plaatsen kabels van een tram aan mijn gevel zonder toelating

lyn
Topic Starter

plaatsen kabels van een tram aan mijn gevel zonder toelating

#1 , 29 jan 2011 01:23

Hallo,

Sinds kort hebben ze zware kabels van een tram aan mijn gevel geplaatst. Dit zonder enige toelating/vraag/toelichting aan mij. Ik ben de eigenaar van de woning en ik vind dit niet kunnen.
Kan dit zomaar? Kunnen we eisen dat ze deze verwijderen of een vergoeding vragen. Het is toch mijn woning en mijn gevel.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groeten Lynn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 29 jan 2011 02:22

ze zullen waarschijnlijk aanhalen dat het voor het "algemene nut" is, wat niet wegneemt dat men inderdaad zomaar niet aan u gevel mag bezig zijn.

in ieder geval de vervoersmaatschappij en de burgemeester/schepen een aangetekend ingebrekestelling schrijven dat u ofwel de verwijdering eist of een gepaste compensatie ( huur :p ) voor de geplaatste installatie per maand.

indien geen van beide reageren, in eerste instantie beide voor de vrederechter dagen.

Turaki

#3 , 29 jan 2011 06:23

Kijk uw gemeentereglement na: waarschijnlijk staat hier iets in betreffende het gebruik van gevels door de gemeente voor straatmeubilair en openbaar nut.
Kans is vrij groot dat u hier niets aan kan doen, u wordt verondersteld het gemeentereglement te kennen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2011 13:00

Daar heb ik indertijd met prof grondwettelijk recht een pittige discussie over gehad... voortgezet tijdens mondeling examen :(
Toen ging het over de (radio) distributie die gemeenten aan privé organisatie had uitbesteed (Radio Public). Deze gebruikte de kabel ook om alarmsystemen op aan te sluiten. Ik vond dat niet kunnen en dat zoiets een inbreuk vormde om het algemeen nut.
dit al over kabelnetwerken
"""Decreet betreffende radio-omroep en televisie schreef:Art. 200.
§ 2. De aanbieders van kabelomroepnetwerken hebben ook het recht om voor de aanleg van de kabels en de bijbehorende uitrustingen van hun kabelomroepnetwerken op blijvende wijze steunen en ankers aan te brengen op muren en gevels die uitgeven op de openbare weg en hun kabels in open en onbebouwde grond aan te leggen of zonder vasthechting of aanraking boven particuliere eigendommen te laten doorgaan.
...
De uitvoering van de werkzaamheden heeft geen buitenbezitstelling tot gevolg. Het plaatsen van steunen en ankers op muren of gevels mag de eigenaar niet hinderen in zijn recht om zijn goed af te breken of te herstellen.
...
De eigenaar moet evenwel ten minste twee maanden voor het begin van de werkzaamheden, vermeld in het vierde en het vijfde lid, de aanbieder van het kabelomroepnetwerk daarvan op de hoogte brengen.

§ 3. De aanleg en de uitvoering van alle andere werken aan de kabels, bovengrondse lijnen en bijbehorende uitrustingen in, tegen en op gebouwen en in en op gronden die daarbij behoren, voor de aansluitingen op de infrastructuur in die gebouwen, moeten worden gedoogd door de eigenaar en de rechthebbende, tenzij ze bereid zijn de meerkosten van een tegenvoorstel te dragen."""
...

Terug naar “Archief”