onroerend goed kopen waar bank geen beslag op kan leggen

geertdevos
Topic Starter

onroerend goed kopen waar bank geen beslag op kan leggen

#1 , 04 apr 2011 19:43

beste forumleden,
stel u de volgende situatie voor :
- je bent eigenaar van enkele onroerende goederen , en je hebt natuurlijk een hypothecair krediet lopen.
- je wil echter , met eigen middelen, nog een onroerend goed verwerven , maar met de bedoeling dat de bank dit nooit kan aanslaan
- ik bedoel dat , in een worst case scenario (instorting onroerend goedmarkt , werkloosheid, invaliditeit) je je lening niet meer kan betalen,
de bank uiteindelijk beslag zal leggen op jouw onroerende goederen , en , hier komt de aap uit de mouw , dit kan doen met AL je onroerende goederen , ook deze waar geen hypotheek op rust , en deze voor een appel en een ei openbaar verloopt , tot de openstaande schuld aangezuiverd is.

Dus , ik herhaal mijn vraag , kan je in Belgie een onroerend goed kopen waar de bank onmogelijk aankan.
Ik doel bvb. via een patrimoniumvennootschap aankopen , of , kan je onroerend goed aankopen op naam van je (minderjarige) kinderen ?
of zijn er nog andere mogelijkheden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2011 19:46

Uit zeer goede bron weet ik dat een bank desnoods opzoekingen doet over de ganse wereld om uw eigendommen op te sporen en te verkopen ook al staan ze op 'spookfirma's'

Vandebos

#3 , 04 apr 2011 23:47

Onroerend kopen in een dergelijke optiek lijkt me juist dom. Terstond draagbare en omzetbare middelen (die je snel zonder veel vragen met een verlies van 25% van de hand kan doen) lijken me daar veel handiger voor.

Nu eerlijk gezegd lijkt dit me niet echt een onderwerp dat hier behandeld dient te worden, tenzij de poster meer detail kan verschaffen naar de aanleiding van deze wel zeer gerichte vraag dwaalt de muiscursor wel zeer dicht bij het slotje knopje...

Reclame

geertdevos
Topic Starter

#4 , 05 apr 2011 09:38

beste Mr Vandebos,
indien u meer details wenst , geen probleem ;

- wat ik vooral wil aantonen, is dat (en dat weten de meeste mensen niet) niet enkel de onroerende goederen waar een hypotheek op rust , door de bank kunnen aangeslagen worden, maar ALLE goederen die op naam van de schuldenaar staan. En dat de bank ook gewoon kan kiezen welk huis (bij keuze tussen verschillende panden) ze openbaar verkoopt en voor welke prijs , en dit tot aanzuivering van ALLE uitstaande schulden.
ik heb een aantal woningen in bezit , en maar voor een klein gedeelte een hypotheek (zeer beperkt), maar toch , je weet nooit. Als de prijzen van de huizen ineenzakken, zal de bank niet aarzelen om ze ALLEMAAL voor een appel en een ei van de hand te doen , tot de schuld aangezuiverd is.

- wat ik gewoon wil bekomen is dat , (denk maar aan de VS enkele jaren geleden, volledige instorting van de vastgoedmarkt) in een worst case scenario , de bank van mij al mijn (verhuurd) vastgoed mag hebben , maar ik wel 1 woning wil overhouden waar ze niet aankunnen, zodat ik dus nooit op straat kom te staan.

dus ik herhaal mijn vraag , hoe kan je vastgoed aankopen zonder dat het echt op jouw naam staat. Kan je bvb. vastgoed aankopen op naam van je minderjarige kinderen (door deze eerst bvb. de aankoopsom te schenken , want minderjarige kinderen hebben immers nog geen inkomsten).

bartvdv

#5 , 05 apr 2011 10:01

Vastgoed kopen via een Franse patrimoniumvennootschap (SCI) ? Of een vennootschap oprichten en bij de notaris een akte "verklaring van onbeslagbaarheid" laten opmaken?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2011 10:40

- je bent eigenaar van enkele onroerende goederen , en je hebt natuurlijk een hypothecair krediet lopen.
- ik bedoel dat , in een worst case scenario (instorting onroerend goedmarkt , werkloosheid, invaliditeit) je je lening niet meer kan betalen
Voor al de omstandigheden die U hier aandraagt zijn oplossingen te vinden die U zelf kan uitvoeren. U kan altijd zelf Uw onroerend goed verkopen om Uw schulden af te betalen. Op die manier moet de bank de keuze niet voor U maken.
Draai de situatie eens om en plaats U in de schoenen van de bank. U zou het ook niet meer dan normaal vinden dat U Uw geld zou terug krijgen.

Vandebos

#7 , 05 apr 2011 11:12

Ik kan me niet van de indruk blijven ontdoen dat men hier aan het zoeken is naar middelen om aan insolvabiliteit te ontsnappen met een zo groot mogelijk onaantastbaar goed.

Het is niet de intentie van dit forum om aan dergelijke constructies mee te werken. Vandaar het slotje.

Klachten of opmerkingen kunnen bij de webmaster terecht.

Terug naar “Archief”