Opzeg huurovereenkomst

CS1258
Topic Starter

Opzeg huurovereenkomst

#1 , 10 mar 2011 07:47

Onze verhuurder heeft ons appartement te koop gezet. Wij hebben ondertussen iets anders gevonden en hebben onze opzeg gegeven. Dienen wij naast de opzegtermijn van drie maanden ook nog de boete te betalen die vasthangt aan het 3 6 9 contract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 mar 2011 09:56

Als u uit eigen beweging het appartement verlaat en het huurcontract werd geregistreerd normaliter wel. Heeft u de verhuurder reeds op de hoogte gebracht van uw plannen?

CS1258
Topic Starter

#3 , 10 mar 2011 09:59

Ja wij hebben aangetekend onze opzeg gegeven. Maar ze heeft nog niet gereageerd.

Reclame

Vandebos

#4 , 10 mar 2011 10:01

Werd het huurcontract geregistreerd?

Niet registratie van een negenjarig contract heeft als gevolg dat de huurder zonder schadevergoeding kan opzeggen. Zo spoedig mogelijk uw lokale registratiekantoor eens opzoeken en bellen om te informeren. Indien u het adres niet kent mag u me steeds via pb uw adres zenden.

Wat heeft u specifiek in de opzegbrief gezet? (mag ook via pb verzonden worden)

CS1258
Topic Starter

#5 , 10 mar 2011 10:09

Volgens de verhuurder is het contract geregistreerd maar wij hebben hier nooit bevestiging van gekregen. Dienen wij normaal een bevestiging te krijgen van het registratiekantoor?
Wij hebben standaard opzegbrief verstuurd met melding dat wij het pand wensen te verlaten. En dat onze opzeg ingaat op 1 maart, met een termijn van 3 maand.
Ondertussen wil ook de verhuurder niets meer van herstellingswerken uitvoeren. Het regent binnen in onze slaapkamer. Dus wij hebben geen andere keuze dan het pand zo snel mogelijk te verlaten. Vandaar dat wij het schandalig zouden vinden als wij nog eens boete moeten betalen. Na 9 maand te huren, zet zij het appartement te koop, weigert zij nog iets van herstelling uit te voeren. Mijn inziens is het dan normaal dat wij snel iets anders zoeken.

Turaki

#6 , 10 mar 2011 10:41

Eventueel een woononderzoek door de gemeente? Indien onbewoonbaar (regen in de slaapkamer?) wordt het huurcontract verbroken zonder opzegvergoeding.

CS1258
Topic Starter

#7 , 10 mar 2011 10:55

Is zo een woononderzoek kosteloos?

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mar 2011 10:56

Volgens de verhuurder is het contract geregistreerd maar wij hebben hier nooit bevestiging van gekregen. Dienen wij normaal een bevestiging te krijgen van het registratiekantoor?
.
Normaal dient de huurder een exemplaar van het huurkontakt te krijgen met de stempels van de registratie. Er dienen er 3 te worden afgegeven aan de registrate, waarvan 1 voor de verhuurder, 1 voor de huurder en 1 voor de registratie zelf.

Turaki

#9 , 10 mar 2011 10:59

Is zo een woononderzoek kosteloos?
Zelf geen ervaring mee, maar uit wat ik vind vermoed ik van wel.
Neem best eens contact op met uw gemeente.

Vandebos

#10 , 10 mar 2011 11:00

Of de verhuurder kan het contract gewoon per fax of mail verzenden...

Woningdienst is gratis. U kan deze rechtstreeks contacteren (zie folder in links in onderschrift) of via de dienst stedenbouw van uw gemeente.

Heeft u de eigenares reeds aangetekend in gebreke gesteld wegens het nalaten van het uitvoeren van nodige reparaties?

CS1258
Topic Starter

#11 , 10 mar 2011 11:04

Nee wij hebben haar niet aangetekend in gebreke gesteld. Wij dachten dat de boeteclausule verviel omdat zij het appartement te koop zet, wij vonden het dan ook logisch dat wij zonder kosten het appartement konden verlaten. Maar nu blijkt dat WIJ diegene zijn die kosten moeten betalen, willen wij ons uiteraard iets minder soepel opstellen. Dat we onze opzeg van 3 maand moeten respecteren, wil ik nog aanvaarden, maar dat we dan ook nog twee maand boete moeten betalen, is er te veel aan.

Vandebos

#12 , 10 mar 2011 11:06

Bezorg me uw adres via pb aub.

artemis

#13 , 10 mar 2011 11:27

.
Normaal dient de huurder een exemplaar van het huurkontakt te krijgen met de stempels van de registratie. Er dienen er 3 te worden afgegeven aan de registrate, waarvan 1 voor de verhuurder, 1 voor de huurder en 1 voor de registratie zelf.
Al verhuurder nemen wij nooit het contract van de huurder mee voor registratie, enkel ons exemplaar en dat voor de registratiedienst.
Ik heb nog nooit gehoord dat het exemplaar van de huurder dient meegenomen te worden.
En inderdaad via fax of mail kan het ook.

mava105
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 mar 2011 11:32

[Al verhuurder nemen wij nooit het contract van de huurder mee voor registratie, enkel ons exemplaar en dat voor de registratiedienst.
Ik heb nog nooit gehoord dat het exemplaar van de huurder dient meegenomen te worden.
En inderdaad via fax of mail kan het ook.
Dat kost toch geen moeite, noch geld, en voor de huurder is er een duidelijke situatie.

Terug naar “Archief”