Inhouding loon

Vken
Topic Starter

Inhouding loon

#1 , 03 jun 2010 10:46

Beste,
Een bonus werd uitbetaald maar na uitbetaling stelde de werkgeverd vast dat er een foutieve berekening was en dat er bijgevolg teveel bonus werd uitbetaald.Ik ga hier echter niet mee akkoord, betwist hun nieuwe berekening en meen dat juiste bedrag werd uitbetaald.

Nu wil de werkgever het (zogezegd) teveel gestortte inhouden op mijn loon.Vragen:
- kan dit?
- op basis van wat wel/niet?
- ten belope van hoeveel?
- wat raadt u mij aan?

Alvast bedankt voor uw snelle reactie.Vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 jun 2010 16:14

Beste,
Een bonus werd uitbetaald maar na uitbetaling stelde de werkgeverd vast dat er een foutieve berekening was en dat er bijgevolg teveel bonus werd uitbetaald.Ik ga hier echter niet mee akkoord, betwist hun nieuwe berekening en meen dat juiste bedrag werd uitbetaald.

Nu wil de werkgever het (zogezegd) teveel gestortte inhouden op mijn loon.Vragen:
1) kan dit?
2) op basis van wat wel/niet?
3) ten belope van hoeveel?
4) wat raadt u mij aan?

Alvast bedankt voor uw snelle reactie.Vriendelijke groeten.
1) nee. Voor een verstaanbare uitleg: zie http://www.stepstone.be/Carriere-Tips/A ... r-gaan.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
2) art. 23 van de loonbeschermingswet
3) (nutteloos)
4) indien er over een stuk terug te betalen bonus géén betwisting is, betaal je dat stuk terug, eventueel in schijven. De rest motiveer je waarom je dit niet wil terugbetalen. Indien hij loon wil inhouden, is dit strafbaar, tenzij jij daarmee akkoord bent.

Hij kan natuurlijk wél een procedure starten tegen jou om het geld dat je uiteindelijk niet mocht krijgen, terug te vorderen. Maar op het loon inhouden mag hij niet.

Reclame

Terug naar “Archief”