Hoeveel bedrijven kan iemand hebben?...

EricVantille
Topic Starter

Hoeveel bedrijven kan iemand hebben?...

#1 , 04 apr 2011 18:57

Ik weet iemand die oprichter, mede-eigenaar en (in de meeste gevallen) zaakvoerder is van van 13 ennootschappen in 7 verschillende sectoren? Vier ervan werden in het najaar van 2010 opgericht. De sectoren zijn: bank- en verzekering, immobiliën, hotel, juwelen, bouw, verzorgingsproducten en business supplies.

Bij 9 van die bedrijven is er niemand in loondienst. De meeste van die bedrijven zijn officieel gevestigd in een gewoon huis of appartement en niet in een handelspand of kantoor.

Ik vraag me af of dit nu allemaal normaal is of dat er misschien fraude, witwasserij of oplichting in het spel kan zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 07 apr 2011 23:20

Eenieder mag zoveel bedrijven opstarten als hij wil zolang hij voldoet aan de "spelregels". Hij "moet" géén personeel in loondienst hebben. Hij kan met zelfstandigen werken als hem dat uitkomt, of gewoon alléén. Dat is iets dat hij zelf kiest. Als dat huis of appartement zijn bezit is of hij huurt en hij mag daar bedrijven uitbaten en dat siert hem voor praktiche zaken en/of fiscaal waarom zou hij dat niet mogen?

Justiceseeker

ganapathi tantra

#3 , 08 apr 2011 08:22

Het hebben van x aantal bedrijven is zeker geen bewijs of zou een aanleiding kunnen zijn om te denken dat het gaat om georchestreerde zaken die het daglicht niet mogen zien
Het kan zelfs zijn dat deze man vennootschappen opricht om ze daarna terug te verkopen. Ook daar is een markt voor.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

EricVantille
Topic Starter

#4 , 08 apr 2011 19:03

Ik weet dat al de zaken die ik heb opgenoemd niet illegaal zijn. Maar waarom anders wil iemand zoveel bedrijven oprichten? Je begint toch geen vennootschap om er één te beginnen? En ik denk niet dat hij die wil verkopen.

Ik vind het zeer verdacht.

westhoek

#5 , 08 apr 2011 20:21

Ik weet iemand die oprichter, mede-eigenaar en (in de meeste gevallen) zaakvoerder is van van 13 ennootschappen in 7 verschillende sectoren? Vier ervan werden in het najaar van 2010 opgericht. De sectoren zijn: bank- en verzekering, immobiliën, hotel, juwelen, bouw, verzorgingsproducten en business supplies.

Bij 9 van die bedrijven is er niemand in loondienst. De meeste van die bedrijven zijn officieel gevestigd in een gewoon huis of appartement en niet in een handelspand of kantoor.

Ik vraag me af of dit nu allemaal normaal is of dat er misschien fraude, witwasserij of oplichting in het spel kan zijn.
Veel van die zaken kan je zomaar niet oprichten, dus hij zal wel de nodige attesten hebben.
Anders mag iemand me eens zeggen hoe ik een immo-kantoor kan starten zonder 3 jaar avondonderwijd en 2 jaar stage.

sysrq

#6 , 08 apr 2011 22:13

@Westhoek: Een immo kantoor oprichten zonder enige opleiding is zeer simpel en wordt regelmatig gedaan. Gewoon iemand in dienst nemen die wel een biv nummer heeft/kan krijgen.

Lightning

#7 , 08 apr 2011 22:21

Ik weet iemand die oprichter, mede-eigenaar en (in de meeste gevallen) zaakvoerder is van van 13 ennootschappen in 7 verschillende sectoren?
Dat is wat men risicospreiding noemt.

westhoek

#8 , 08 apr 2011 23:04

@Westhoek: Een immo kantoor oprichten zonder enige opleiding is zeer simpel en wordt regelmatig gedaan. Gewoon iemand in dienst nemen die wel een biv nummer heeft/kan krijgen.
Regelmatig ? Durf ik aan te twijfelen hoor. Waarom zou iemand die opleidingen volgen om nadien ergens te werken ? Is eerder nuteloos. Dan begint ie op zijn eigen.
Ik werk veel met immo-kantoren, en ik ken niemand die zo werkt.
Het enige wat ik kan doen is eentje overnemen, en waar de zaakvoerder met het nr. in de zaak blijft. Na enkele jaren ervaring krijg ik misschien dat nr. op mijn naam.
3 jaar school en 2 jaar stage zie ik echt niet meer ziten.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 apr 2011 09:06

Ik weet dat al de zaken die ik heb opgenoemd niet illegaal zijn. Maar waarom anders wil iemand zoveel bedrijven oprichten? Je begint toch geen vennootschap om er één te beginnen? En ik denk niet dat hij die wil verkopen.

Ik vind het zeer verdacht.
Het is uiteraard je goed recht om dit verdacht te vinden, maar in welke zin ondervind jij nadeel van het feit dat deze persoon zoveel bedrijven heeft? Wat is juist uw reden om deze vraag te stellen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EricVantille
Topic Starter

#10 , 13 apr 2011 22:12

Van het feit dat hij zoveel bedrijven heeft, ondervind ik op zich geen last. Maar hij probeerde me onlangs op te lichten en hij heeft me vroeger ook nog lastig gevallen met vanalles. Daarom dacht ik dat als hij dat met mij probeert, hij het misschien ook met anderen probeert en dat al die lege bedrijfjes misschien een dekmantel zijn voor oplichterij en zo. 'Waar rook is, is vuur'...

Gebruiker21

#11 , 14 apr 2011 09:10

Heb je met die poging tot oplichting verder iets gedaan? Aangifte bij de politie? Poging tot oplichting is immers strafbaar. Als anderen dan opgelicht worden en ook aangifte doen, bestaat jouw aangifte reeds en zal de politie merken dat het geen alleenstaand feit is. Ik denk dat je anderen daar een betere dienst mee bewijst dan zelf te gaan uitzoeken hoe het met die bedrijfjes zit...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra

#12 , 17 apr 2011 08:52

Wat Tom VDJ zegt isd idd correct en als de rest is ... roddelen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus

#13 , 18 apr 2011 23:06

aangifte doen .... hebben net ook zoiets aan de hand gehad in vriendenkring... naam eventjes door zoekmachine gehaald en dan Ecofin gebeld om afspraak te maken ....was bekende ... vriend mocht ineens langskomen

EricVantille
Topic Starter

#14 , 26 apr 2011 11:37

Ik heb nog geen aangifte gedaan, maar ik denk er wel zeker aan.

Kan je zomaar Ecofin bellen om een aangifte van poging tot oplichting te doen? Ook als het niet om grote bedragen gaat?

Vandebos

#15 , 26 apr 2011 11:43

Hoe meer klachten tegen een bepaald bedrijf hoe makkelijker het is voor de controlediensten om een algemeen beeld te vormen over deze bedrijven. Op deze wijze werden de koppelbazen in de Limburg in het verleden ook aangepakt. Alle klachten bij diverse instanties koppelen, de namen en spelers onderling uitwisselen en de links tussen hen trachten maken (lees geldstromen). Resultaat is dat de kopstukken ondertussen toch al enige jaren in hotel "De houten pollepel" doorbrengen en er voor miljoenen aan verbeurdverklaringen zijn uitgesproken.

Terug naar “Archief”