aansprakelijkheid advocaat- deurwaarder / verjaring stuiten

Janmul
Topic Starter

aansprakelijkheid advocaat- deurwaarder / verjaring stuiten

#1 , 09 apr 2011 18:15

In 1986 wordt een man veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf, voor oplichting ,misbruik van vertrouwen etc. en het terugbetalen van een bepaalde som geld, burgerlijk partij, toen 30 jaar, ik had dus tijd.
Veroordeelde was steeds bewust onvermogend.
Enkele malen kon de gerechtsdeurwaarder een paar duizend frank bekomen.
Actueel bezit deze persoon 2 woningen in Spanje.
Als ik nu wil uitvoeren blijkt de wet in 1998 gewijzigd te zijn en is burgerlijk maar 10 jaar meer uitvoerbaar, dus verjaring.
Ik sprak een andere advocaat aan om te vragen of de Deurwaarder en advocaat niet aansprakelijk kunnen gesteld worden van mij niet op de hoogte gebracht te hebben van de wetswijziging in 1998, zodat ik deze verjaring had kunnen stuiten.
Volgens de advocaat als ik zou de verantwoordelijkheid of schuld willen leggen bij de toenmalige advocaat en deurwaarder kunnen zij zeggen dat ze geen mandaat meer hadden van mij. Ik heb hun nooit gezegd niks meer te ondernemen voor die zaak.
Kan ik iets ondernemen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 09 apr 2011 19:45

Veroordeelde was steeds bewust onvermogend.
Pauliaanse vordering inroepen!

j.demoor

#3 , 11 apr 2011 10:17

Ik ga ervan uit dat u uw advocaat belastte met de tenuitvoerlegging van het vonnis en dat deze daarmee de gerechtsdeurwaarder belastte. De lastgeving werd niet herroepen door de lastgever en niet opgezegd door de lasthebber (art.2003 Burgerlijk Wetboek=B.W.).

"Art.517.De gerechtsdeurwaarder is VERPLICHT zijn ambt uit te oefenen telkens als hij erom wordt verzocht en voor ieder die erom verzoekt"(Gerechtelijk Wetboek).Hij kan dus niet de lastgeving opzeggen.

“Art.1991.De lasthebber is gehouden de lastgeving te volbrengen, zolang hij daarvan niet ontheven is, en hij is verantwoordelijk voor de schade die uit het niet uitvoeren ervan zou kunnen ontstaan...Art.1992.De lasthebber is niet alleen aansprakelijk voor zijn opzet, maar ook voor zijn schuld in de uitvoering van zijn opdracht...”(B.W.).

“Art.2244.Een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, vormen burgerlijke stuiting. Een dagvaarding voor het gerecht stuit de verjaring tot het tijdstip waarop een definitieve beslissing wordt uitgesproken...”(Burgerlijk Wetboek).

INDIEN een bijkomend beslag of dagvaarding mogelijk waren doch niet tijdig uitgevoerd werden dan kunnen de lasthebbers aansprakelijk zijn voor de schade die u hierdoor lijdt. Die mogelijkheid dient door u bewezen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Janmul
Topic Starter

#4 , 14 apr 2011 08:59

Van harte dank, voor de duidelijke uiteenzetting.

Terug naar “Archief”