#10 , 15 mar 2010 22:48

Een bevel tot betalen volgt na een vonnis.

scorpioen

Creatief

#11 , 15 mar 2010 22:53

Schulvorderingen van de Staat verjaren toch pas na 30 jaar of niet?

scorpioen

#12 , 16 mar 2010 08:25

Neen

De algemene regel: Burgerlijke wetboek
Art. 2262. Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar, zonder dat hij die zich op deze verjaring beroept, verplicht is daarvan enige titel te vertonen of dat men hem de exceptie van kwade trouw kan tegenwerpen.

Art. 2262bis § 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.
Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.N
De vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati, verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag ligt.
scorpioen

peter kvm

#13 , 16 mar 2010 10:14

De verjaring geldt enkel tav hem die zich erop beroept...

Betwist aldus de schuld om reden dat ze verjaard is. Hoor je niets meer, des te beter.

Als de schuldeiser meent dat zijn vordering niet verjaard is, moet hij dit aantonen...

Creatief

#14 , 16 mar 2010 11:15

Neen

De algemene regel: Burgerlijke wetboek
Art. 2262. Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar, zonder dat hij die zich op deze verjaring beroept, verplicht is daarvan enige titel te vertonen of dat men hem de exceptie van kwade trouw kan tegenwerpen.

Art. 2262bis § 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.
Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.N
De vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati, verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag ligt.
scorpioen
@ Scorpioen: ik begrijp dit wetstaaltje écht niet.
Het is misschien een beetje off topic, maar naar aanleiding van dit topic werd er een discussie gehouden op het werk i.v.m. ten onrechte ontvangen loon (wedde) of werkloosheidsuitkeringen van de overheid naar aanleiding van:

- een foute berekening van de Overheid;
- of misschien mogelijk bedrog van de weddetrekkende.

Collega's, maar ook ikzelf, zijn er altijd van uit gegaan dat de Overheid deze gelden kan terugvorderen. We gingen er allen van uit dat de verjaringstermijn van deze schuldvordering 30 jaar bedroeg.

Hoe kom je dan aan een verjaringtermijn van 10 jaar?

Of moeten we het anders begrijpen: wanneer we schulden hebben ten opzichte van de staat, heeft de staat het recht de schuld terug te vorderen van het personeel gedurende 30 jaar. Reden: foutieve berekening van henzelf of mogelijk bedrog van de wedetrekkende.

En wanneer de staat aan de weddetrekkende bijvoorbeeld nog loon verschuldigd is, verjaart deze schuld na 10 jaar.

scorpioen

#15 , 16 mar 2010 12:21

@ Creatief

Ik ben inderdaad wat te snel geweest.

Voor vorderinen van de Staat is de toestand op dit ogenblik niet zo eenvoudig.

Zie 6 FEBRUARI 1970. - Wet betreffende de verjaring van schuldvorderingen ten laste of ten voordele van de Staat en de provinciën.

Hierin is sprake van een termijn van vijf jaar binnen dewelke het teveel betaalde loon moet worden teruggevorderd met een aangetekend schrijven. Daarna begint een verjaringstermijn van dertig jaar te lopen.

Deze wet werd opgeheven door 22 MEI 2003. - Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat voor de diensten opgesomd in art. 2 van deze wet. Deze brengt de termijn van dertig jaar terug naar tien jaar.

De inwerkingtreding van de wet van 22 mei 2003 is ingewikkeld. Zie de artikelen 133 e.v. van de wet. Ik begrijp dat de tienjarige verjaring, na het verzenden van een aangetekend schrijven binnen vijf jaar, is begonnen vanaf 1/1/2009 of 1/1/2010 al naargelang de FOD.

scorpioen

Terug naar “Archief”