(verticale) scheiding der machten en het Belgisch staatsblad

TriasPolitica
Topic Starter

(verticale) scheiding der machten en het Belgisch staatsblad

#1 , 22 mar 2011 23:40

Ik heb nooit rechten gestudeerd, en mijn interpretatie is zeker niet gezaghebbend. Gelieve mij te wijzen op gebruik van onjuistheden, maar ook op mijn eventueel foute verklaringen van juistheden. Mijn expliciete vragen worden met # gemarkeerd.

In deze post refereer ik naar volgende websites:

1 Wikipedia: Belgisch Staatsblad
2 Wikipedia: Schematisch overzicht Federale indeling België
3 Inzagerecht voor Burgers
4 De Belgische Grondwet (geconsolideerd)

Voel u zeker vrij de Wikipedia paginas te bewerken, rekening houdend met de richtlijnen van WP.

Volgens 1:
Het Belgisch Staatsblad is de officiële publicatie van de Belgische federale staat waarin wetten, koninklijke besluiten, decreten, ordonnanties, de oprichting van allerlei verenigingen, etc. voor het hele land worden bekendgemaakt. De publicatie ervan wordt verzorgd door de Federale Overheidsdienst Justitie (dit is het vroegere Ministerie van Justitie). Een wet die niet is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad heeft geen gelding.
en
In België wordt iedereen geacht de inhoud van het Staatsblad te kennen. Die inhoud bedraagt ongeveer een miljoen wetsartikelen, verspreid over zo'n 45.000 wetten.
Men spreekt vaak over "de" wet.

Volgens 2 vind ik 6 wetgevende machten boven het provinciaal niveau.
Daaronder zie ik 10 provinciale + 1 provincieloze Provincieraad (Brusselse Hoofdstedelijke Raad), en daaronder 589 gemeenteraden, ook in de kolom wetgevende macht.

#1 Als men dit schema bekijkt, reist de vraag of alle Belgische wetgevende machten officieel verplicht publiceren in het Belgisch Staatsblad.
Als niet alle Belgische wetgevende machten in het Belgisch staatsblad publiceren, zou hiervan vermelding gemaakt moeten worden op 1. Ik laat dit liever over aan iemand met enig verstand van rechten.
#2 Wat is het laagste niveau dat verplicht publiceert in het Belgisch Staatsblad?
Waar wordt dit wettelijk verplicht/beschreven? (welke artikels)
#3 Staan publicatie in Staatsblad en burgerlijk inzagerecht wederzijds aan elkaar gelijk?

Ik kan nog niet makkelijk navigeren op de site van FOD, maar ik kon bijvoorbeeld wel beslissingen van Gentse rooilijnen weervinden.
#4 Is dit een gewestelijke bevoegdheid, of een gemeentelijke?

Anderzijds zie ik in het Belgisch Staatsblad geen overspoeling (589) van gemeentelijke beslissingen, waardoor ik vermoed dat enkel de hogere lagen verplicht publiceren in het Belgisch Staatsblad.

Daarnet zocht ik de website van Oost-Vlaanderen op en kwam al snel op 3:
Sinds 1 januari 1995 heeft iedereen het recht elk bestuursdocument te raadplegen en er een afschrift van te krijgen, met uitzondering van een aantal gevallen (artikel 32 van de grondwet). Dit principe werd voor de provincies en gemeenten uitgewerkt in het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
#5 Op welke gevallen slaan deze?

In 4 vind ik:
Art. 32
Ieder heeft het recht elk bestuursdocument te raadplegen en er een afschrift van te krijgen, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden bepaald door de wet, het decreet of de regel bedoeld in artikel 134.
kan iemand elementaire zinsontleding toepassen op het bovenstaande? refereren zowel wet, decreet als regel naar artikel 134?
en nu wordt de interpretatie plots moeilijker (misschien is een getalletje verkeerd geconsolideerd?)
Onderafdeling II
De gewestbevoegdheden
* Art. 134
De wetten ter uitvoering van artikel 39 bepalen de rechtskracht van de regelen die de organen, welke zij oprichten, uitvaardigen in de aangelegenheden, welke zij aanduiden.
Zij kunnen aan deze organen de bevoegdheid toekennen om decreten met kracht van wet uit te vaardigen op het gebied en op de wijze die zij bepalen.
#6 Merk op dat dit een Gewest bevoegdheid is! Hebben de Gemeenschappen die dan niet?
#7 Staat/Staan "de wet, het decreet of de regel bedoeld in artikel 134" uit 32 gelijk aan "De wetten ter uitvoering van artikel 39" in 134? zoja waarom refereert men in 32 niet meteen naar 39 in dezelfde grondwet?
#8 Mijn interpretatie: de Gewesten richten organen op (waaronder provincies, en misschien andere regelende instanties) die met beperkte rechtskracht (beschreven in artikel 39) beslissingen mogen nemen en die niet verplicht zijn om inzagerecht te bieden in hun beslissingen. (dus eigenlijk hoeft OostVlaanderen zelfs geen enkel inzagerecht te bieden? Waar ligt de grens?)
#9 In 32,134,39 vind ik nergens waar de grens van inzagerecht bepaald wordt.
#10 Aan een onderstaande laag bevoegheden toekennen om decreten "met kracht van wet" uit te vaardigen lijkt de methode te zijn hoe een laag een ondergeschikte laag gezaghebbend maakt. Iedere zulke bekrachtiging zou gepaard moeten gaan met een informatiekanaal of archief, zodat burgers kunnen weten waaraan ze zich horen te houden.

