(verticale) scheiding der machten en het Belgisch staatsblad

TriasPolitica
Topic Starter

(verticale) scheiding der machten en het Belgisch staatsblad

#1 , 22 mar 2011 23:40

Ik heb nooit rechten gestudeerd, en mijn interpretatie is zeker niet gezaghebbend. Gelieve mij te wijzen op gebruik van onjuistheden, maar ook op mijn eventueel foute verklaringen van juistheden. Mijn expliciete vragen worden met # gemarkeerd.

In deze post refereer ik naar volgende websites:

1 Wikipedia: Belgisch Staatsblad
2 Wikipedia: Schematisch overzicht Federale indeling België
3 Inzagerecht voor Burgers
4 De Belgische Grondwet (geconsolideerd)

Voel u zeker vrij de Wikipedia paginas te bewerken, rekening houdend met de richtlijnen van WP.

Volgens 1:
Het Belgisch Staatsblad is de officiële publicatie van de Belgische federale staat waarin wetten, koninklijke besluiten, decreten, ordonnanties, de oprichting van allerlei verenigingen, etc. voor het hele land worden bekendgemaakt. De publicatie ervan wordt verzorgd door de Federale Overheidsdienst Justitie (dit is het vroegere Ministerie van Justitie). Een wet die niet is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad heeft geen gelding.
en
In België wordt iedereen geacht de inhoud van het Staatsblad te kennen. Die inhoud bedraagt ongeveer een miljoen wetsartikelen, verspreid over zo'n 45.000 wetten.
Men spreekt vaak over "de" wet.

Volgens 2 vind ik 6 wetgevende machten boven het provinciaal niveau.
Daaronder zie ik 10 provinciale + 1 provincieloze Provincieraad (Brusselse Hoofdstedelijke Raad), en daaronder 589 gemeenteraden, ook in de kolom wetgevende macht.

#1 Als men dit schema bekijkt, reist de vraag of alle Belgische wetgevende machten officieel verplicht publiceren in het Belgisch Staatsblad.
Als niet alle Belgische wetgevende machten in het Belgisch staatsblad publiceren, zou hiervan vermelding gemaakt moeten worden op 1. Ik laat dit liever over aan iemand met enig verstand van rechten.