reigistratie huurcontract en plaatsbeschrijving (2)

VivianeNuyts
Topic Starter

reigistratie huurcontract en plaatsbeschrijving (2)

#1 , 13 mar 2011 11:48

Beste,

Ik heb een 3/6/9 contract. Ik huur nu 7 jaar.
In het contract staat dat de huurder het contract moet laten registreren. Ik heb dat echter nooit gedaan, ik meende dat het niet verplicht was.

Ik ga nu morgen naar het registratiekantoor om te kijken of de verhuurder dit contract zelf heeft laten registreren.
Zoniet, kan ik gestraft worden voor niet-registratie?

Ik heb ondertussen een nieuwe woning gehuurd, daar mijn huidige woning verschillende gebreken is beginnen te vertonen die te wijten zijn aan het feit dat het een historisch pand betreft dat gerenoveerd werd. Hiervoor werden duidelijk niet de beste materialen gebruikt, maar dat heb ik natuurlijk niet geweten toen ik het contract tekende.

Er werd een PB opgemaakt die ik ondertekend heb. Ik heb evenwel geen kopie.
Moet een PB ook geregistreerd worden? Als dat niet het geval is, is de bestaande PB dan rechtsgeldig?
Ik ben best bereid om schade door mij veroorzaakt te vergoeden, maar vrees dat de huiseigenaar mij zal laten opdraaien voor een nieuwe renovatie.

Ik ga morgenvroeg ook nog contact opnemen met de Huurdersbond, maar dan moet ook mijn aangetekende opzegbrief verstuurd worden.
De aanvang van mijn contract was op 15 februari 2004.
Ik hoop dat ik nog een antwoord krijg...

Moet ik in mijn opzegbrief eigenlijk een reden opgeven?
Ben ik verplicht mijn nieuwe adres aan de huisbaas mee te delen?

Heel hartelijk dank voor uw advies en nog een prettige zondag!
(Mogelijk ongeveer hetzelfde eerder vandaag al gepost, sorry ben nog niet zo thuis met het gebruik van de site!)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 mar 2011 13:26

In feite had de verhuurder in 2007 dienen te controleren of het contract al dan niet was geregistreerd. Vanaf toen is het immers bij wet verplicht dat het door de verhuurder wordt geregistreerd. Uw contract stamt van voor 2007, het niet registreren van de overeenkomst zoals gestipuleerd kan als een verzwarend feit worden beschouwd. er zijn geen strafsancties voorzien voor niet-registratie.

Registratie of niet heeft geen enkele invloed op de rechtsgeldigheid van een pb.

Reclame

Terug naar “Archief”