Ergens is het practisch logisch dat wetgevende machten tot op een bepaald niveau bestaan waaronder men gemakkelijker contracten gebruikt en steeds verder op continue wijze autonomer overgaat naar persoonlijke (an)archie. (Welke vriendekring gebruikt uitsluitend democratie om te beslissen over zeg maar naar welk feestje vanavond gegaan wordt...)
Hier heb ik geen probleem mee. Maar zolang we geen duidelijke grens hebben waar Belgie ophoudt en rechtspersoon begint, kan men niet over "de" Belgische wet praten.

#11 Staan ergens in de wet welke de onderste lagen zijn die nog net wettelijk gezaghebbende beslissingen kunnen uitvaardigen en waarna enkel met bv contracten gewerkt wordt?

#12 Kan een gemeente beslissen om zelfs nuchter gebruik van alcohol op straat te verbieden? Onlangs lifte ik met een maat naar Leuven, en hij vertelde mij dat het ginds verboden was. Uitgaande van dat dit klopt, zou men 1) de stapsgewijze overdraging van wettelijke bevoegdheid van nationaal niveau tot gemeente moeten kunnen traceren in de wet. 2) bij iedere zulke overdracht moeten kunnen bepalen of er verplichte publicatie is van de wettelijk bevoegde beslissing in bv Staatsblad of lokaal archief van de gemeente of ...

#13 Bestaan er regelgevende (dus niet bijvoorbeeld van een undercover opdracht of zo, maar wel in de trant van: hier mogen geen fietsen geparkeerd staan) beslissingen die wettelijke kracht hebben, door een raad gevormd wordt, en nergens in te zien zijn?

#14 Hoe gecentralizeerd kan men beslissingen van wetgevende instanties opzoeken (moeten gemeenten hun lokale regels doorsturen naar provincies, zodat men in het archief van die provincie alle gemeentelijke regels kan weervinden?)

#15 "etc." in 1

Dus: voel u vrij om vragen #1 - #15 te beantwoorden, fouten in mijn gedachtegang aan te tonen, en 1,2 te corrigeren,

groeten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TriasPolitica
Topic Starter

#2 , 22 mar 2011 23:52

Trouwens, nergens in de grondwet wordt gerefereerd naar het Belgisch Staatsblad. Is er eigenlijk wel een officieel gezaghebbende bron van informatie, of moest en moet men om de wet te kennen eigenlijk aanwezig zijn bij alle beslissingen van de Belgische wetgevende machten?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2011 17:43

Veel vragen, onmogelijk alles ineens te beantwoorden.

Om te beginnen: het woord "wet" kan op twee manieren gebruikt worden.

- wet in formele zin: elke akte die uitgaat van de wetgevende macht (= Kamer, Senaat + Koning)
- wet in materiële zin: normatieve bepalingen die de rechten en verplichtingen van de burgers onderling of ten opzichte van de overheid regelen.

Een reglement van een gemeente kan een wet in materiële zin zijn, maar is geen wet in formele zin.

31 MEI 1961. - Wet betreffende het gebruik der talen in wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden van wetten en verordeningen.
Art. 4. De wetten worden na hun afkondiging in het Belgisch Staatsblad opgenomen, de Nederlandse tekst en de Franse tekst tegenover elkander.
Zij zijn verbindend in het gehele Rijk de tiende dag na die van hun bekendmaking, tenzij de wet een andere termijn heeft bepaald.

Dit handelt over de wet in formele zin, niet de wet in materiële zin .
Voor de gemeenten geldt:
15 JULI 2005. - Gemeentedecreet
Art. 186. De reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden door laatstgenoemde bekendgemaakt door middel van een aanplakbrief die het onderwerp van het reglement of de verordening vermeldt, de datum van de beslissing waarbij het reglement of de verordening werd aangenomen en, in voorkomend geval, de beslissing van de toezichthoudende overheid. De aanplakbrief wordt opgehangen op een aanplakbord aan het gemeentehuis en blijft minstens twintig dagen aangeplakt. De reglementen en verordeningen kunnen worden bekend gemaakt zodra de beslissing is genomen
De aanplakbrief vermeldt de plaats of plaatsen waar de tekst van het reglement of de verordening ter inzage ligt van het publiek.

Art. 187. De reglementen en verordeningen, bedoeld in artikel 186, treden in werking de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.
De bekendmaking en de datum van bekendmaking van deze reglementen en verordeningen moeten blijken uit de aantekening in een speciaal register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.

Over de publicatie van decreten vind je iets in de Bijzondere Wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980.

Voor elke overheid die "wetten" maakt moet je dus in bijzondere wetten nazien wat deze bepalen over de publicatie.

Reclame

Terug naar “Archief”