Bewinvoering?

Kirsten T
Topic Starter

Bewinvoering?

#1 , 03 mei 2011 12:27

Beste

Mijn vader is een psychiatrisch patiënt (paranoïdd schizofreen). Normaal woont hij in zijn eigen huis met ondersteuning van de thuiszorg. Hij is hervallen en voor de thuiszorg werd het onmogelijk om hem nog deftig te kunnen verzorgen. Sinds januari is hij dan ook gedwongen gehospitaliseerd.
Tot dan toe was zijn zus zijn bewindvoerder. Rond zijn opname is zij gestorven en is er een voorlopig bewindvoerder aangesteld (een advocaat). Dat is allemaal verlopen zonder dat wij (de kinderen) hiervan op de hoogte zijn gebracht.
Vorige week kregen we een brief van deze advocaat, daar stond het volgende in:

Ik schrijf u aan als voorlopig bewindvoerder van ...
Uw vader verblijft thans in de psychiatrische instelling...
Hij mag bezoek ontvangen en stelt het goed.
Teneinde in de woning te ... (=de woning van mijn vader) wat orde te scheppen wens ik van u te weten of er zaken zijn waaraan u waarde hecht en die u eventueel in bruikleen wenst te krijgen.

Na ik deze advocaat heb gecontacteerd (heel onvriendelijk man) blijkt dat hij wenst dat ons vader in een PVT wordt geplaatst. Hierdoor heeft hij zijn huis dan 'niet meer nodig' en moet het verkocht worden. Wij (de kinderen) vinden dat nogal drastisch.
Toen ik het ziekenhuis belde zeiden ze me op de sociale dienst dat ze vermoedden dat mijn vader idd niet meer naar huis zal kunnen gaan, maar dat ze deze advocaat hiervoor niet hebben aangeschreven. Nu vraag ik me af hoe alles zo is kunnen lopen en welk zeggenschap wij als kinderen hierin mogen/kunnen hebben/nemen.
Wij willen ons vader nog niet opgeven. Hij heeft centen genoeg om de behandeling verder te kunnen zetten en we willen hem hierin dan ook nog een kans geven. We weten dat hij (in 'normale' doen) niet naar een PVT wil, maar wel naar huis.

Kunnen wij iets ondernemen tegen de beslissing van de voorlopig bewindvoerder? Is deze man werkelijk bevoegd om volledig over het lot van ons vader te beslissen?

Alvast bedankt voor jullie inspanning!!!
Vriendelijke groeten
Kirsten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2011 12:38

voorlopig bewindvoerder wordt aangesteld dor de vrederechter.
Vraag eens na op vredegerecht naar beslissing ( gezet dat jullie familie zijn)
Op de sociale dienst OCMW en of instelling

http://www.fovig.be/fov/documenten/VOOR ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false; ( met dank)

http://www.vredegerechtroeselare.be/Vre ... ering.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Creatief

#3 , 03 mei 2011 13:48

Kristien, ik vind het heel eigenaardig dat de kinderen niet op de hoogte werden gebracht van de aanstelling van de advocaat-bewindvoerder door de vrederechter.
In principe kregen de kinderen per gerechtsbrief (vredegerecht) de beslissing i.v.m. deze aanstelling.
Nog gekker vind ik dat de zus van je vader eerst als bewindvoerder werd aangesteld! Waarom werd er niemand van de kinderen aangesteld? Of waarom werd er niet onmiddellijk overgegaan op een advocaat-bewindvoerder?
En ... indien vader over voldoende geldmiddelen beschikt, dan hoeft het huis ook niet verkocht te worden. Dit kan de advocaat-bewindvoerder niet eisen!
Ik moet toegeven: een leeg huis, sterft ook, maar dit is toch wel een al te drastische oplossing.

Om na te gaan of dit werkelijk zijn bewindvoerder is, dat kan je dat controleren in het Belgisch Staatsblad.

http://www.ejustice.just.fgov.be/doc/rech_n.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

In de optie van "woorden in tekst" vul je zijn naam en voornaam in (zoals deze voorkomt op zijn identiteitskaart). Je zoekt op en je vraagt de lijst op. Hierin zou de beslissing moeten staan.

Breng je me op de hoogte of je de link hebt gevonden?

PS: zorgverstrekkers kunnen wel een bewindvoerder laten aanstellen door het vredegerecht, maar dan nog: de kinderen worden dan ook aangeschreven.

