kan een garage een factuur zomaar maken?

heirmae
Topic Starter

kan een garage een factuur zomaar maken?

#1 , 10 mei 2011 19:22

de titel is mss niet helemaal duidelijk, maar ik zal het uitleggen, de 2 vragen staan helemaal op het einde:

Ik heb zojuist een brief geopend, geadresseerd aan mij, maar op een adres waar ik al sinds augustus 2009 niet meer woon. Dit is een brief van Intrum NV, blijkbaar een incassobureau.
Deze brief is zoals de titel bovenaan vermeld 'HERINNERING'
hierin wordt gevraagd binnen de 15 dagen na ontvangst van deze brief een factuur te betalen, die tot nog toe niet was ontvangen. Er staat dan 'overzicht betaling' dan een nr (ik vermoed een referentienr van de partner van intrum nv) en dan een bedrag van 259,09€. Er staat nergens een datum van de factuur
De partner van intrum NV is Automobiel Center Bellevue (in gent, een peugeot garage)
Een datum van wanneer de brief is opgemaakt is niet terug te vinden, en op de enveloppe waarin de brief toekwam is ook geen datum te vinden, enkel een streepjescode in fluo-oranje (van de post denk ik). Waarom vermeld ik dit, ik woon namelijk niet (meer) op het adres waar de brief naartoe is verstuurd, dus ik weet niet hoe lang die daar al ligt. De laatste keer dat ik daar was voor afgelopen zondag was eind februari, dus max 2,5 maanden. Ook verzekerde de bewoner van dit adres me dat er nooit geen brief van Autombiel Center Bellevue is toegekomen noch van Intrum NV hiervoor.

Ik heb weldegelijk mijn auto eens binnengedaan in deze garage, toen woonde ik trouwens wél nog op het desbetreffende adres. Daarvan heb ik de factuur en het betaalbewijs (betaald terplekke met bancontact). Dit was eenmalig, omdat mn auto toen niet meer in sint niklaas zou geraakt zijn, waar mn vaste garage was. Dit was in April 2009

Ik ga zo snel mogelijk persoonlijk naar Autombiel Center Bellevue gaan om verheldering te vragen. Maar nu vroeg ik me af, (1ste vraag) als een garage een factuur maakt, zelfs zonder dat mijn auto daar geweest is, kan dat dan rechtsgeldig zijn.

En 2de vraag, als er een incassobureau een brief stuurt naar een adres waar je niet meer woont (dus niet gedomicilieerd daar), en ik als ik bereken, sinds augustus 2009, en de brief kan er zijn toegekomen vanaf eind februari, dus dan woonde ik er al 1,5 jaar niet meer, kan dat dan rechtsgeldig zijn?

Alvast bedankt voor zover te lezen en voor eventueel een antwoord op mijn vragen,

Mvg,

Erik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 10 mei 2011 21:32

incassobureaus hebben in belgie geen enkele macht, dus zeker NOOIT aan een incasso betalen, zij zijn slechts een drukkingsmiddel om achterstallige facturen te ( laten ) betalen.

Indien de garage en in later stadium het incassobureau hun facturen/herinneringen naar uw oud adres stuurden dan zijn zij die in de "fout" gaan, men kan uw huidig adres tegen een kleine betaling opvragen in het stadhuis.

u heeft ( al dan niet ) een overeenkomst met de garage aangegaan en niet met het incassobureau, als blijkt dat er inderdaad nog een openstaande factuur is, vraag dan naar een gedetailleerde facturatie en als blijkt dat dit klopt betaald u alleen de verschuldigde som op deze factuur en geen cent meer.

als er op de factuur iets zou staan van herinneringskosten/administratieve kosten/ . . . mag u deze kosten betwisten.

heirmae
Topic Starter

#3 , 11 mei 2011 11:00

Bedankt voor de uiteenzetting.

Dit stelt me eigenlijk al wat geruster.

Ik zal het dan met de garage uit proberen werken

Reclame

Creatief

#4 , 11 mei 2011 14:32

incassobureaus hebben in belgie geen enkele macht, dus zeker NOOIT aan een incasso betalen, zij zijn slechts een drukkingsmiddel om achterstallige facturen te ( laten ) betalen.

Indien de garage en in later stadium het incassobureau hun facturen/herinneringen naar uw oud adres stuurden dan zijn zij die in de "fout" gaan, men kan uw huidig adres tegen een kleine betaling opvragen in het stadhuis.

u heeft ( al dan niet ) een overeenkomst met de garage aangegaan en niet met het incassobureau, als blijkt dat er inderdaad nog een openstaande factuur is, vraag dan naar een gedetailleerde facturatie en als blijkt dat dit klopt betaald u alleen de verschuldigde som op deze factuur en geen cent meer.

als er op de factuur iets zou staan van herinneringskosten/administratieve kosten/ . . . mag u deze kosten betwisten.
Welke rol spelen dan de incassobureau's?

bartvdv

#5 , 11 mei 2011 14:35

Ze spelen de rol van drukkingsmiddel. Tenzij het incassobureau de factuur heeft 'gekocht' en zo eigenaar is geworden van de schuld.

Creatief

#6 , 11 mei 2011 14:58

En indien zij de factuur hebben gekocht, welk is dan het gevolg voor de klant? Hoe kan de klant weten of die factuur gekocht werd?

Drone

#7 , 11 mei 2011 15:02

zelfs als het incasso een schuld "koopt", als ge hun factuur betwist zullen ze nog altijd dienen te bewijzen dat er een "dienst" of een "goed" geleverd werd of dat er een overeenkomst was tussen ( in dit geval ) de garage en heirmae

Creatief

#8 , 11 mei 2011 15:05

Bedankt, Drone & Bart. Nu heb ik weer iets bijgeleerd.

heirmae
Topic Starter

#9 , 13 mei 2011 10:15

hallo,

ik ben naar de garage geweest, en bleek over een vergissing te gaan. Zij zullen het verder opnemen met het incassobureau, dus eind goed al goed.

Goed dat ik niet naar het incassobureau had gebeld dan.

Alleszins nog bedankt drone en bartvdv. Zo'n brief van een incassobureau krijgen doet maar raar. In dat opzicht werkt het dan wel goed als drukkingsmiddel ...

Groeten!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mei 2011 11:18

En heeft de garage op papier gezet dat het een vergissing betreft???

Terug naar “Archief”