Beste
Mijn vader is een psychiatrisch patiënt (paranoïdd schizofreen). Normaal woont hij in zijn eigen huis met ondersteuning van de thuiszorg. Hij is hervallen en voor de thuiszorg werd het onmogelijk om hem nog deftig te kunnen verzorgen. Sinds januari is hij dan ook gedwongen gehospitaliseerd.
Tot dan toe was zijn zus zijn bewindvoerder. Rond zijn opname is zij gestorven en is er een voorlopig bewindvoerder aangesteld (een advocaat). Dat is allemaal verlopen zonder dat wij (de kinderen) hiervan op de hoogte zijn gebracht.
Vorige week kregen we een brief van deze advocaat, daar stond het volgende in:
Ik schrijf u aan als voorlopig bewindvoerder van ...
Uw vader verblijft thans in de psychiatrische instelling...
Hij mag bezoek ontvangen en stelt het goed.
Teneinde in de woning te ... (=de woning van mijn vader) wat orde te scheppen wens ik van u te weten of er zaken zijn waaraan u waarde hecht en die u eventueel in bruikleen wenst te krijgen.
Na ik deze advocaat heb gecontacteerd (heel onvriendelijk man) blijkt dat hij wenst dat ons vader in een PVT wordt geplaatst. Hierdoor heeft hij zijn huis dan 'niet meer nodig' en moet het verkocht worden. Wij (de kinderen) vinden dat nogal drastisch.
Toen ik het ziekenhuis belde zeiden ze me op de sociale dienst dat ze vermoedden dat mijn vader idd niet meer naar huis zal kunnen gaan, maar dat ze deze advocaat hiervoor niet hebben aangeschreven. Nu vraag ik me af hoe alles zo is kunnen lopen en welk zeggenschap wij als kinderen hierin mogen/kunnen hebben/nemen.
Wij willen ons vader nog niet opgeven. Hij heeft centen genoeg om de behandeling verder te kunnen zetten en we willen hem hierin dan ook nog een kans geven. We weten dat hij (in 'normale' doen) niet naar een PVT wil, maar wel naar huis.
Kunnen wij iets ondernemen tegen de beslissing van de voorlopig bewindvoerder? Is deze man werkelijk bevoegd om volledig over het lot van ons vader te beslissen?
Alvast bedankt voor jullie inspanning!!!
Vriendelijke groeten
Kirsten