Reclame

Kirsten T
Topic Starter

#4 , 03 mei 2011 15:17

Beste

Ik heb het opgezocht. Sinds 15 maart 2010 is adv. Vermeulen aangesteld als voorlopig bewindvoerder van mijn vader (Gezien hij onbekwaam werd verklaard).
We hebben nooit een brief hierover ontvangen. Ik weet niet of zijn zus officieel bewindvoerdster is geweest (niets van terug te vinden in het Belgisch staatsblad), maar zij regelde wel bij leven een aantal zaken voor hem.
Wij zijn met 4 kinderen en geen van ons heeft ooit eerder een brief ontvangen.

Als ik een aantal zaken over bewindvoering lees lijkt het mij er op dat die bewindvoerder alles in handen heeft? Is er een wet die iets specifieks zegt over het aanvechten hiervan? Wij willen zijn huis niet leeg halen. Tot zolang niet vaststaat dat hij werkelijk niet meer naar huis kan en vastgelegd wordt wat het woon-alternatief dan kan inhouden, willen wij zijn bezittingen laten zoals ze zijn.
Het gaat hier mijn inziens om een fundamenteel zelfbeschikkingsrecht en dat wil ik hem niet ontnemen zolang hij niet uit zijn psychotische toestand komt en zelf hierin kan mee redeneren.
Volgens Vermeulen moet het huis verkocht worden zodat het niet te lang leeg zou staan (leegstandsheffing). Maar ik kan me niet inbeelden dat dit ook geldt voor gehospitaliseerden?

Bedankt voor de tips!
Vriendelijke groet
Kirsten

jojan

#5 , 03 mei 2011 15:36

Volgens Vermeulen moet het huis verkocht worden zodat het niet te lang leeg zou staan (leegstandsheffing). Maar ik kan me niet inbeelden dat dit ook geldt voor gehospitaliseerden?
In het gemeentelijke belastingsreglement over leegstand van de Stad Gent staat in artikel 21 (vrijstellingen):

"wanneer de zakelijk gerechtigde van de woning in een erkende ouderenvoorziening of
elders verblijft in het kader van mantelzorg of langdurig is opgenomen in een psychiatrische
of gelijkaardige instelling, voor zover hij of zij de laatste in de woning gedomicilieerde
bewoner is.".

In hetzelfde voor de Stad Antwerpen artikel 8: "Zijn van de belasting vrijgesteld:
3. de eigenaars die in een erkende ouderenvoorziening verblijven of voor een langdurig
verblijf werden opgenomen in een psychiatrische instelling gedurende de drie
aanslagjaren na het jaar dat de eigenaar in de ouderenvoorziening of in de psychiatrische
instelling is ingeschreven. Deze vrijstelling geldt enkel voor de woning die volledig en
uitsluitend gebruikt werd als hoofdverblijfplaats."

U kan dus best eens nagaan bij de gemeente waar de woning van uw vader staat informeren (vaak kan je de belastingsreglementen online raadplegen) hoe het zit met de belasting op leegstand en met eventuele vrijstelling voor mensen langdurig opgenomen in een psychiatrische instelling.

Creatief

#6 , 03 mei 2011 15:41

Je kan deze aanstelling aanvechten via het vredegerecht. Eén van de kinderen kunnen de bewindvoering overnemen. Dit moet aangevraagd worden bij de vrederechter. De kinderen vermelden dan wel dat ze nooit op de hoogte werden gesteld van deze aanstelling (advocaat-bewindvoering).
Wij hadden in ons geval een zeer goede advocaat-bewindvoerder, die een kind-volmahtebber rauw lustte. Bij onze tweede kennismaking legde hij zelfs de rekeningen openen van de handelingsonbekwame ouder.
De extern advocaat-bewindvoerder ontvangt voor zijn werk 3 % van het inkomen van de handelingsonbekwame persoon. Je doet niet zo maar met hem wat je wil. Onnodige aankopen gooit hij (zij) overboord. Hij moet met zijn budget toekomen. Die 3 % telt niet op de mogelijke verkoop van het huis, ook niet op spaargelden of intresten.

Ik vind het jammerlijk dat zijn zus zich bekommerde om zijn financiële zaken. Vader had dit beter overgelaten aan zijn kinderen, maar gedane zaken nemen geen keer. Hopelijk werd er niet gesjoemeld met de gelden van vader door zijn zus. Aangezien je niets terugvindt via het Staatblad, zal die zus "volmacht" hebben gekregen over zijn rekeningen. Hopelijk was ze betrouwbaar.

Je kan onderling nog beslissen om het huis te verkopen: een leegstaand huis sterft ook én vraagt onderhoud. Je kan het beter tijdelijk verhuren, maar daar komt ook wat bij kijken.

