Leefloon ocmw

anoniem000
Topic Starter

Leefloon ocmw

#1 , 22 jun 2010 15:44

Vraag over leefloon van ocmw.

Bijna op alle website's staat er dat er ook recht is op leefloon als zwangere minderjarige.

Ik ga al 2 dagen naar de ocmw, gistere was de eerste dag dat k was gegaan, heb die vrouw mn verhaal uitgelegd, en ze was niet eens op de hoogte dat minderjarigen ook recht op leefloon hebben als ze zwanger zijn, dus ze twijfelde aan mij en ze ging opzoeken. Ik moest vandaag terug gaan, ik ben gegaan zegt ze tegen mij van je moet naar het jongeren advies centrum gaan en daar praten want we kunnen niets doen voor je.

Je hebt recht op leefloon als je alleenwoont en zwanger bent.
Maar dat klopt niet, want ik kan nergens lezen vanwaar ze dat haalt, en ze heeft ook nergens naartoe gebeld ofzo, ze heeft me dat gewoon wijsgemaakt en ik moet niet meer naar hun gaan... ze kunnen me niethelpen zegt ze tegen me.

Ik zoek zoveel mogelijk info of dat klopt, en ik heb nog steeds niet gevonden dat je pas recht op leefloon hebt als je minderjarig zwanger bent en alleen woont.

Ik vind alleen dat er recht is op leefloon als zwangere minderjarige.

Dus er klopt iets helemaal niet...

Hebben jullie er misschien enig idee van, of zouden jullie me kunnen zeggen of ik mis zit of die dame mis zit... want ik denk dat ze me gewoon iets heeft wijsgemaakt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
PVanDam

#2 , 22 jun 2010 18:40

Ik heb het eens opgezocht en ik zie inderdaad dat minderjarigen die zwanger zijn recht hebben hierop, zonder verwijzing van het alleen wonen.

Hou wel rekening met andere factoren zoals het inkomen in het gezin enzovoort.
Misschien dat iemand anders het wel vind waar de vrouw van het OCMW in kwestie over spreekt, maar ik vond op de site alleszins niets over "alleenwonen van minderjarigen die zwanger" zijn als voorwaarde.

JPV

#3 , 22 jun 2010 19:19

Vraag over leefloon van ocmw.

Bijna op alle website's staat er dat er ook recht is op leefloon als zwangere minderjarige.

Ik ga al 2 dagen naar de ocmw, gistere was de eerste dag dat k was gegaan, heb die vrouw mn verhaal uitgelegd, en ze was niet eens op de hoogte dat minderjarigen ook recht op leefloon hebben als ze zwanger zijn, dus ze twijfelde aan mij en ze ging opzoeken. Ik moest vandaag terug gaan, ik ben gegaan zegt ze tegen mij van je moet naar het jongeren advies centrum gaan en daar praten want we kunnen niets doen voor je.

Je hebt recht op leefloon als je alleenwoont en zwanger bent.
Maar dat klopt niet, want ik kan nergens lezen vanwaar ze dat haalt, en ze heeft ook nergens naartoe gebeld ofzo, ze heeft me dat gewoon wijsgemaakt en ik moet niet meer naar hun gaan... ze kunnen me niethelpen zegt ze tegen me.

Ik zoek zoveel mogelijk info of dat klopt, en ik heb nog steeds niet gevonden dat je pas recht op leefloon hebt als je minderjarig zwanger bent en alleen woont.

Ik vind alleen dat er recht is op leefloon als zwangere minderjarige.

Dus er klopt iets helemaal niet...

Hebben jullie er misschien enig idee van, of zouden jullie me kunnen zeggen of ik mis zit of die dame mis zit... want ik denk dat ze me gewoon iets heeft wijsgemaakt...
Er is recht op leefloon als zwangere minderjarige, maar dat wil niet zeggen dat je ook effectief een leefloon ontvangt.

Code: Selecteer alles

Art. 7 Met een meerderjarige persoon wordt gelijkgesteld de minderjarige persoon die hetzij ontvoogd is door huwelijk, hetzij één of meerdere kinderen ten laste heeft, hetzij bewijst zwanger te zijn.
jij wordt dus gelijkgesteld met een meerderjarige persoon.

de voorwaarden om leefloon te verkrijgen zijn onder andere:

4° niet over toereikende bestaansmiddelen beschikken, noch er aanspraak kunnen op maken, noch in staat zijn deze hetzij door eigen inspanningen, hetzij op een andere manier te verwerven. Het centrum berekent de bestaansmiddelen van de persoon overeenkomstig de bepalingen van titel II, hoofdstuk II;
die titel 2, hoofdstuk 2:

