Nieuwe wet op mede-eigendom

TELENET
Topic Starter

Nieuwe wet op mede-eigendom

#1 , 05 mar 2011 08:50

Goede morgen iedereen,
Ik ben vruchtgebruiker en lasthebber van een appartement in een gebouw van 37 appartementen. en lid van de raad van beheer.
De syndicus van het gebouw beweert dat ik als lasthebber geen lid mag zijn van de raad van mede-eigenaars.
Ik denk dat een lasthebber dat wel kan, hij vervangt de mede-eigenaar in al de rechten en plichten van deze laatste.
Kan iemand dit bevestigen of heb ik het mis?.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 mar 2011 11:12

U heeft het mis.

Wat wel kan is dat vruchtgebruiker en blote eigenaar middels een document door beiden ondertekend aan de syndicus laten weten dat de vruchtgebruiker door beiden wordt aangeduid als de vertegenwoordiger met volledig stemrecht op de AV. Dan kan men uw deelname aan rvme niet in de weg staan.

Conform art 577-6 §1 BW:
Art. 577-6.[1 § 1. Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen.
In geval van verdeling van het eigendomsrecht op een privatieve kavel of ingeval de eigendom van een privatieve kavel is bezwaard met een recht van erfpacht, opstal, vruchtgebruik, gebruik of bewoning, wordt het recht om aan de beraadslagingen van de algemene vergadering deel te nemen geschorst totdat de belanghebbenden de persoon aanwijzen die hun lasthebber zal zijn. Wanneer één van de belanghebbenden en zijn wettelijke of conventionele vertegenwoordiger niet kunnen deelnemen aan de aanwijzing van een lasthebber wijzen de andere belanghebbenden rechtsgeldig een lasthebber aan. Deze laatste wordt opgeroepen voor de algemene vergaderingen, oefent het recht van deelname aan de beraadslagingen ervan uit en ontvangt alle documenten die afkomstig zijn van de vereniging van mede-eigenaars. De belanghebbenden delen de syndicus schriftelijk de identiteit van hun lasthebber mee.

j.demoor

#3 , 06 mar 2011 09:42

“Art.577-6.§ 1...of ingeval de eigendom van een privatieve kavel is bezwaard met een recht van...vruchtgebruik...wordt het recht om aan de beraadslagingen van de algemene vergadering deel te nemen geschorst totdat de belanghebbenden de persoon aanwijzen die hun LASTHEBBER zal zijn...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.577-8/1. In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels...wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht. Deze raad, die enkel bestaat uit MEDE-EIGENAARS, wordt ermee belast erop toe te zien dat de syndicus zijn taken naar behoren uitvoert, onverminderd artikel 577-8/2...”(B.W.).

De blote eigenaar of vruchtgebruiker uit voornoemd art.577-6,§1 is mede-eigenaar in de zin van art.8/1,ook al is de ene lasthebber van de andere in de zin van art.577-6,§1.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

TELENET
Topic Starter

#4 , 06 mar 2011 11:39

Ok het is zeer duidelijk.
Met veel dank aan de Heren Vandebos en J.Demoor.
TELENET

vliegeraar

#5 , 03 okt 2011 21:35

Mijn excuses, maar ik vind het niet duidelijk.
Mag een aangeduide lasthebber/vruchtgebruiker nu lid van de rvme zijn of niet?
Mag die persoon ook de AV voorzitten?

Vandebos

#6 , 03 okt 2011 22:19

Ja, vruchtgebruik is één van de drie vormen van eigendomsrecht in een onroerend goed. Als de titularissen van de andere eigendomsrechten van dat onroerend goed zich akkoord verklaren dat u hen vertegenwoordigt op de vergadering kan men u wettelijk niet verhinderen zich kandidaat te stellen voor een positie in de rme en/of de vergadering voor te zitten.

Terug naar “Archief”