Terugvordering voorschot

Raf001
Topic Starter

Terugvordering voorschot

#1 , 09 mar 2011 21:08

Ik heb een keuken besteld bij een bepaalde firma, alles was getekend naar onze keuze, na het opnemen van de maten hebben wij een voorschot betaald. Dan
moesten wij nog eens langs komen om alles te bespreken met een binnenhuisarchitect, daar werd ons gezegd dat een van de hoekkasten niet open zou kunnen omdat de afzuigkap voor de deur kwam, daarom moest er een kastje bij van een 17cm, ook de afwasbak die bestond uit een kleine en een grote bak kon dan wel bestaan uit 2 grote bakken en dan moest er nog tussen de
bovenkasten een stukje geplaatst worden om mooi aan de muur aan te sluiten, ook werd het kookfornuis enkele cm verplaatst dat alles mits de nodige € opleg,
Wij stemden in met de nodige aanpassing alsook met de opleg; maar nu krijgen wij bericht dat de aanpassingen toch niet mogelijk zijn.
Zij hebben ons een nieuw plan opgestuurd en de afwasbak is terug een grote en een kleine en ook de kookplaat hebben ze verplaatst waardoor de afzuigkap zich niet meer in het midden van de kookplaat bevind.
Daar ons vertrouwen helemaal weg is bij deze firma is mijn vraag kan ik alles opzeggen en mijn voorschot terugvorderen?
Raf001

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 mar 2011 09:39

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken...zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...."(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘alles was getekend naar onze keuze’ zodat er ‘overeenkomst omtrent de zaak’ en dus ook koop was. Onderzoek echter zorgvuldig in uw overeenkomst of ze geen beding bevat dat aanpassing van ‘de zaak‘ toelaat.

“Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(B.W.).

U kan dus desnoods gerechtelijk de koop laten ontbinden met teruggave van uw voorschot en met schadevergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2011 09:46

Heeft men U ook een uitleg gegeven waarom de veranderingen niet mogelijk zijn?

Reclame

bartvdv

#4 , 11 mar 2011 11:32

Dat lijkt mij onvoldoende om het voorschot terug te eisen of het contract te verbreken. Het bedrijf voldoet nog altijd aan haar verplichtingen.

Raf001
Topic Starter

#5 , 05 apr 2011 18:05

Ik heb een keuken besteld bij een bepaalde firma, alles was getekend naar onze keuze, na het opnemen van de maten hebben wij een voorschot betaald. Dan
moesten wij nog eens langs komen om alles te bespreken met een binnenhuisarchitect, daar werd ons gezegd dat een van de hoekkasten niet open zou kunnen omdat de afzuigkap voor de deur kwam, daarom moest er een kastje bij van een 17cm, ook de afwasbak die bestond uit een kleine en een grote bak kon dan wel bestaan uit 2 grote bakken en dan moest er nog tussen de
bovenkasten een stukje geplaatst worden om mooi aan de muur aan te sluiten, ook werd het kookfornuis enkele cm verplaatst dat alles mits de nodige € opleg,
Wij stemden in met de nodige aanpassing alsook met de opleg; maar nu krijgen wij bericht dat de aanpassingen toch niet mogelijk zijn.
Zij hebben ons een nieuw plan opgestuurd en de afwasbak is terug een grote en een kleine en ook de kookplaat hebben ze verplaatst waardoor de afzuigkap zich niet meer in het midden van de kookplaat bevind.
Daar ons vertrouwen helemaal weg is bij deze firma is mijn vraag kan ik alles opzeggen en mijn voorschot terugvorderen?
Raf001
Na veel over en weer rijden van plaats A naar een andere toonzaal in Plaats B, heeft de binnenhuisarchitect daar ons een nieuw plan getekend met de woorden nu zal je
wel tevreden zijn, dat was op 12-03-2011.
Op ons eerste plan in januari kostte de keuken toen €7300 de tweede maal met alle aanpassingen was dat €8665, na het hertekenen van het nieuwe plan schreef hij eigenhandig, voor akkoord 12-01 2011 zonder prijzwijziging en zijn handtekening . omdat de bovenkasten en de onderkasten weer niet loodrecht op elkaar stonden heeft mijn vrouw gebeld en dat zou zeker in orde komen ze heeft ook tot twee maal toe gevraagd is het wel de prijs van €7300 waarop hij tweemaal geantwoord heeft "zeker mevrouw".
Nu krijgen we bericht dat ze hem zullen komen leveren maar dat de som te betalen bij levering met bankcheque €8665 bedraagt min aftrek van ons voorschot.
Na een aangetekend schrijven van ons beweren ze nu dat alles op een misverstand berust en dat hij misschreven heeft van datum, en dat wij de volledige som zullen moeten betalen.
Wie geeft mij raad en wat kan ik doen? alvast bedankt.
Raf001

Raf001
Topic Starter

#6 , 07 apr 2011 11:40

Niemand die mij raaad kan verstrekken hoe het verdermoet??
Raf001

Turaki

#7 , 07 apr 2011 11:47

Dus op het laatste (derde?) plan werd geschreven dat de prijs van het eerste plan geldig bleef? In dat geval lijkt het mij dat u die prijs moet betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 apr 2011 12:00

Als op dat plan door de verantwoordelijke van de firma getekend is met vermelding van het bedrag en datum lijkt het voor mij duidelijk.
Hij is akkoord dat te leveren tegen een prijs en dat staat op de tekening.
AS en een gewone brief waarin u verwijst naar het akkoord.
Zijzelf hebben de vorige wijzigingen steeds terug gewijzigd blijkbaar.
Wat is de rol van de architect?

Raf001
Topic Starter

#9 , 07 apr 2011 13:58

De rol van de interieur architect is verantwoordelijke besteldienst.
Het bedrag is niet meer vermeld maar wel eigenhandig getekend voor akkoord 12-01-2011 zonder prijswijzeging.

Terug naar “Archief”