vraag kinderrecht

J.K.
Topic Starter

vraag kinderrecht

#1 , 04 mei 2011 15:03

Ik kon het niet vinden dus plaats ik mijn vraag hier.
Er is een uitspraak geweest dat kind naar vader moet hierin ben ik de moeder.
De rechter heeft nog geen gronden bekend gemaakt. Het kind wordt bij vader geestelijk en lichamelijk mishandeld.
De rechter twijfelde hier aan. De vader heeft in de rechtzaal half gehuild. Dat zou geen indruk moeten maken op een rechter toch ?
Het kind moet nu dus terug naar de vader, wat kan ik doen dit tegen te houden ?
Ik kan het kind niet hier houden want dan is er een dwangsom van €500,- elke dag/dagdeel dat het kind bij mij is.
Kan het kind naar zijn vader en dan weglopen naar zijn oma. Ik hoor graag opties......

M.v.g J.K.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2011 16:42

Heu??? "Kan het kind weglopen naar zijn oma"? Wat bedoel je hier mee? Als men kan aantonen dat jij daar voor iets tussenzit, werk je jezelf serieus in de problemen, hoor. Niet doen, dus. Als het echt zo is dat de vader het kind mishandeld, dan zul je dit moeten kunnen bewijzen en met die bewijzen verder gaan. Op eigen houtje proberen je kind bij de grootouders onder te brengen is geen slim idee... Het kind zal toch teruggestuurd worden naar de vader. De vader zal ook aangifte kunnen doen van ontvoering, enz, enz...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

J.K.
Topic Starter

#3 , 04 mei 2011 19:32

Heu??? "Kan het kind weglopen naar zijn oma"? Wat bedoel je hier mee? Als men kan aantonen dat jij daar voor iets tussenzit, werk je jezelf serieus in de problemen, hoor. Niet doen, dus. Als het echt zo is dat de vader het kind mishandeld, dan zul je dit moeten kunnen bewijzen en met die bewijzen verder gaan. Op eigen houtje proberen je kind bij de grootouders onder te brengen is geen slim idee... Het kind zal toch teruggestuurd worden naar de vader. De vader zal ook aangifte kunnen doen van ontvoering, enz, enz...
Een kind kan overal naar toe weglopen. Volgens mij ben ik vrij duidelijk. En als niemand kan bewijzen dat ik er iets vanaf weet, wat dan ? "Het kind" kan toch getuigen ? Hij is het slachtoffer. En ontvoering is alleen als het tegen de wil van het kind in is. Kan iemand anders nog een tip geven hoe ik dit het best kan aanpakken ? Alvast Bedankt !

Reclame

Turaki

#4 , 04 mei 2011 20:06

En ontvoering is alleen als het tegen de wil van het kind in is.
Een kind kan nog zelf geen beslissingen nemen (wettelijk dan), dus een ontvoering is vanaf tegen de wil van de ouders in.

J.K.
Topic Starter

#5 , 04 mei 2011 22:52

En ontvoering is alleen als het tegen de wil van het kind in is.
Een kind kan nog zelf geen beslissingen nemen (wettelijk dan), dus een ontvoering is vanaf tegen de wil van de ouders in.
Nadat een kind 12 is geworden heeft een kind veel rechten. En mag zelf al veel beslissingen nemen.
Maar laat dit plan er even buiten, en geef me wat tips..... :?

Franciscus

#6 , 04 mei 2011 22:59

leeftijd kind?
gelet op dwangsom ...iets dat al een tijdje loopt?
welke rechtbank.
zijn er PV bij politie en zo ja voor wat?
vertrouwenartsencentrum bij mishandeling van kinderen

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 05 mei 2011 13:53

Nadat een kind 12 is geworden heeft een kind veel rechten. En mag zelf al veel beslissingen nemen.

Code: Selecteer alles

art. 432 sw: ... dan worden de straffen bepaald in de §§ 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.
Dus een 17 jarige die MET zijn toestemming wordt "ontvoerd" of doet ontvoeren wordt die minderjarige dus volgens de wet ontvoerd. De staffen die daar op staan moeten dus worden toegepast.

Wat je kan doen is bewijzen aanbrengen dat het kind geestelijk en fysiek mishandeld wordt. Hoe dan ook is de tip waar je naar vroeg: in de eerste plaats het vonnis volgen.

Zowel de PDK als de rechter is via een geding al in kennis gesteld van Uw standpunten en de maatregelen zijn reeds uitgesproken. Dit zal normaliter niet heel eenvoudig zijn om dit snel zonder gewijzigde of nieuwe omstandigheden om te buigen naar nieuwe maatregelen.

Je kan in beroep gaan.

RR

josephke

#8 , 19 okt 2011 07:06

Op de vraag heb ik zelf geen antwoordt, maar heb wel een bijkomende vraag daar mijn dochter ook in dergelijke situatie zit. Zij is door het hof van beroep veroordeeld voor het betalen van 1000€ (als werkzoekende) per dag dat zij haar kind niet meeheeft. Maar hem willen ze geen dwangsom opleggen hoewel hij in de daaropvolgende periode het kind telkens achterliet. Maar het echte probleem is, dat hij enkel eenzijdig moet melden, zonder bewijs, aan zijn advocaat dat mijn dochter het kind (4j) niet meegeeft. In het verleden heeft hij meerdere malen gemeld dat zij het niet wilde meegeven, terwijl hij er niet eens omkwam. Politie is niet meer verplicht om te komen voor de vaststelling van niet meegeven en zeker niet voor het niet komen ophalen (want dit is nooit verplicht). Hoe kan zij zich nu wapenen tegen zijn valse verklaringen en moet zij dan altijd met getuigen omstreeks die tijd in haar woning zitten, bestaat de mogelijkheid om een beëdigd persoon deze vaststelling te kunnen laten doen, wie en wat kost dit.