Art. 16 § 1. Onverminderd de toepassing van het bepaalde in § 2, komen alle bestaansmiddelen in aanmerking van welke aard en oorsprong ook, waarover de aanvrager beschikt, met inbegrip van alle uitkeringen krachtens de Belgische of buitenlandse sociale wetgeving. Kunnen eveneens in aanmerking worden genomen binnen de perken bepaald door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de bestaansmiddelen van de personen met wie de aanvrager samenwoont. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de modaliteiten van het onderzoek naar de bestaansmiddelen en stelt de regels vast van de berekening van die middelen § 2. De Koning kan bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de inkomsten aanduiden die, hetzij voor het geheel, hetzij gedeeltelijk, niet in aanmerking komen bij het berekenen van de bestaansmiddelen.
http://www.ocmw-info-cpas.be/index.php/ ... ris_ft#m10" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

anoniem000
Topic Starter

#4 , 23 jun 2010 11:19

Maar ik heb er dus recht op ?
Ik woon nog samen met mijn moeder en mijn broer, maar ik wil alleen gaan wonen.

En die dame van het ocmw lacht ermee zegt ze van anee je kunt alleen leefloon vragen als je alleenwoont, kzei van hoe ga k alleen wonen als ik geen inkomen heb? Begon ze te lachen en heeft ze me weggestuurd...

JPV

#5 , 23 jun 2010 11:39

Maar ik heb er dus recht op ?
Ik woon nog samen met mijn moeder en mijn broer, maar ik wil alleen gaan wonen.

En die dame van het ocmw lacht ermee zegt ze van anee je kunt alleen leefloon vragen als je alleenwoont, kzei van hoe ga k alleen wonen als ik geen inkomen heb? Begon ze te lachen en heeft ze me weggestuurd...
Gezien je zwanger bent en de zware medische kosten, financiële lasten en psychologische druk dat dit met zich meebrengt én het feit dat je nog minderjarig bent, zou ik ten stelligste afraden om alleen te gaan wonen. En nee, ik ben geen 50-jarige ouwe zak die je dit vertelt, ik ben zelf nog maar 30, heb nét een kind gekregen (allez, m'n vriendin) en wij wonen dan nog samen. Vergeet niet dat een gemiddeld kind ervoor zorgt dat je de eerste maanden bijna geen nacht hebt en ook overdag niks waard bent. Het OCMW/de RVA kan je verplichten werk te zoeken eens je 18 bent (ervoor enkel studentenjob), als alleenstaande mét een kind wens ik je veel succes. En nee, een kind wordt niet als excuus aanvaard om geen werk te zoeken.

Tot daar (bijna) het gezaag, maar hou er aub rekening mee. Ik kom hier wekelijks enkele jongeren tegen die er véél nut aan gehad zouden hebben om nog thuis te blijven. Enkel indien de thuisproblemen zo groot zijn dat het ondraaglijk is, is het nuttig om niet meer thuis te wonen. Bespreek dit met het OCMW.

Nu het juridische advies:
ja, je hebt er recht op, als je alleen woont. Indien je niet alleen woont, kan men je dit recht wel goedkeuren, maar het inkomen van je moeder meerekenen om het bedrag te bepalen. Daardoor kan dit bedrag de ronde som van 0 worden.

Rebel-with-a-cause

#6 , 23 jun 2010 21:10

En nee, ik ben geen 50-jarige ouwe zak die je dit vertelt, ...
Bedankt voor het compliment dat je geeft aan de 50+ die hier op het forum hun ervaring gebruiken om anderen te helpen ! :evil:

Ik ben beschaamd in jouw plaats voor zo'n uitspraken. :oops:

PS: ik behoor (nog) niet tot je doelgroep.

JPV

#7 , 23 jun 2010 21:47

En nee, ik ben geen 50-jarige ouwe zak die je dit vertelt, ...
Bedankt voor het compliment dat je geeft aan de 50+ die hier op het forum hun ervaring gebruiken om anderen te helpen ! :evil:

Ik ben beschaamd in jouw plaats voor zo'n uitspraken. :oops:

PS: ik behoor (nog) niet tot je doelgroep.
pff... als jij dit zo interpreteert, mij niet gelaten. Ik bedoelde gewoon dat ik voor haar geen zoveelste oude man wil zijn die haar iets wil inpeperen. Had ik willen zeggen dat een 50 jarige sowieso een zak was, had ik me wel anders uitgedrukt ;)

Terug naar “Archief”