Uit elkaar - vrouw neemt nu kinderen ten laste op haar loon?

Giovanni123
Topic Starter

Uit elkaar - vrouw neemt nu kinderen ten laste op haar loon?

#1 , 14 mei 2011 11:36

Korte schets:

10 jaar samengewoond - zij had 1 dochter van zichzelf - en samen hebben wij 1 zoon (die helaas gehandicapt is dus fiscaal voor 2 kinderen telt)
Nu zij verhuisd is wil zij beide kinderen fiscaal ter laste zodat zij een beetje meer verdiend etc ... Zij werkt part-time en ik fulltime.
Nu de kinderen van mijn loonbrief verdwijnen, verdien ik natuurlijk héél wat minder...

Ik heb ons (wettelijk haar) dochter in co-ouderschap (wat niet verplicht is maar ik aanzie haar als eigen kind). En mijn zoon om de 2 weken een lang weekend en af en toe een paar dagen in de week. Dat is momenteel nog een vrij losse regeling.

Wat vinden jullie om mijn zoon terug fiscaal ten mijnen laste te zetten ? Of is dit gebruikelijk dat dit altijd naar de vrouw gaat ? Zij krijgt het kindergeld, alimentatie en dan ook nog eens de kids ten laste. De man kan altijd alleen maar betalen lol.

Alvast bedankt voor jullie reacties ! Grtz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 14 mei 2011 11:55

U kan de alimentatie inbrengen op uw belastingsbrief en zo ook vermindering krijgen. Ik denk dat dit zelfs lucratiever is dan kinderen ten laste nemen.

Trouwens, om kinderen ten laste te hebben moeten die toch op hetzelfde domicilie staan als de ten laste nemer? Als je enkel bezoekrecht hebt tijdens de weekends zal hun domicilie wel bij de moeder staan.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 mei 2011 12:00

domicilie en fiscale woonplaats is niet noodzakelijk hetzelfde.

Het kan zijn dat de kinderen gedomicilieerd zijn om de ene plaats, maar op de andere plaats fiscaal ten laste zijn. Domicilie is wel een vermoeden van woonplaats, maar je kan hiervan afwijken.

(dit geldt voor de fiscale wetgeving, voor andere wetgeving zijn er soms onweerlegbare vermoedens bij domicilie)

Reclame

wanton

#4 , 14 mei 2011 13:37

Als jij alimentatie betaalt , kan je de kinderen fiscaal niet ten laste nemen. Het is het één of het ander.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Giovanni123
Topic Starter

#5 , 15 mei 2011 16:53

Ik zal het dan zo maar laten. Als ik de alimentatie kan inbrengen in mijn belastingen zal dat ook wel interessant zijn. Maar toch, vrouwen staan toch sterk altijd hé. Die gaat zelf weg, zet de kinderen op haar adres en haar loonbrief en basta ! Hmm

Bedankt voor jullie reacties hé !

Terug naar “Archief”