#1 , 18 mar 2011 13:22
Mag een vereniging zijn leden verbieden deel te nemen aan activiteiten van een andere vereniging?
Er bestaat een vereniging in België die bepaalde sporttakken organiseert via de vzw's die aangesloten zijn bij hen, die hun leden dit verbiedt.
Er bestaan ca 5 kleinere verenigingen die dezelfde sporttakken aan hun leden aanbieden, die in tegenstelling tot de grotere vereniging, iedereen toelaten om hieraan deel te nemen.
De vzw's die de organisatie in handen hebben, beschikken over een eigen terrein en een eigen clubhuis.
Zij zijn aangesloten bij de hoofdvereniging.
Als deze hoofdvereniging te weten komt - en dat doen ze via controle op de evenementen van de andere verenigingen - dat er leden zijn die deelnamen aan een activiteit van de andere vereniging, heeft het lid kans om ofwel: geschort te worden voor een bepaalde periode/ verwijderd te worden uit de ledenlijst... of een geldboete.
Er zijn reeds leden die een geldboete hebben moeten betalen. Zij gaan niet weg van deze vereniging, omdat het niveau op wedstrijdvlak hoger ligt, omdat er geen andere vzw in de omgeving is die hetzelfde organiseert...
Vanaf je lid wenst te worden van een vzw, aangesloten bij deze vereniging, moet je een papier ondertekenen waarop staat dat je 'niet naar een evenement zal gaan van een andere vereniging'
Het wordt je tevens verboden om in een vzw - die bij een andere vereniging ingeschreven staat - deel te nemen aan hun clubleven (al zijn dit niet specifiek wedstrijden)
Deze vereniging uit dreigementen aan het adres van hun vzw's, indien zij besluiten over te stappen van vereniging. De meeste vzw's hebben blijkbaar voldoende angst om te blijven waar ze zijn.
Om een voorbeeld te geven
VZW A heeft hetzelfde terrein als VZW B
VZW A organiseert Z-wedstrijden en is niet aangesloten bij de vereniging die hun leden verbied. Ze staan op eigen benen
VZW B organiseert X-wedstrijden en is aangesloten bij de vereniging die hun leden verbied. Zij zijn gebonden
Leden van vzw A mogen NIET aanwezig zijn op het terrein, als VZW B op dat moment een wedstrijd organiseert
Tevens mogen leden van VZW B NIET aanwezig zijn op het terrein, als VZW A op dat moment een wedstrijd organiseert
ook de vzw's die aangesloten zijn bij de vereniging die verbied, hebben kans op 'schorsing, geldboete of verwijdering'
Ik heb weet van een lid (menselijk persoon) die haar club eerst bij de vereniging die verbied, had gevestigd. Daarna besloot ze over te gaan naar een andere vereniging (één van de 5). Daar leek ze niet te aarden, dus besloot ze terug te keren naar de vereniging vanwaar ze kwam.
Omdat ze actief was geweest bij een andere vereniging, heeft zij moeten een geldboete betalen ... eer ze terug in de rangen mocht binnenkomen.
Sinds een aantal jaar organiseren wij een wandeling. - Wij - neutrale partij. Nergens bij aangesloten. Op onze website staan de vzw's van de vereniging die verbied, alsook de vzw's die aangesloten zijn bij één van de 5 andere verenigingen. Omdat wij vinden dat iedereen reclame mag krijgen (gratis) dmv een linkvermelding. Geen onderscheid, iedereen gelijk.
Ik had al die vzw's een mail gezonden met de uitnodiging om te komen wandelen op onze activiteit.
Eén van de mails werd echter beantwoord door één van de bestuurders van de vereniging die verbied.
Omdat wij als organisatie een activiteit organiseren, verbieden zij hun leden af te komen naar onze wandeling.
Waarom? Omdat zij als vereniging via hun vzw's (die bij hen zijn aangesloten) zelf ook wandelingen organiseren.
En zoals ik al zei: zij verbieden hun leden deel te nemen aan activiteiten van andere verenigingen, die gelijk zijn aan hun eigen activiteiten.
Nu is mijn vraag dus of zij dat recht wel hebben om hun vzw's en de leden van die vzw's te verbieden deel te nemen aan activiteiten van andere verenigingen (die dezelfde sporttakken beoefenen en in wedstrijden organiseren)
Sinds enkele dagen heb ik het idee gelanceerd (in een besloten hoekje) om een wandeling in m'n thuishaven te organiseren. Onderweg komen we een vzw (clubhuis) tegen, die aangesloten is bij de vereniging die verbied. Mijn opmerking was om eventueel aan die vzw te vragen of zij niet als tussenstop zouden willen fungeren, om iets te nuttigen.
Een van de leden die in dat besloten hoekje kan - en die lid is van een vzw, die aangesloten is bij de vereniging die verbied, liet mij weten dat de vzw wellicht niet zal meewerken, omdat zij anders de kans hebben op een schorsing, geldboete of verwijdering uit het ledenbestand.
Doodsimpel omdat ze zouden meewerken aan een 'organisatie' (al zie ik mijn groepje zo niet) die niet aangesloten is bij hen...