Indien jullie niet met volledige scheiding van goederen zijn gehuwd haalt het niets uit. Alle rekeningen zijn gemeenschappelijk bezit, eender op wiens naam ze staan (behalve indien één van de echtgenoten het geld dat op zijn rekeniong staat geerfd zou hebben of als schenking gekregen).Na bijna 30 jaar huwelijk wil ik graag scheiden van mijn man.We hebben nog 1 dochter van 18 die thuis woont.Omdat ik het hem nog maar 10 dagen heb gezegd, wonen we ondertussen nog samen.Wel hebben we vorige week elk onze eigen rekening geopend,maar de lonen komen op de oude,gezamelijke rekening.Ik had voorgesteld dat we elk 75% van ons loon op die rekening laten staan,en ieder krijgt dan zijn 25 % die over blijft op zijn rekening gestort.Maar ik begin me echter wel af te vragen of dit wel een correcte berekening is.Hij verdiend namelijk 700 euro meer dan ik(omdat ik deeltijds ben gaan werken sinds de geboorte van ons jongste kind),en hij heeft elke maand voor ongeveer 140 euro maaltijdcheques die hij in mindering brengt van zijn bijdrage aan het huishoudgeld.Het komt er dus op neer dat hij elke maand meer dan het dubbele van mij opzij kan zetten.Maar is dit wel fair?Ik neem alle huishoudelijke taken voor mijn rekening,terwijl hij hier leeft als op hotel: elke avond en weekend met zijn voetjes omhoog in de zetel.