aanklager eist geld

natasi
Topic Starter

aanklager eist geld

#1 , 09 mei 2011 13:03

ik sta bij de politie ingeschreven wegens 'weerspannigheid' (dit geheel onterecht maar ga ik nu niet over uitwijden).
De zaak is opgeschort(dit bericht heb ik gekregen vd politie enkele maanden geleden) en nu ongeveer een jaar later krijg ik een aangetekende brief vd politie dat wegens een agent het slachtoffer was van een arbeidsongeval waardoor hij 2 dagen arbeidsongeschikt was en waarvoor ik verantwoordelijk zou zijn, ze een som van rond de 300 euro vragen die ik moet storten op hun rekening.

Mijn vraag is , aangezien de zaak is opgeschort en ik vlgs de rechtbank geen straf noch boete moet betalen, kan de politie (aanklager) deze som dan eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
natasi
Topic Starter

#2 , 09 mei 2011 18:52

anybody?

het gaat hier trouwens om omgekochte agenten, dus ik kan een brief van de politie niet meer vertrouwen

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2011 19:53

Wat bedoel je met "de zaak is opgeschort"?

Werd een vonnis uitgesproken door de correctionele rechtbank waarbij u de gunst van de opschorting van de uitspraak werd toegekend?

Of werd de zaak door het parket geseponeerd?

Reclame

natasi
Topic Starter

#4 , 09 mei 2011 21:30

de politie heeft mij dat komen meedelen en laten ondertekenen "ik heb kennis genomen van de beslissing van de parketmagistraat. Ik heb er kennis van genomen dat de zaak wordt opgeschort en ik dit als een waarschuwing dien te beschouwen"

ik vind dit eigenlijk wel raar want hij kwam onverwacht aan mijn deur en dat verhoorblad was al uitgetypt en dat heb ik ondertekend, had de tijd niet om na te denken.

scorpioen

#5 , 09 mei 2011 23:44

De zaak werd op strafrechtelijk vlak door de procureur zonder gevolg gerangschikt.

De tegenpartij kan altijd een procedure beginnen voor de burgerlijke rechter om schadevergoeding te vorderen. De rechter zal moeten beslissen of u een fout beging en schade veroorzaakt hebt.

natasi
Topic Starter

#6 , 10 mei 2011 12:54

ik dacht dat ik ook een procedure kon beginnen in dit geval of is dit niet zo?

en wat denk je dan van die brief door de politie verzonden die deze geldsom vraagt, is dit wettelijk ?

wat moet ik doen?

natasi
Topic Starter

#7 , 17 mei 2011 20:06

weet iemand wat de officiele bankrekeningnummer van de politie is zodat ik dit kan controleren?

Franciscus

#8 , 18 mei 2011 23:42

Er is arbeidsongeschiktheid dus u zal de schade moeten betalen...en vermoedelijk is de zaak geschorst onder voorwaarde dat u de schade betaald.
Weerspannigheid is een strafbaar feit ...
Hebt u een advocaat.
Is het de zone ( lokale politie) of federale politie?
Politie heeft tientallen bankrekeningen hoor...
Op die brief staat toch een naam onderaan met een functie dus u kan steeds met die persoon contact opnemen.
U krijgt toch een copie van een verhoorblad.
Of wat het op het kantschrift dus op het papier van het parket dat u moest tekenen?

natasi
Topic Starter

#9 , 19 mei 2011 06:29

op het verhoorblad staat er niks over een voorwaarde om de schade te betalen.

het is de zone/lokale politie.
ik heb nooit een papier van het parket gehad, enkel de politie die is gekomen met de mededeling dat de zaak was geschorst (maar vlgs advocaat zijn dit nogal 'grote woorden' want parketmagistraat kan dat eigenlijk niet doen, is dus geseponeerd)

dit is dus een aparte brief die ik achteraf heb ontvangen om de "arbeidsongeschiktheid" te betalen.

Er staat ook niet op wat ik als mededeling moet vermelden. Indien er geen mededeling opstaat, kunnen ze dan vragen om opnieuw te storten omdat er geen mededeling opstond?

natasi
Topic Starter

#10 , 19 mei 2011 06:40

correctie ik bedoel dat de politie was gekomen om te zeggen dat de zaak was opgeschort (niet geschorst) en daarvoor heb ik een verhoorblad ondertekend waarop stond dat ik kennis heb genomen dat de zaak is opgeschort)

en dan maanden nadien ontvang ik deze brief van lokale politie om deze som te betalen dat verband houd met die zaak

scorpioen

#11 , 19 mei 2011 08:02

"De politie" waarover u het hebt is in feite twee verschillende zaken.

1. Het parket (niet de politie) beslist om u voorlopig niet te vervolgen. Het vraagt de politie u dit mee te delen en u te verwittigen dergelijke daden niet meer te stellen, anders riskeert u vervolging, ook voor wat nu niet vervolgd wordt.

De politie is hier enkel de boodschapper van het parket.

