Ik denk dat bij ons in de rij meer dan de helft der huizen reeds zulke aanpassingen hebben gedaan en nooit heb ik iemand geweten die moeilijkheden had om het huis te verkopen. Zolang de voorgevel er maar blijft uitzien zoals hij oorspronkelijk was hebt U volgens mij weinig moeilijkheden te verwachten .Zolang er geen verbouwingswerken uitgevoerd zijn aan delen van het gebouw die geen dragende functie hebben is er geen stedebouwkundige vergunning nodig.
Een glazen dak vervangen door een platform, zónder dat daar dragende balken voor worden vervangen mag dus.
Een venster vervangen door een deur kan wel voor problemen zorgen.
Ten eerste omdat het een wijziging betreft van een dragende muur en ten tweede omdat deze wijziging invloed kan hebben op de privacy van de omliggende gebouwen.
Een regularisatie aanvraag kan dus noodzakelijk zijn.
De periode waarin een strafrechterlijke procedure kan gestart worden verjaart na 5 jaar. Een burgerlijke procedure blijft echter mogelijk, de overtreding houd niet op met bestaan tot na een regularisatie.Ik lees elders op dit forum dat bouwovertredingen verjaren na vijf jaar.
Wie is er eigenlijk wettelijk verplicht om na te gaan indien een woonst stedenbouwkundig vergund is, in de huidige staat. Met andere woorden wie moet er in theorie ter plaatse de toestand bekijken?Dat wordt niet nagegaan. Notaris vraag gewoon aan de dienst stedebouw van uw gemeente of ze weet hebben van een overtreding, en vermits deze gewoonlijk van niets wetenzal er ook niets vermeld worden in de akte.
Het is slechts als één van uw buren of iemand anders een klacht gaat neerleggen. dat ze er de originele bouwplannen zullen bijhalen.
Voor het vervangen van een glazen dak naar een gewoon plat dak zal dat meer dan waarschijnlijk geen probleem geven.