Feitelijk Samenwonend fiancïeel...

zkjkj
Topic Starter

Feitelijk Samenwonend fiancïeel...

#1 , 14 mei 2011 20:58

Wij willen graag wat duidelijkheid.

Situatie nu:

Man: full time vaste job en geregistreerd op adres van zijn ouders. Netto 1640

Vrouw: alleenstaande vrouw met 1 kind ten laste, arbeister en aanvullend loon via ABVV (RVA) en wettelijk alleenwonend. Netto +/- 900 + 300 aanvullend + kindergeld en alimentatie.

Wij verwachten samen een kind en wonen nu ongeregistreerd samen.
Voor haar dus een 2e kind en laste.

Vraag 1:
Kunnen wij ongeregistreerd blijven samenwonen als ik mijn verblijfsadres ook bij haar zet? Ook als ons kindje er is?

Vraag 2:
Hoe veranderen onze lonen? Verliest de vrouw haar aanvullend loon? En hebben we meldplicht van bij ABVV?

Graag een duidelijk antwoord van iemand met nodige kennis aub :shock:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 mei 2011 21:12

Ongeregistreerd samenwonen of niet maakt niets uit. Voor de RVA telt de feitelijke situatie. je bent nu dus al foutief bezig (en bij controle kan je daar een sanctie voor krijgen + terugvordering van de aanvullende vergoeding van je vriendin).

Sowieso zal men bij een domicilie van jullie beiden op hetzelfde adres ervanuit gaan dat jullie samenwonen. Die controle gebeurt automatisch, bij niet-aangifte zal er dus zeker een sanctionering volgen. Er is nu reeds meldplicht bij je vakbond.

Zolang jullie niet wettelijk samenwonen zal er aan 1 van de twee lonen niet noodzakelijk iets veranderen. het is wel het beste om de 2 kinderen ten laste te zetten bij de persoon met het hoogste inkomen. Het geeft niet dat het kind niet van de man is, hij kan ze toch beide ten laste nemen.

elkedemoor

#3 , 16 mei 2011 09:11

van zodra er iemand anders op het adres van je vriendin(vrouw) staat gaan ze er zowiezo van uit dat jullie samen wonen of niet, wettelijk of feitelijk of 2de verblijfplaats maakt niet uit.. er zal zowiezo ook een verandering zijn bij het kindergeld dat mevr krijgt. nu krijgt ze een verhoging toegewezen aangezien zij alleenstaande is, van zodra jouw adres bij haar staat zal ze terug op het gewone bedrag vallen. voor de rest sluit ik mij aan bij JPV

Groetjes,

Reclame

zkjkj
Topic Starter

#4 , 16 mei 2011 14:34

JPV zegt: Dat de 2 kinderen best op de persoon ten laste komen met het hoogste loon.

Moet je hiervoor wettelijk samenwonen of feitelijk?

Melding zal uitgevoerd worden. Spijtig genoeg minder geld voor ons!

zkjkj
Topic Starter

#5 , 16 mei 2011 14:50

Aanvullend hierop nog wat info gevonden!

Dat vanaf 1 januari 2004 zowel de gehuwde als de wettelijk samenwonende werknemers die beiden over een beroepsinkomen beschikken, moeten kiezen welke partner de kinderen of andere personen ten laste zal nemen. Partners moeten die keuze bevestigen in een attest dat zij aan hun werkgever moeten overhandigen.

De persoon ten laste van de belastingplichtige kan zijn :

1. de kinderen (wettige, natuurlijke of geadopteerde kinderen, kleinkinderen en
achterkleinkinderen) van de belastingplichtige en/of zijn echtgenoot(echtgenote) ;

2. de kinderen die de belastingplichtige en/of zijn echtgenoot(echtgenote) te volledig of
hoofdzakelijk ten laste hebben (kinderen wier ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet,
vreemde kinderen, zelfs indien zij niet ouderloos zijn).

Het is dus belangrijk dat het gaat om kinderen van de echtgenoot(echtgenote) of wettelijk samenwonende partner. De kinderen van de partner met wie hij feitelijk samenwoont kunnen enkel ten laste worden genomen door de belastingplichtige indien hij uitsluitend of hoofdzakelijk in hun onderhoud voorziet.

Hierop gebaseerd kan ik dus het kind van mijn vriendin ten laste nemen aangezien ik hun onderhoud voorzie.

Vraag:

Als wij feitelijk samenwonen, hoe kan ik dan wettelijk haar 1e kind (van haar ex) bij mij ten laste brengen?
Moet dit via een soort van attest?
Moeten we hiervoor niet wettelijk samenwonen doormiddel van een soort samenlevingscontract. Dit zorgt er toch weer voor dat we meer belast worden???

JPV

#6 , 16 mei 2011 14:58

attest is niet nodig, je vriendin kan dit, bij twijfel & controle door de belastingen, gewoon zo verklaren. Bespaar je wat miserie en laat dit door haar op papier zetten voor de belastingen.

Terug naar “Archief”