Kirsten T
Topic Starter

#7 , 03 mei 2011 16:26

(effe opgezocht) Hij blijkt vrijgesteld voor belastingen bij leegstand.
Het huis is niet in voldoende staat om te verhuren. Het zou me ook nogal omslachtig lijken. We willen het gewoon laten staan tot er 100% zekerheid bestaat dat hij echt nooit meer naar huis kan gaan.
De advocaat vertelde mij ook dat het niet verplicht is om de familie te laten weten wanneer een voorlopig bewindvoerder is aangesteld. Hij zegt tot niets van contactname verplicht te zijn. Hij heeft naar eigen zeggen die brief geschreven omdat hij zag dat zijn huis vol foto's van zijn kinderen hangt. Hij wil ons wel verder op de hoogte houden, maar wanneer de behandelende geneesheer beslist dat hij niet meer naar huis zal komen kan hij in feite beslissen wat hij wil vermits hij hiervoor de toestemming van de vrederechter krijgt. Onze mening is hierin niet van belang. Is dat zo?
Verder zeggen ze in het ziekenhuis dat ze aan mijn oudste zus hebben gevraagd of wij een brief over bewindvoering wensten te ontvangen. Mijn oudste zus heeft ook schizofrenie en zij zou nee gezegd hebben. Zelf 'weet' ze er niet meer van.
Het is een feit dat zijn zus vanalles van hem heeft losgepeuterd. We weten wel niet over wat/hoeveel het allemaal precies gaat. Het geld kan ons in feite niet schelen (zolang mijn vader maar rondkomt). De oude foto's die ze meenam vind ik dan wel weer jammer. Ze heeft op haar eigenzinnige manier geprobeerd een beetje voor hem te zorgen daar waar wij dat niet konden, dus dat is dan de positieve kant.

Weten jullie of het een moeilijke procedure betreft om de bewindvoering als toch nog op een van ons te laten plaatsen?
Is er hier iemand die met zekerheid kan zeggen dat de aangestelde bewindvoerder het huis zonder onze toestemming mag verkopen? Heeft hij wettelijk gezien geen enkele verplichting naar de naaste familie toe?
@Creatief: u zegt dat uw advocaat een hekel heeft aan kind-volmachthebbers. Waarom is dat zo?

Vriendelijke groeten
Kirsten

Creatief

#8 , 03 mei 2011 16:50

@ Kristen
Zie pb.
Vermoedelijk zijn jullie (kinderen) voor de helft blote eigenaar van het huis.
Om het huis te kunnen verkopen, moeten zowel je vader als alle kinderen hun handteken plaatsen.
In je openingstopic schrijf je dat "zijn zus" de bewindvoering had over je vader. Hiervan vind je niets terug in het Staatblad. Het was dus écht zijn zus, die volmacht had en niet zijn dochter?
De taak van de huidige bewindvoerder kan ontnomen worden. Stel de vraag aan de griffier van het vredegerecht, waar je vader woonachtig was. Indien jullie de taak als bewindvoerder willen overnemen, moeten jullie dit allemaal kunnen beamen en ermee akkoord gaan. Indien één van de kinderen hiermee niet akkoord gaat, zegt de vrederechter zeker "njet". Je legt de zaak uit aan de vrederechter ... het niet verwittigen van ...

j.demoor

#9 , 04 mei 2011 10:48

“Art.488bis,b)...§ 4. De te beschermen persoon heeft het recht zich, voor de duur van het voorlopig bewind, te laten bijstaan door een door hemzelf of...aangewezen vertrouwenspersoon...De aanwijzing gebeurt door een verzoek daartoe gericht aan de vrederechter door de te beschermen persoon of door een derde in het belang van de te beschermen persoon bij de aanvang of tijdens de duur van het voorlopig bewind. Indien de vertrouwenspersoon vaststelt dat de voorlopige bewindvoerder tekort schiet in de uitoefening van zijn taak, moet hij, als belanghebbende, de vrederechter verzoeken de beschikking te herzien...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.488bis,f)...§ 3. Bij gebreke van aanwijzingen in de in artikel 488bis, c), bedoelde beschikking, vertegenwoordigt de voorlopige bewindvoerder de beschermde persoon in alle rechtshandelingen en procedures als eiser en als verweerder. Evenwel kan hij slechts krachtens een bijzondere machtiging van de vrederechter :...b) de roerende en onroerende goederen van de beschermde persoon vervreemden...§ 4. De woning van de beschermde persoon en het huisraad waarmee deze woning gestoffeerd is, moeten zo lang mogelijk te zijner beschikking blijven. Als het, in het bijzonder bij langdurige opneming of verblijf, noodzakelijk wordt of in het belang is van de beschermde persoon dat over de rechten in verband daarmee wordt beschikt,moet daartoe de machtiging bedoeld in § 3 verleend worden door de vrederechter...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”