Officieel adres van persoon woonachtig in weekendhuisje.

Lode Kerremans
Topic Starter

Officieel adres van persoon woonachtig in weekendhuisje.

#1 , 21 apr 2011 13:35

Iemand die ik ken die constant in een weekendzone vertoefd heeft me gevraagd zijn officieel adres bij mij te zetten.
Heeft dit consequenties voor mij? Graag jullie visie. :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 21 apr 2011 13:44

Op zijn vraag zou ik zeker niet ingaan. Je weet niet wie je in huis haalt. Hij (zij) kan schulden hebben. Wanneer hij bij jou komt wonen, kunnen de schuldeisers beslag leggen op jouw goederen.

Vandebos

#3 , 21 apr 2011 14:03

Niet doen.

Reclame

Lode Kerremans
Topic Starter

#4 , 21 apr 2011 14:17

Op zijn vraag zou ik zeker niet ingaan. Je weet niet wie je in huis haalt. Hij (zij) kan schulden hebben. Wanneer hij bij jou komt wonen, kunnen de schuldeisers beslag leggen op jouw goederen.
Wel, ik ken die persoon wel vrij goed.
En het is dan ook moeilijk om neen te zeggen.
Tenzij ik dit kan onderbouwen natuurlijk.
Maar BOT neen zeggen zonder argumentatie is in dit geval niet zo gemakkelijk.

Creatief

#5 , 21 apr 2011 14:31

Je kan onze raad natuurlijk langs je neerleggen. Een verwittigd man is er twee waard. Je mag die persoon dan wel heel goed kennen. Ik dacht ook bepaalde mensen goed te kennen en gaf hen het volste vertrouwen, maar achteraf bleek ...

Lightning

#6 , 21 apr 2011 14:38

1. U draait op voor die persoon zijn eventuele (toekomstige) schulden in de vorm van inbeslagname van uw inboedel (want hij is bij u gedomicilieerd).
2. Indien u en/of andere van uw gezinsleden ooit een uitkering moeten ontvangen, kan het domicilie van uw vriend invloed hebben op die uitkering (lagere uitkering).

Slechts 2 argumenten waarom ik u aanraad het niet te doen. We denk allemaal onze vrienden goed te kennen, tot we ze leren kennen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 apr 2011 15:29

Vraagjes:
- Wat bedoel je met "officieel adres"? Domicilieadres veronderstel ik?
- Komt die persoon ook effectief bij jou wonen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#8 , 21 apr 2011 15:43

Alle boetes, belastingaangifte enz komen ook bij u belastingen niet betaald ... deurwaarders staan bij u aan de deur.
Strafbaar leveren van een brievenbusadres...
enz
enz

Lode Kerremans
Topic Starter

#9 , 22 apr 2011 10:47

Wel, neen, niet fysiek.
Maar daar men geen adres mag hebben in een weekendhuisjes-zone heeft hij een probleem.
Vandaar.
Vraagjes:
- Wat bedoel je met "officieel adres"? Domicilieadres veronderstel ik?
- Komt die persoon ook effectief bij jou wonen?

Lode Kerremans
Topic Starter

#10 , 22 apr 2011 10:49

Wat bedoel je met "Strafbaar leveren van een brievenbusadres... "
Sorry, maar ik ben hier helemaal niet in thuis.

Alle boetes, belastingaangifte enz komen ook bij u belastingen niet betaald ... deurwaarders staan bij u aan de deur.
Strafbaar leveren van een brievenbusadres...
enz
enz

Creatief

#11 , 22 apr 2011 11:02

Wel, neen, niet fysiek.
Maar daar men geen adres mag hebben in een weekendhuisjes-zone heeft hij een probleem.
Vandaar.
Dus je wil om die reden het domicilieadres omzetten van deze persoon op jouw adres. Neem er dan ook de gevolgen bij.

jojan

#12 , 22 apr 2011 11:48

Het probleem met weekendhuisjes is en permanente vestiging is:
Het Koninklijk Besluit betreffende het bevolkingsregister en het vreemdelingenregister van 16 juli 1992 legt aan de gemeenten nog steeds de verplichting op personen in te schrijven doch er is een periode van "voorlopige inschrijving" voorzien tijdens welke de gemeente juridische stappen kan ondernemen tegen eventueel onrechtmatige inschrijvingen.

Dus eigenlijk mag je er wel je domicilie aanvragen, en mag de gemeente dit niet weigeren.

En anderzijds is hier het zogenaamde "mini-decreet" van 28 juni 1984; verschenen in het Belgisch Staatsblad van 30 augustus 1984 van toepassing - waardoor je een misdrijf begaat tegen de ruimtelijke ordening - je wijzigt immers de bestemming van recreatie zone, naar woonzone, door er permanent te gaan wonen.

Waarom ik de vraag zou weigeren:

1) de reeds aangehaalde redenen ivm eventuele schuldeisers van de vriend die plots bij mij komen aankloppen
2) ik moet de wet overtreden, want het koninklijk besluit ivm de hoofdverblijfplaats stelt dat de hoofdverblijfplaats is waar iemand werkelijk woont. (zie art 16 paragraaf 1). de tijdelijke uitzonderingsregels ivm afwezigheid ivm toerisme etc zijn niet van toepassing, omdat de vriend eigenlijk nooit deel van mijn gezin uitmaakt en permanent in de recreatiezone woont.
3) iemand die op mijn adres gedomicilieerd is mag zich toegang verschaffen tot mijn woning.
4) stel dat de vriendschap eindigt, dan ga ik moeite hebben/moeten doen mijn voormalige vriend te laten schrappen van mijn adres.
5) alle officiele post komt op mijn adres terecht (belastingaanslagen, eventuele boetes,....)

19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
Art. 16. § 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.
Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.

Franciscus

#13 , 22 apr 2011 12:09

Het leveren van een 'vals' adres .... in de wandelgangen postbusadres genoemd....
Als ik me niet vergis enkele jaren geleden in Antwerpen een proces geweest met eenn reeks van veroordelingen tot gevolg.

jojan

#14 , 22 apr 2011 12:21

onlangs (half februari geloof ik) was er nog een uitzending van Koppen over de handel in valse domicilieadressen. het gaat dan wel om mensen die deze adressen "verkopen" (en er dus geld voor vragen, wat Lode vermoedelijk wel niet van plan zal zijn). Maar het strafbare feit blijft op zich hetzelfde: het leveren van een 'vals' domicilieadres.

float
Juridisch actief: Ja

#15 , 23 apr 2011 07:36

Niet alleen jij maar ook hij zijn strafbaar in het raam van de wet op het bevolkingsregister.

Art. 7. Wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen:
"De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd frank. (NOTA : lezen Euro in plaats van frank volgens art. 2 van W 2000-06-26/42)
De bepalingen van het eerste boek van het Strafwetboek, hoofdstuk VII en artikel 85 niet uitgezonderd, zijn op die overtredingen van toepassing."

Terug naar “Archief”