Hoe kan ik mijn verzekering stoppen

acailleux
Topic Starter

Hoe kan ik mijn verzekering stoppen

#1 , 11 feb 2011 17:14

hallo
ik heb net dus mijn auto verkocht.
en heb al een nieuwe gekocht die binnen paar weken er staat
heb dus een offerte gevraagd en blijk dat met omnium 3000€ kost ben er helemaal niet eens ik heb bonus malus 10 en pas sinds vorig jaar klant
helaas had ik men nu dit jaar ingeschreven had ik maar 4 bonus malus ze hebben rekening genomen met een ongeval in 2006 helaas :s omdat kijken hoeveel ongevallen je heb binnen de 5j

dus men vraag hoe kan ik mijn verzekering stoppen

kan ik door men verkoop contact en men nummer plaat men verzekering stoppen ??
en met men nieuwe auto die nog moet binnen komen en die nog niet verzekert is
naar een ander verzekeringmaatschappij die me een betere aanbod zal geven wegens dat ze dat ongeval in 2006 niet mee ga tellen om dat ze kijken in de omgevallen binnen de 5j

Thx om mijn hier in te helpen ik kom zot

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2011 17:56

U kan als uw contract het toelaat de verzekering opzeggen... maar uw nieuwe verzekering zal de gegevens opvragen van uw vorige....
PS uw zal uw nplt zo wie zo niet meer kunnen gebruiken als deze van voor de 'vernieuwing' is.

acailleux
Topic Starter

#3 , 11 feb 2011 18:13

meeste mensen zeggen tegen mij
dat nieuwe wagen nieuwe contract is
en en dat ik met me verkoop contract zo ook met contract stoppen alle ik hoop wel
ik zal het maandag zien hopelijk kan ik veranderen ik wil echt niet dubbel betalen
zelf als ze mijn geven zien is er een ongeval in 2006 en één in 2009 de meeste verzekeringen maatschappij kijken de historie van 5j

Reclame

Franciscus

#4 , 11 feb 2011 18:37

Gezien u al een auto hebt gekocht contract .... getekend .... dan kan je dat zomaar niet stopzetten hoor.

bartvdv

#5 , 11 feb 2011 18:58

Ik dacht dat een verzekering per ongevalvrij jaar één stapje daalt in bonus-malus. Dus ik vraag mij af waarom je plots bonus-malus 10 zou hebben. 10 is 100% van de verzekeringspremie. Of gaat het om een tweede wagen die gebruikt wordt als bedrijfswagen? Of gaat het om een tweede verzekering bij een andere maatschappij? Of om een overname van een buitenlandse verzekering?

acailleux
Topic Starter

#6 , 11 feb 2011 19:13

mijn wagen die verzekerd is net verkocht
men nieuwe wegen heb ik pas binnen 2a3weken

ik was op bonus malus 11 nu na 10 maar nu ik een nieuwe auto wil met omnium kost het mijn 3000€ veel te veel voor mij ik wil daarom veranderen van verzekering
en door dat ik een nieuwe wagen koopt heb ik dus ook een nieuwe nummer plaat
voor mij ben ik dus niet verplicht om weer daar te verzekeren?

zelfde voor mij moto heb men verzekering kunnen stoppen door mijn verkoop contract en men nummer plaat te geven

Franciscus

#7 , 11 feb 2011 19:42

maar u hebt geen nieuwe moto gekocht....

j.demoor

#8 , 13 feb 2011 09:07

“Art.25.Wanneer gedurende de loop van een verzekeringsovereenkomst...het risico dat het verzekerde voorval zich voordoet, aanzienlijk en blijvend verminderd is en wel zo dat de verzekeraar, indien die vermindering bij het sluiten van de overeenkomst had bestaan, op andere voorwaarden zou hebben verzekerd, is hij verplicht een overeenkomstige vermindering van de premie toe te staan vanaf de dag waarop hij van de vermindering van het risico kennis heeft gekregen. Indien de contractanten het over de nieuwe premie niet eens worden binnen een maand na de aanvraag tot vermindering door de verzekeringnemer, kan deze laatste de overeenkomst opzeggen.”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

Door de verkoop van uw oude wagen daalt het risico tot nul en moet de premie ook tot nul verminderd worden tot de nieuwe wagen in gebruik wordt genomen. Inmiddels geldt art.30 hieronder.

Art.26.§ 1...Wanneer gedurende de loop van een verzekeringsovereenkomst...het risico dat het verzekerde voorval zich voordoet zo verzwaard is dat de verzekeraar, indien die verzwaring bij het sluiten van de overeenkomst had bestaan, op andere voorwaarden zou hebben verzekerd, moet binnen een termijn van een maand, te rekenen vanaf de dag waarop hij van de verzwaring kennis heeft gekregen, de wijziging van de overeenkomst voorstellen met terugwerkende kracht tot de dag van de verzwaring...Indien het voorstel tot wijziging van de verzekeringsovereenkomst wordt geweigerd door de verzekeringnemer...kan de verzekeraar de overeenkomst opzeggen binnen vijftien dagen. De verzekeraar die de overeenkomst niet heeft opgezegd noch binnen de hierboven bepaalde termijnen een wijziging heeft voorgesteld, kan zich later niet meer beroepen op de verzwaring van het risico...”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

Er ontstaat verzwaring van risico door in gebruikneming van de nieuwe auto,zodat voornoemd art.26 van toepassing is.

Art.30.§ 1. De duur van de verzekeringsovereenkomst mag niet langer zijn dan één jaar. Behalve wanneer een van de partijen ten minste drie maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst zich ertegen verzet,volgens de in artikel 29 voorgeschreven wijzen, wordt ze stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar...”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”