Is die eenmanszaak een (e)bvba? Zoniet, zo snel mogelijk zo'n constructie laten opzetten. Je kunt dan maar privé aansprakelijk gesteld worden tot ten hoogste de kapitaalinbreng die je in die (e)bvba gedaan hebt. En het biedt nog tal van andere voordelen (een bangelijk lage fiscale aanslagvoet van amper 25% op een eerste schijf van de winst, bijvoorbeeld).Mijn man is reeds een zelfstandige activiteit begonnen, als éénmanszaak
Ja, ben zelf in een bvba gestapt bij mijn ontslag in 2004. Sindsdien verdien ik bruto 3 x zoveel als voorheen (als bediende - ik heb mijn ex-werkgever intussen een paar bakken champagne gestuurd uit "dankbaarheid"), en dankzij allerlei boekhoudkundige spitsvondigheden kun je dat bruto bijna integraal omzetten naar (een of andere vorm van) netto. Maar meer zeg ik er hier niet over (de fiscus leest mee!)Zelf ervaring met een bvba ? Bij een notaris aan te vragen ? Zijn er geen nadelen, addertjes onder het gras ? Bedankt voor de raad !
Helaas heb ik enkel maar slechte ervaringen hier. Een paar jaar geleden wou ik ook van boekhouder veranderen. Heb er een tiental gecontacteerd. Vijf hebben er gereageerd, één wou mij ontvangen. Maar toen hij een overgave-overname moest regelen van de boekhouding met onze oude boekhouder, hebben we er niets meer van gehoord.Overigens doet mijn man al beroep op een boekhouder. Maar ik heb er zelf geen geweldig gevoel bij... Om de zoveel tijd een stevige rekening, en ik vind de communicatie eigenlijk niet zo goed. Bepaalde aspecten waar je als beginnende zelfstandige geen weet van hebt en die voor een boekhouder dagelijkse kost zijn komen niet ter sprake, behalve als we er zelf expliciet achter vragen. Ik vind dat bepaalde interessante en noodzakelijke achtergrondinfo toch wel 'spontaan' mag gegeven worden. Hoop in onze regio een boekhouder tegen te komen die beantwoordt aan een dergelijk profiel... of verwacht ik te veel
Haha !! Ja, die "dankbaarheid" is ook hier na een jaar al een feit, (nog) niet op financieel vlak maar wel op vele andere vlakken...Ja, ben zelf in een bvba gestapt bij mijn ontslag in 2004. Sindsdien verdien ik bruto 3 x zoveel als voorheen (als bediende - ik heb mijn ex-werkgever intussen een paar bakken champagne gestuurd uit "dankbaarheid"), en dankzij allerlei boekhoudkundige spitsvondigheden kun je dat bruto bijna integraal omzetten naar (een of andere vorm van) netto. Maar meer zeg ik er hier niet over (de fiscus leest mee!)
Ben je dan uiteindelijk toch bij je boekhouder gebleven ? (precies toch gene slechte als ik je bezig hoor over brutto-netto toestanden :-p )Helaas heb ik enkel maar slechte ervaringen hier. Een paar jaar geleden wou ik ook van boekhouder veranderen. Heb er een tiental gecontacteerd. Vijf hebben er gereageerd, één wou mij ontvangen. Maar toen hij een overgave-overname moest regelen van de boekhouding met onze oude boekhouder, hebben we er niets meer van gehoord.
Ik vrees dat boekhouders mekaar blijkbaar goed kennen en in wederzijds voordeel beschermen (onder het motto "You scratch my back, and I'll scratch yours")...
Ik ben er bij gebleven, correctie: MOETEN blijven.Ben je dan uiteindelijk toch bij je boekhouder gebleven ? (precies toch gene slechte als ik je bezig hoor over brutto-netto toestanden :-p )
Neen. Maar ik ben wel tevreden over 'mijn' boekhouder, en die zit toevallig in Dendermonde.Wacht! Laat mij raden: jij bent een boekhouder? Right?Op naar de boekhouder dus. Als je in de regio van Dendermonde woont, dan stuur je maar een pm.
Dan zou ik toch wel veranderen hoor, je moet die mens toch wel wat kunnen vertrouwen hé, uiteindelijk zit hij bezig met één van de hoekstenen van je bedrijf. Zoek ook wat verder dan je eigen regio, dat loont ook vaak. Zaak/boekhouder afstand is zo'n 40 km bij mij. Je gaat nu ook niet elke week daar op bezoek, dus zo'n probleem is dat niet.@ Digits : nee, een heel eind van Dendermonde ! Overigens doet mijn man al beroep op een boekhouder. Maar ik heb er zelf geen geweldig gevoel bij... Om de zoveel tijd een stevige rekening, en ik vind de communicatie eigenlijk niet zo goed. Bepaalde aspecten waar je als beginnende zelfstandige geen weet van hebt en die voor een boekhouder dagelijkse kost zijn komen niet ter sprake, behalve als we er zelf expliciet achter vragen. Ik vind dat bepaalde interessante en noodzakelijke achtergrondinfo toch wel 'spontaan' mag gegeven worden. Hoop in onze regio een boekhouder tegen te komen die beantwoordt aan een dergelijk profiel... of verwacht ik te veel ?
Bart, 't is idd dat wat ik gevonden had vandaag : een verklaring van onbeslagbaarheid op het onroerende goed. Bestaat nog maar een paar jaar blijkbaar. 'k Ken het kostenplaatje niet, maar jawadde...Het enige dat enigszins zou kunnen helpen - want er zijn uitzonderingen en geldt niet voor reeds opgebouwde schulden - is de privéwoonplaats onbeslagbaar laten verklaren via een akte bij de notaris (een standaardakte kost je 1000 euro). Zaken doen zonder risico bestaat niet.