Gebruiker21

#9 , 19 okt 2011 09:18

Hij moet dit melden, maar wordt er op basis van die meldingen ook een uitspraak gedaan? In dit land moet iemands schuld nog steeds bewezen worden. Enkel de "melding" van de vader zou niet genoeg mogen zijn om een dwangsom toe te kennen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#10 , 19 okt 2011 09:35

terug naar de initiele vraag:
-kind is 12 jaar, juridisch dus nog geen beslissingsgerechtigde persoon.
- weglopen naar de oma: dan is oma juridisch verplicht het kind terug te brengen naar de papa (anders begaat ze een fout)

Pertinente vraag: als er sprake is van kindermischandeling, laat u elke keer proces verbaal maken bij de politie en dan worden deze PV's vanzelf mee in de rechtzaak in overweging genomen. Heeft u dat telkens PV laten oopstellen bij de politie?

Franciscus

#11 , 19 okt 2011 09:43

Politie is WEL verplicht van bij weigering een PV op te stellen en de weigerende ouder ( zoals reeds gezegd, een kind kan NIET weigeren) te horen. Parket wenst ook dat wordt nagegaan of partij en kind OP de plaats zijn voorzien in het vonnis. Is nog altijd inbreuk en strafrechtelijk ( correctioneel vervolgbaar).
Doel van dit PV een veroordeling van de ouder die het vonnis ( wat wet is) niet wil uitvoeren.
Het niet komen ophalen is GEEN strafbaar feit en kan met een melding bij de politie behandeld worden.
In beide gevallen wordt een registratienummer met een soort attest meegegeven.(attest aangifte en attest melding).
Indien de politie zou weigeren PV op te stellen miskennen ze de aangifte wat een ambtsfout is. Het is hun taak om de wet te laten respecteren.
U kan steeds een brief naar korpsoverste of procureur des Konings sturen.
Parket zal trouwens via kantschrift politie opdragen de moedwillige ouders tot de orde te roepen en hen desnoods dagvaarden.
Dit is geen klachtmisdrijf hoor.
Indien kinderen zogezegd zelf niet willen gaan of gaan lopen wel dat kan een tijdje goed gaan. Ik weet het de rechtbank is niet snel maar uiteindelijk is het einde van het verhaal heel dikwijls een zware boete met gevangenisstraf/ dwangsommen voor de onwillige ouder.

josephke

#12 , 19 okt 2011 09:48

Tom, zo staat het in het vonnis.
eylis, ook in ons geval zijn er honderden pv's opgenomen, die werden niet bekeken, ook al hadden we pv nrs; ook politioneel onderzoek geweigerd, in Veurne als niet ter zake, in beroep gent, gebrek aan tijd.
JK, ik wil je niet ontmoedigen, maar het gerecht maakt hier soms rare sprongen.
Vertrouwenscentrum, werkt enkel op vrijwillige bassis van ouders, mijn dochter geweest, hij nog nooit, kind nooit gehoord. komt zonder getuigen meestal neer op woord tegen woord, zelf getuigenissen moeten zeer zwaar kunnen doorwegen. bewijs maar eens dat een ander ouder een kind niet kan opvoeden, met eten en drinken is het voldoende, kunt kind altijd bij derde persoon DUMPEN.
Ik bedoel, indien men een zaak niet GRONDIG bekijkt gebeurd er niets en is het meestal tot eer en portemonnee van advocaat.

eylis

#13 , 19 okt 2011 10:00

maar ik snap er niets van 100en PV's? .. bij PV's van kindermishandeling start toch vanzelf het onderzoek door het parket (jeugdrechtbank) Dat is altijd procedure als het over kindermishandeling gaat. Dan komen de inspecteurs meteen naar de "plegende" partij om deze te ondervragen.

josephke

#14 , 19 okt 2011 10:00

Franciscus, de politie is inderdaad verplicht van een procesverbaal op te maken bij niet meegeven en een melding te registreren bij niet ophaling, maar zij zijn niet verplicht om te komen, dus blijft het weerom woord tegen woord.indien men dit weigerd aan loket kan men inderdaad een beroep doen op de hoofdcommissaris, die het vraagt aans zijn personeel die van niks meer weten.
Ik heb persoonlijk een interne klacht FT/113 bij politie ingediend (voor meerdere punten), naar mijn oordeel was het antwoord een politieklucht. Bovenaan die brief staat wel" veiligheid....met mensen voor mensen"
Bij ons is op een bepaald moment mijn dochter mishandeld bij het ophalen van haar kind, mijn ex belt de 101 die weigerd te komen, terwijl achteraf uit het verslag blijkt dat de man paar uur vooraf de 101 van zijn voornemen had verwittigd. Klacht voor, comite P, onvoldoende verwondingen en geen onafhankelijke getuigen.
Sorry, mijn geloof, mijn vertrouwen Dubbel O

josephke

#15 , 19 okt 2011 13:39

eylis, ik bedoel in het totaal, heb al een tijdje over deze zaak gepraat en zeer moeilijk, weinig goede wil, van ALLen, e welles nietes, klachten niet willen noteren is door haar adv gekend heeft hetzelfde probleem bij nog paar zaken, raad nu aan naar hoofdkantoor te gaan.

Terug naar “Archief”