betwisting vaderschap, klacht lang aanslepende procedure

RDK
Topic Starter

betwisting vaderschap, klacht lang aanslepende procedure

#1 , 21 apr 2011 14:42

Momenteel heb ik (de moeder) een procedure betwisting vaderschap lopen tegen mijn ex-echtgenoot. Hij heeft nooit het vaderschap opgeëist, maar de wet verplichtte mij deze procedure in te stellen, omdat ik op het moment van de bevalling nog getrouwd was (uitspraak echtscheiding: 1 week na bevalling :cry: ). Hierdoor kan mijn partner en dus biologische vader ons dochtertje niet erkennen;
Ondanks dat wij de procedure onmiddellijk hebben opgestart, is er anderhalf jaar na datum nog steeds geen uitspraak.
Na verschillende keren de zaak te hebben uitgesteld (ondertussen al 5x), heeft de rechter toch geoordeeld dat er een deskundig onderzoek (lees DNA) nodig zal zijn. Ook al heeft mijn ex als ikzelf op de rechtbank verklaard dat hij niet de vader is, wordt dit niet bewezen geacht.
De rechter volgt hierbij het advies van het parket. Echter het advies van het parket zegt dat er een begin van bewijs is, maar aangezien wij pas officieel apart woonden op 2,5 maand voor haar geboorte, is dat niet voldoende. Dit is echter foutief! Op die datum ben ikzelf verhuisd, maar mijn ex en ik woonden officieel al apart voordat ik zwanger was (maar doordat ik 5 weken te vroeg bevallen ben, val ik niet buiten de voorziene 300 dagen).
Wij hebben dit tijdens de zitting ook door gegeven. De zaak werd nogmaals uitgesteld, opnieuw advies parket, en deze zeggen gewoon identiek hetzelfde. Gevolg, rechter eist DNA-onderzoek (voorschot te betalen van 800 euro!) Ondertussen kan mijn partner nog steeds zijn eigen dochter niet erkennen en draagt ze de naam van mijn ex (heel fijn als je dit overal mag gaan uitleggen)
Nu is mijn vraag: kan ik hiertegen een klacht indienen? Tegen het parket, of tegen de rechter? En hoe pak ik dit aan?
deze zaak sleept al veel te lang aan, met alle mentale en financiële gevolgen vandien... :cry:

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2011 15:55

Op basis van wat????
U kan het bewijs niet leveren dus zal het op de wettige wijze moeten .....
PS hoelang al bezig.

scorpioen

#3 , 21 apr 2011 16:01

En waarom zou u klacht willen indienen? Op het eerste zicht is de beslissing van de rechtbank correct.

Als u niet akkoord gaat met die beslissing moet u hoger beroep aantekenen ...

Reclame

RDK
Topic Starter

#4 , 28 apr 2011 14:30

Als ik een officieel bewijs kon leveren, zoals voldoende aantal dagen officieel apart wonen, dan had deze rechtzaak nooit nodig geweest...
het is net daarom dat we verplicht waren deze procedure op te starten...
Waarom al deze moeite als er dan toch een DNA-onderzoek wordt gevorderd. (ondanks dat zowel mijn ex als ikzelf op de rechtbank verklaard hebben dat hij niet de vader is). En dit zou me al min 1500 euro aan advocaatkosten hebben uitgespaard en moet eindafrekening nog krijgen.
Het is niet dat mijn kind geen vader heeft, die zit al 18 maanden te wachten om zijn dochter te kunnen erkennen...! (zo lang sleept het nu al aan)
dus nu DNA-test, waarbij gerechtsdokter 3 maanden tijd heeft om deze uit te voeren. Dan wachten op uitslag, 2 à 3 weken, zaak terug voorkomen, uitspraak 1 maand later. Tegen dan is mijn dochter 2 jaar, dat kan toch niet... Terwijl er helemaal geen betwisting is tussen betrokken partijen, behalve voor de wet
En klacht opdat parket advies geeft gebaseerd op foutieve interpretatie van bewijzen (nl verhuisdatum van mezelf ipv mijn ex), wij weerleggen dit en parket geeft gewoon identiek hetzelfde advies om identiek dezelfde reden...? En rechter volgt dit in zijn vonnis?
PS: mocht mijn partner nu nog getrouwd zijn geweest ipv ik, dan had hij wel zijn dochter kunnen erkennen... Waarom staat het vaderschap dan ineens wel vast?

Franciscus

#5 , 28 apr 2011 14:48

Het aantal dagen feitelijke scheiding is idd belangrijk. Ik dacht dat het zelfs in de wet stond ....
Uw PS bewijst mijn stelling.

scorpioen

#6 , 28 apr 2011 15:22

Het vermoeden van vaderschap wordt teniet gedaan indien door alle wettelijke middelen is bewezen dat de betrokkene niet de vader is (art. 318, § 3, Burgerlijk Wetboek).

Blijkbaar heeft de rechter geoordeeld dat dit bewijs nog niet geleverd werd. Terwijl u vindt dat u dit bewijs wel levert. Dit is dus geen reden om klacht neer te leggen. Als u niet akkoord bent met dit oordeel van de rechter kan u beroep aantekenen.

Naast de kwestie, maar uit interesse: hebt u kopie ontvangen van het vonnis en hebt u dit gelezen? Ik vraag dit omdat de wet in de meeste gevallen niet voorziet dat een kopie van het vonnis aan de partijen wordt toegestuurd. M.i. is het een plicht van de advocaat een kopie van het vonnis aan zijn cliënt over te maken. Ik hoor nogal eens dat er advocaten zouden zijn die dit niet doen ...

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 28 apr 2011 17:41

heel fijn als je dit overal mag gaan uitleggen
Wat bedoel je...?
Als je gehuwd bent dan heeft dit huwelijk verplichtingen ten aanzien van je huwelijkspartner. Die huwelijkspartner die moet het ook overal maar gaan uitleggen dat zijn partner niet trouw was aan die verplichtingen.

Algemeen lijkt het mij verstandelijker en beter voor het kind dat er gewacht wordt om een kind te maken bij een nieuwe partner tot na de echtgescheiding.

Scheelt dat heel wat shit en miserie en ja hoor je kan een PV lastens de procureur en/of de rechter laten opstellen bij de politie omdat ze daar te traag en ondoordacht te werk gaan.

RR

Franciscus

#8 , 28 apr 2011 20:02

Ik denk dat je dat toch EERST best met je advocaat overlegt.

Terug naar “Archief”