2. De politiezone, werkgever van een agent, beweert schade geleden te hebben. De politiezone kan deze schade op u verhalen. Of zij dit met succes kan en of u dus al of niet moet betalen kan niet beoordeeld worden zonder het strafdossier en de stukken waarover de politiezone beschikt (schade) in te zien. U (of uw advocaat) kunnen dit doen.

Vermoedelijk draagt de brief van de politiezone een referentie die u kan vermelden bij betaling.

natasi
Topic Starter

#12 , 19 mei 2011 14:01

ik zie geen referentie staan, maar in de brief is wel het P.V. nummer vermeld.

Ik vind rond de 300 euro wel veel voor 2 dagen arbeidsongeschiktheid waarvan ik weet dat hij zeker niet *echt* 2 dagen arbeidsongeschikt was. Zijzelf hebben mij veel zwaarder toegetakeld.

Niettemin, indien ik niet betaal zou ik dan wellicht zelf klacht in moeten dienen anders zullen ze gewoon verder vervolgen??

Franciscus

#13 , 19 mei 2011 14:18

Wij weten niet wat er werkelijk gebeurd is we hebben alleen maar uw woord.
Maar zoals ik reeds schreef en ook scorpioen dat stuk nog eens verduidelijkte .....
De politie stelt een PV op voor strafbare feiten waar een van hen blijkbaar werkonbekwaam werd.
Het PV gaat naar parket.... parket neemt een beslissing vervolgen of niet ...het kan dat zij akkoord gaan niet te vervolgen indien u aan voorwaarden voldoet... meestal is dat een kantschrift aan de politie om u daarvoor in kennis te stellen en zal de politie u daarover verhoren.
Kantschrift en verhoor gaan terug naar parket (procureur des Konings). Dit verhoor zal vermoedelijk door uw kwartieragent gedaan zijn, dat is de persoon die in een wijk de administratieve rompslomp mag doen.
Normaal heb je van dit verhoor ook een copie gekregen.... vraag hier ook het PV nr van en vraag na of dat ten gevolge van een kantschrift was.
Hierna start personeelsdienst van de lokale zone een dossier om de kosten van de arbeidsongeschiktheid te recupereren.
Die brief hebt u nu gekregen daar zullen een aantal kenmerken opstaan meestal bovenaan de brief uw kenmerk ons kenmerk enz...
+ een naam onderaan van een verantwoordelijke.
Indien u betaald gaat men de zaak niet verder uitspitten indien niet betaald zal men het dossier terug activeren ...
Opzettelijke slagen en verwondingen aan politie worden 'iets' zwaarder gestraft .... hou rekening met een 6 maanden minimum.

Dus neem kontakt op met de verantwoordelijke briefschrijver of met de korpschef en vraag meer uitleg.

Wat bedoelde u met 'omgekochte agenten'???

natasi
Topic Starter

#14 , 20 mei 2011 14:22

ok bedankt, ik ben het kenmerk te weten gekomen.
Maar rond de 300 euro voor 2 dagen arbeidsongeschiktheid is toch wel veel?
Ze profiteren er duidelijk van en het hele voorval was sowieso opgezet door de verhuurder (huisjesmelker) die deze agenten naar ik vermoed heeft omgekocht en mij hebben geprovoceerd en zelf in mekaar hebben geslagen. Had ik nu uit reflex teruggeslagen of niet, ze gingen me het sowieso hebben aangesmeerd om mij aan te klagen wegens 'weerspannigheid'.

Niettemin, ik weet dat ik in een moeilijke situatie zit zonder getuigen enz, maar het zint me echt niet om dit te betalen wetende dat het juist omgekeerd zou moeten zijn.

scorpioen zegt: "..Of zij dit met succes kan en of u dus al of niet moet betalen kan niet beoordeeld worden zonder het strafdossier en de stukken waarover de politiezone beschikt (schade) in te zien. U (of uw advocaat) kunnen dit doen."

Als ze zelf zeggen dat een agent 2 dagen arbeidsongeschikt was vlgs de dokter(wat op zich een leugen is, maar bon dit is wat officieel gezegd wordt), dan is mijn oordeel dat deze som te veel is in verhouding, maar wat kan ik daar tegenin brengen?

JPV
Juridisch actief: Ja

#15 , 20 mei 2011 14:39

300 euro voor 2 dagen arbeidsongeschikheid zal waarschijnlijk het betaalde (bruto)loon zijn. En dat is zeker niet overdreven. Mocht men het tot het uiterste drijven, kan de schade zeker veel groter ingeschat worden.

Het is een menselijk recht om op provocatie niet in te gaan (provocatie is trouwens subjectief, wat voor de ene provocatie is, is dat niet voor de andere). Agenten die zich laten omkopen om in elkaar geslagen te worden zal waarschijnlijk niet echt als een geloofwaardig argument beschouwd worden door een rechtbank (het is je recht natuurlijk om dit wel te proberen). Ik denk dat iedere gezonde mens in deze situatie best betaald.

Terug naar “Archief”