wielerterrorist: ongeval?verkeersagressie?vluchtmisdrijf?

sysrq
Topic Starter

wielerterrorist: ongeval?verkeersagressie?vluchtmisdrijf?

#1 , 07 mei 2011 12:59

Wie in het hageland woont kent waarschijnlijk het fenomeen van de groepen wielrenners die vanaf het een beetje mooi weer is in het weekend massaal erop uit trekken zonder zich veel van de verkeersregels aan te trekken.

net gebeurd:

-ik ben bijna thuis en rij bergop op een kleine baan waar maar 1 auto kan passeren behalve op een paar verbredingen om de 50-100m.
- Van links komt er een groep van een 30-40 wielrenners afgeslagen verspreid over heel de baan (4 tot zelfs 5 naast elkaar) op volle snelheid.
-ik moet een noodstop maken en een 3tal renners moeten door de grasberm rijden om mijn auto nog nipt te vermijden.
-1 renner remt hard en door de kiezelsteentjes op de baan slipt en valt hij zonder veel erg.

-Ik stap verschoten uit en krijg bij wijze van spreken 30 man over mij heen. Een beetje geintimideerd stelde ik voor de politie te bellen en een ongevalformulier in te vullen waarbij ik durfde te melden dat zij wel van links kwamen en aan dubbele sneldheid van mij reden.
-Daarop onstond er een ruzie waarbij een individu op het dak van mijn auto sloeg. Ik werd kwaad en met 2 man pakte men mij vast en werd ik bedreigd.
- Dan heb ik 1 van die twee man op de grond gewerkt en stopte de ruzie en sprongen ze snel allemaal terug op de fiets en waren ze weg.

Nu mijn vragen: Wat moet ik doen? Naar de politie gaan of niet? Ben ik zelf in de fout gegaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 mei 2011 13:12

Wielertoeristen moetn zich aan de verkeersregels houden. En dat laat dikwijls te wensen over. Daar zou moeten tegen opgetreden worden. Die agressie to. u is ook niet goed te praten. Veel wielrijders voelen zich boven de wet. Vorige zondag passeert hier ook een groep van zo'n 40 man. Maar verspreid over een afstand van 200 m. Eerst één alleen , dan dertig meter daarna 4 , twintig meter tussen , weer 6 man , enz. Bovendien was er geen begeleidende wagen bij. En maar jammeren als er een ongeval gebeurt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ganapathi tantra

#3 , 07 mei 2011 14:09

bovendien rijdt u BERG OP !!!! dus u hebt nog eens voorrang ook
En om de hellehond uit zijn kot te lokken. Ik denk dat ik samen met héél véél mensen dezelfde mening deel inzake de wetteloosheid waarmee nog meer groepen van wieler terroristen zich in het verkeer mengen.
Nu voor mij is het simpel als ik een manoeuvre moet doen vanwege een gevaarlijke actie van een wielertoerist (zijnde zwakke weggebruiker en aldoende zeer onderhevig aan
kwetsuren) en ik zou mezelf daardoor in gevaar brengen dan dan twijfel ik niet en zou dat zeer spijtig zijn voor de wielertoerist. Het argument ik zit beschermd en zij zitten open en bloot heeft geen voorrang op mijn veiligheid of die van een andere weggebruiker moest ik die ook in gevaar moeten brengen.
Wielertoeristen die pertinent de weg blokkeren in mijn rijrichting krijgen van ons meestal de waterdoop in het passeren.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Vandebos

#4 , 07 mei 2011 14:15

Net zoals met zovele andere hobby's (jacht, motorcross, mountainbiking, skeeler en skateboarding, enz, enz) Zal het steeds het crapuul zijn dat de boel verpest voor de grote meerderheid van de correcte beoefenaars.

EvilFreD

#5 , 07 mei 2011 21:35

Niet alleen in het Hageland hoor.

Maar u vroeg wat u moet doen, geloof ik.
Aangifte doen lijkt mij de eerste stap. En uw verzekering verwittigen.
Voor wat de aangifte betreft hoop ik dat iets van die wielrenners kunt beschrijven (sponsor reclame en dergelijke).
De kans is echter klein dat achterhaald kan worden welke wielerclub het was, laat staan welke individuen.
Wat betreft het neerhalen van één van hen: lijkt mij gewettigde zelfverdediging. En als het dat niet is, dat ze dat dan maar aantonen. Ze zijn allemaal geen bruikbare getuigen van elkaar, dus als er geen andere getuigen waren is het hun woord tegen het uwe.
Maar zoals gezegd: de kans is klein dat u überhaupt kunt achterhalen wie het waren.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

sniper

#6 , 09 mei 2011 08:26

bovendien rijdt u BERG OP !!!! dus u hebt nog eens voorrang ook.
uit welke wegcode komt dit?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2011 11:45

Uit de tijd van paarden en koetsen???? :lol:

EvilFreD

#8 , 09 mei 2011 11:59

Tis geloof ik een gentleman's agreement in de bergen. Maar iig niet meer dan dat.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Oude Belg

#9 , 09 mei 2011 12:30

Zwitserland.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantra

#10 , 09 mei 2011 18:41

Zwitserland.
.... en Oostenrijk en Duitsland en waarschijnlijk nog een paar landen.
Ik heb ondertussen ook al even zitten googelen maar vond daar niks over terug in de Belgische regels
Maar ik denk wel dat ik er niet zover naast zit.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

float
Juridisch actief: Ja

#11 , 10 mei 2011 08:36

Wij hebben zo geen regel, zou ook weinig nut hebben... Bergop rijden wil nog altijd niet zeggen dat dat valt onder het begrip 'berg'.

sysrq
Topic Starter

#12 , 10 mei 2011 11:32

ik had allezinds ook nog nooit van de bergop regel gehoord maar vermelde het om aan te tonen dat de fietsers een serieuze snelheid hadden.

Ben ondertussen bij de plaatselijke politie geweest: Hebde iet voor? neen Is er schade aan u auto? neen Was een van de anderen gewond? neen buiten schaafwond van diegene dat gevallen is. Kent u de identiteit van de anderen? neen

Antwoord agent: Dat heeft geen enkele zin daar aangifte van te doen. Kan ik u met iets anders van dienst zijn? neen Prettige dag verder.

Terug op straat... :-d ik vind het nog grappig , ik weet dat ik waarschijnlijk had kunnen aandringen maar dat is de enigste agent die we in dit 'boerengat' hebben en daar blijf ik liever op een goed blaadje bij staan. ;-)

Turaki

#13 , 10 mei 2011 11:35

Zou toch gestaan hebben op aangifte van ongeval met vluchtmisdrijf. Als de andere nu aangifte doet, heeft u niets om te bewijzen dat u wel correct een ongevalformulier wilde invullen.

Jan S

#14 , 10 mei 2011 13:17

.... en Oostenrijk en Duitsland en waarschijnlijk nog een paar landen.
Ik heb ondertussen ook al even zitten googelen maar vond daar niks over terug in de Belgische regels
Maar ik denk wel dat ik er niet zover naast zit.
Prachtig op een juridisch forum... :roll:
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

sysrq
Topic Starter

#15 , 10 mei 2011 13:59

@turaki: Geldt dit dan officieel als een ongeval daar er geen contact is geweest en in principe de beide partijen geen schade hebben opgelopen?

Terug naar “Archief”