Toegang binnenplein garageboxen

martine1
Topic Starter

Toegang binnenplein garageboxen

#1 , 05 apr 2011 20:51

Aanpalend aan onze tuin - maar afgesloten door een houten schutting op onze grond - bevinden er zich zo'n 25 garageboxen met een binnenplein.

Ook wij zijn eigenaar van één garagebox.

Nu willen we in deze houten schutting een poortje plaatsen zodat we via onze tuin onmiddellijk toegang hebben tot het binnenplein van de garageboxen en we niet steeds via de hoofdingang van de garageboxen (gelegen om de hoek van onze straat) naar onze garage moeten gaan.

Nu is natuurlijk de vraag; is het wettelijk toegestaan om zomaar een poortje in onze houten schutting te plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2011 22:08

Het is uw schutting toch.... u mag er ook een ladder tegen plaatsen of gewoon er over wippen.
Een van mijn kennissen zijn garagebox komt uit ongeloofelijk maar waar achteraan zijn tuin uit. Hij heeft daar een deur in gemaakt ....

mava105

#3 , 06 apr 2011 10:36

Zo ken ik ook iemand in het Mechelse en ook in Schilde.
Beiden hadden het geluk een box te kunnen aankopen, en hebben niet gewacht een deuropneing naar hun eigendom of tuin te maken.
Anders is het natuurlijk indien de box NIET aan uw eigendom paalt. Moet je dan geen toelating voor dat poortje vragen aan de VME (?) van deze garages? De mede-eigenaars van het gemeenschappelijke binnenplein moeten waarschijnlijk toestemming geven om via een andere weg binnen te komen, zelfs al is de houten schutting voor 100 % van u (Of heb ik het mis?).

Reclame

EvilFreD

#4 , 11 apr 2011 13:20

Zo ken ik ook iemand in het Mechelse en ook in Schilde.
Beiden hadden het geluk een box te kunnen aankopen, en hebben niet gewacht een deuropneing naar hun eigendom of tuin te maken.
Anders is het natuurlijk indien de box NIET aan uw eigendom paalt. Moet je dan geen toelating voor dat poortje vragen aan de VME (?) van deze garages? De mede-eigenaars van het gemeenschappelijke binnenplein moeten waarschijnlijk toestemming geven om via een andere weg binnen te komen, zelfs al is de houten schutting voor 100 % van u (Of heb ik het mis?).
De TS heeft het duidelijk over een schutting die geheel op haar eigendom staat. Daar mag zonder probleem een deur in gemaakt worden. Via deze deur wordt dan toegang verkregen tot het binnenplein. Er zijn geen mede-eigenaren mbt de schutting. Niemand kan hier dus iets tegen in brengen. De schutting mag ook volledig afgebroken worden, of vervangen door een border.
(Het staat de andere eigenaars natuurlijk wel weer vrij om te beslissen dat er op het binnenplein iets van een schutting geplaatst moet worden die de toegang via de tuin(en) verhindert. Bij meerderheid van stemmen.)

Met het maken van een deuropening in een box die toevallig aan uw grond grenst zou ik toch maar voorzichtig zijn.
Indien er sprake is van mede-eigenaren mag het alleen als die hun toestemming geven.
In sommige gevallen kan een deuropening maken in één van de muren een ernstig risico inhouden voor de naastgelegen boxen. Het lijkt me dan ook logisch dat in zo'n geval de VME zijn toestemming dient te geven. Is er geen sprake van mede-eigendom voor wat betreft de garagebox, dan doet u wat u wilt.

(U wilt het niet meemaken dat uw garagebox instort doordat u er een deur in maakte, waardoor één of meerdere boxen mee instorten met alle gevolgen van dien. Indien u dan ook nog eens geen toestemming had voor die deuropening hoeft u ook niet op uw verzekering te rekenen.)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

mava105

#5 , 11 apr 2011 15:47

Ik ga er vanuit dat de deur gemaakt wordt door iemand die weet wat een gebouw is, en niet door een kluns. :oops:

martine1
Topic Starter

#6 , 13 apr 2011 19:36

De TS heeft het duidelijk over een schutting die geheel op haar eigendom staat. Daar mag zonder probleem een deur in gemaakt worden. Via deze deur wordt dan toegang verkregen tot het binnenplein. Er zijn geen mede-eigenaren mbt de schutting. Niemand kan hier dus iets tegen in brengen. De schutting mag ook volledig afgebroken worden, of vervangen door een border.
(Het staat de andere eigenaars natuurlijk wel weer vrij om te beslissen dat er op het binnenplein iets van een schutting geplaatst moet worden die de toegang via de tuin(en) verhindert. Bij meerderheid van stemmen.)

@EvilFreD; dank je voor dit advies; dit is de bevestiging die ik nodig had!

Terug naar “Archief”