schuldbekentenis

mijnheer
Topic Starter

schuldbekentenis

#1 , 02 feb 2011 10:25

Hoe lang is een schuldbekentenis geldig tussen huurder en verhuurder? Het gaat over een geprint A4 papier door allebei ondertekend. In het begin heeft hij een beetje betaald, daarna niks meer. Kan ik hiermee naar de vrederechter gaan om een vonnis te bekomen zodat ik naar de deurwaarder kan gaan om loonbeslag te laten leggen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mijnheer
Topic Starter

#2 , 02 feb 2011 10:28

Was ik nog vergeten, het gaat hier over 2700 euro, wat toch al een redelijk bedrag is, vind ik.

float

#3 , 02 feb 2011 11:49

Hoeveel is er al betaald?
Over de verjaring moet je je geen zorgen maken in dit geval.
Van zodra er een vonnis is van de rechtbank, moet dit betekend worden. Voor alle zekerheid kan je dan pas uitvoerend beslag laten leggen nadat 1 maand is verstreken sinds de betekening van het vonnis. Maar vooraleer je uitvoerend beslag kan uitvoeren, moet de gerechtsdeurwaarder nog een bevel tot betaling laten betekenen.

Reclame

mijnheer
Topic Starter

#4 , 03 feb 2011 10:13

300 euro ongeveer is er al betaald

float

#5 , 03 feb 2011 12:29

Art. 591. Ger.W.:
Ongeacht het bedrag van de vordering, neemt de vrederechter kennis:
1° van geschillen betreffende de verhuring van onroerende goederen en van de samenhangende vorderingen die ontstaan uit de verhuring van een handelszaak; van vorderingen tot betaling van vergoedingen voor bewoning van en tot uitzetting uit plaatsen zonder recht betrokken, onverschillig of die vorderingen al dan niet volgen uit een overeenkomst; van alle geschillen betreffende de uitoefening van het recht van voorkoop ten gunste van de huurders van landeigendommen;

Je zal je zaak moeten inleiden voor de vrederechter.

Ga je die zaak zelf doen?

mijnheer
Topic Starter

#6 , 03 feb 2011 13:11

Ik was van plan om die zaak zelf te doen. MIjn huuder heeft het pand vrijwillig verlaten en dan deze schuldbekentenis getekend. Deze dateert van 18 december 2006. Wou het eerst zo laten maar nu heb ik al 4 huurders op dat adres moetn uitzetten, het wordt wat veel aan geld dat ik eraan kwijt ben. Is dat zo'n verzoekschrift art 1344 dat je daarvoor moet indienen?

float

#7 , 04 feb 2011 07:18

Inderdaad, dat kan door middel van dergelijk verzoekschrift.
Als je dat nog nooit hebt gedaan, contacteer dan eens een advocaat/deurwaarder zodat er zeker geen fouten in het verzoekschrift staan.

mijnheer
Topic Starter

#8 , 15 feb 2011 11:39

De huurder woonde in 2006 in een appartement in Herentals, nadien verhuisd naar Heist o/d Berg, denk ik. Bij welk vredegerecht moet ik zo'n verzoekschrift indienen? Je moet ook attest van woonst erbij doen, maar de huurder is niet meer woonachtig in Herentals. Moet ik dan naar de plaats waaar hij nu woont voor een attest van woonst of hoe gaat dit te werk?

Vandebos

#9 , 15 feb 2011 12:48

De zaak dient voor het vredegerecht gebracht te worden dat verantwoordelijk is voor de kanton waar het pand staat waarover het geschil handelt. Herentals dus.

Terug naar “Archief”