Beste,
Ik ben via een groepsreis (+200 pers) op skivakantie geweest een tijdje geleden.
Volgens het contract moest de waarborg (75€ pp) teruggestort worden door de organisatie ten laatste 2 weken na het einde van de reis. Echter hebben we hier niets van vernomen, ook na herhaaldelijke vragen van diverse medereizigers.
Verder trok de hele organisatie op niets, de kamerindeling was niet op voorhand gebeurd en wordt random toegewezen. Hierdoor moesten sommige mensen met 6 in een 4 persoonskamer, kregen hun kamers pas tegen 22u terwijl het volgens contract om 18u moest enzo voorts.
Hierdoor hebben we besloten om volgend jaar niet meer met deze organisatie mee te gaan en hebben we een contract met een andere vast gelegd. Natuurlijk zijn ze dit te weten gekomen en sturen ze nu (meer dan een dikke maand later), de kosten voor de schade aan de kamers door.
Deze kosten zijn, op zijn minst gezegd, belachelijk hoog (+150 euro voor deurknopje van kast als voorbeeld). Ze hebben van heel veel kamers overal zaken ‘gevonden’ die kapot waren. In de meeste gevallen ben ik er vrij zeker van, aan de staat van de kamers te zien, dat deze zaken al veel eerder ontbraken/kapot waren.
De totale kosten aan de kamers loopt op tot + € 13.000 (volgens hun).
Is er niets juridisch dat hun bindt aan de 2 weken terugbetaling van de waarborg?
Ze hebben namelijk meer dan een maand gewacht om iets te laten weten. En ze laten pas van zich horen toen ze vernamen dat we volgend jaar niet meer met hun mee gingen.
Kan er iets gedaan worden hiertegen in de eerste plaats? Als simpele ziel zou ik denken dat ze ons de waarborg verschuldigd zijn aangezien ze na 2 weken nog geen onkosten hebben laten weten en er dus de staat van de kamers aanvaard werd. En ze bij gevolg iedereen de €75 euro moeten terugbetalen?
Als die redenering niet klopt, kan er dan iets gedaan worden aan de belachelijk hoge kosten die ze aanrekenen? De goede lezer heeft ook opgemerkt dat de totale kosten + €13 000 dicht in de buurt komen van de totale waarborg die ze ontvangen hebben ( 75 * 200 =15000).
Deze reisorganisatie is in het verleden ook al veel in opspraak gekomen de laatste jaren (na een snelle google search).
Alvast bedankt voor het advies.
Mvg