BVBA in erfenis

Buzzybeeke
Topic Starter

BVBA in erfenis

#1 , 10 feb 2011 10:40

Mijn vader is onlangs overleden. mijn moeder is enkele jaren geleden overleden. Hij was wettelijk samenwonend met een andere vrouw en ze hadden recent een huis gekocht. Hij had een BVBA met 100% van de aandelen.
Via die BVBA werden verschillende roerende goederen gekocht voor het huis (vb keukentoestellen, bureau, computer).

Vriendin heeft recht op vruchtgebruik van huis en inboedel

Ik heb de aandelen geërfd.

De goederen die door de BVBA zijn gekocht, zijn in principe eigendom van de BVBA. Hier horen we verschillende bellen luiden. Verschillende partijen zeggen ons dat alles op factuur in de vennootschap eigendom blijft van de vennootschap en dus door vriendin moeten teruggegeven worden of overgekocht. Anderen beweren dat dit bij de inboedel hoort.

De vennootschap zal nu verkocht worden. Wie heeft er gelijk, en op welke wetgeving is dit gebaseerd?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 10 feb 2011 13:47

De goederen zijn eigendom van de bvba. De facturen zijn er het bewijs van. Anders is het ontvreemding, diefstal, fraude, ... Boekhouder moet dit toch bevestigd hebben?

Buzzybeeke
Topic Starter

#3 , 10 feb 2011 13:56

Wel, we hebben 2 advocaten geraadpleegd. Ene zegt wat u zegt, andere zegt dat die voorwerpen onderworpen zijn aan vruchtgebruik.
Onze notaris bevestigd uw antwoord, haar notaris de andere stelling
De boekhouders zijn niet zo op de hoogte van het erfrecht en durven geen bindende uitspraak te doen; alhoewel ze eerder spraken over uw stelling dan de andere...

Ik ben ook van mening dat het eigendom van de vennootschap is. Vraag is natuurlijk wel recht primeert...vennootschapsrecht of erfrecht?

De vennootschap zal worden overgenomen. In mijn inzicht zou het toch niet kunnen zijn dat de nieuwe eigenaar zal moeten wachten tot de vriendin er het loodje bij neerlegt om aan sommige materialen te geraken? Wat bij een fiscale controle?

Ik zoek nog concreet bewijs/wetteksten/... die deze stelling bewijzen.....

Reclame

Terug naar “Archief”