Cadeaus terugvragen

sb301601
Topic Starter

Cadeaus terugvragen

#1 , 12 mei 2011 14:18

Beste,

Ik heb 11 jaar in een firma gewerkt.
5-6 jaar geleden was een goede collega van mij vertrokken.
Hij had toe een SIM card die hij als cadeau had gekregen. Hij zei mij dat het gratis was en ook voor persoonlijk use kon gebruikt worden.
Nooit heb ik geweten dat mijn bedrijf moest betalen.
Wetende dat het gratis was heb ik dat dikwijls gebruikt om de bedrijf -SIM niet te belasten (want die was wel betalende), bij voorbeeld als ik in het buitenland was of als ik moest testen.

Vorig jaar in Januari heeft mijn bedrijf een restructuratie gedaan en werd ik ontslagen.
Toen heb ik alles teruggegeven die van het bedrijf was. Deze SIM was in mijn ogen nergens op naam van mijn bedrijf geregistreerd.

Aangezien ik die SIM niet meer nodig had, heb ik ze aan aan mijn vrouw gegeven (ipv de Pay&Go die ze had).

Vorige week, belde mij mijn oude bedrijf.
Blijkbaar hebben ze tot nu toe het gebruik van de SIM betaald en wouden ze nu nog zien welke SIM's nog actief waren.
Ik heb voorgesteld om die SIM te overnemen en over te schakelen naar een pre-paid.
Ik heb de dag erna een factuur gekregen met het verbruik van die SIM vanaf de dag dat ik werd ontslagen, 16 maanden geleden.

Ik wou weten of het wettelijk is dat zij nu 16 maanden terug kunnen vragen wetende dat ik niet wist dat ze die SIM moesten betalen en dat ik voor al die jaren de SIM ter goeder trouw heb gebruikt.
Ik vind ook dat dit veel eerder had vermeld moeten worden.

Wat denken jullie?

Groeten,
Sb301601

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 mei 2011 14:36

Gratis SIM-kaarten bestaan niet er is altijd iemand die betaald. mi mag het bedrijf deze kosten van u terugeisen...

sb301601
Topic Starter

#3 , 12 mei 2011 15:11

Gratis SIM cards bestaan wel.
Gewoon vragen aan werkgeven bij Mobistar, Proximus of Base

Reclame

bartvdv

#4 , 12 mei 2011 15:32

(de sim-kaart mag dan gratis zijn. Iemand betaalt toch de telefoonrekening die bij de 'gratis' sim-kaart hoort).

sb301601
Topic Starter

#5 , 12 mei 2011 16:04

Voor interne gratis-Sim is er geen facturatie.
Een voorbeeld zijn de SIM die bij de operatoren zelf worden gebruikt voor testing.

Toch bedankt iedereen.

Lightning

#6 , 12 mei 2011 16:16

Dus u werkte bij een telecom operator en hebt zo'n test-SIM misbruikt voor eigen gebruik? Hoe rijmt u dat met uw eerdere uitspraak dat u "ter goeder trouw" gehandeld hebt? Ik denk dat u blij mag zijn dat uw vorige werkgever slechts het verbruik sinds uw ontslag aanrekent.

sb301601
Topic Starter

#7 , 12 mei 2011 16:22

Nee, het is niet zo. Integendeel (zoals je in mijn eerste post mag lezen)

Laat maar, ik heb hier geen zin om alles duizend keer weer uit te leggen.
Toch bedankt allemaal.

Lightning

#8 , 12 mei 2011 16:26

Uw openingspost wringt langs alle kanten, maar om af te sluiten. U hebt 5-6 jaar kunnen profiteren van een voordeel waar u eigenlijk geen recht had (want het was de SIM van uw ex-collega die blijkbaar meer rechten had dan u).

sb301601
Topic Starter

#9 , 12 mei 2011 16:35

Pardon???
Ik heb ze in die 5-6 jaar gebruikt om die bedrijfkosten lager te houden.
Nogmaals, zoals in mijn openingpost staat geschreven

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mei 2011 16:45

Pardon???
Ik heb ze in die 5-6 jaar gebruikt om die bedrijfkosten lager te houden.
Nogmaals, zoals in mijn openingpost staat geschreven
Heu??? De kosten verboden aan die SIM werden door uw ex-wergever betaald. Hoe bedoelt u de kosten voor de werkgever laag houden?

Zoals hier al werd gezegd: een SIM-kaart is steeds verbonden aan één of andere provider-formule (prepaid, abonnement, whatever). Bellen met zo'n kaartje moet toch betaald worden door iemand? Jij hebt je dus nooit de vraag gesteld: "Tien, wie zou nu betalen voor al die telefoontjes die ik doe?" Je kan toch echt niet zo naïef zijn te denken dat dit volledig gratis was?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#11 , 12 mei 2011 16:56

Sim kaarten door providers gegeven om te testen zijn beperkt in tijd en scope. ( Tenminste, dat is toch zo in mijn geval waar we toch al snel spreken over een goede 750 sim-kaarten en abonnementen bij één provider verspreidt over diverse projecten (gsm, Blackberries, Ipad, 3G data lijnen))

Dit lijkt me gewoonweg een sim die het bedrijf altijd heeft gebruikt en betaald voor testen en waarvan ze nu opeens na een audit vaststellen dat ze in feite de rekeningen van een externe betalen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 12 mei 2011 17:10

bij mijn weten zouden ze dit tot 10 jaar na datum van de gevoerde gesprekken kunnen terugvragen.

Lex

#13 , 13 mei 2011 11:18

Is toch logisch dat wanneer je niet meer in dit bedrijf werkt dat ze uw privégesprekken niet gaan betalen. Vergelijk het een beetje met een bedrijfsvoertuig of een tankkaart, die neem je toch ook niet mee na een ontslag?

Terug naar “Archief”