Twee appartement samenvoegen of verbinden : wat kan/mag ?

AML
Topic Starter

Twee appartement samenvoegen of verbinden : wat kan/mag ?

#1 , 14 mei 2011 21:59

Ik bezit twee appartementen die ik wil verbinden. Beiden bevinden zich in hetzelfde gebouw, dat weliswaar op 2 kavels gebouwd is (2 huisnummers). In beide kanten van het gebouw (het betreft één gebouw, maar met 2 ingangen) is iedereen akkoord dat ik de twee appartement met elkaar kan verbinden tot één groter. Nu verneem ik dat ik die twee appartement niet mag samenvoegen (omdat het over 2 kavels heen gaat), maar wél mag verbinden met elkaar. Nu vind ik nergens juridisch het verschil tussen samenvoegen en verbinden. Volgens mijn architect is geen vergunning nodig om twee appartemeten van eenzelfde eigenaar, ook als het over 2 kavels heen gaat met elkaar te verbinden (intern, en zonder constructieve verandering, gewoon 2 toegangen maken tot de 2). Kan iemand helpen ? Dank !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 mei 2011 23:58

verbinden=deur tussen beide apps

Samenvoegen= administratief één van beide woningen laten opgaan in het andere waarbij de 10.000sten worden gewijzigd, KI, enz, enz enz..

AML
Topic Starter

#3 , 15 mei 2011 09:50

Beste, dank voor je snelle reaktie. Vraag mij af of 2 toegangen (deuren) ook toegelaten zijn bij een verbinding (is eigenlijk nodig want om constructief niets te veranderen moet langs de berging en slaapkamer in het ander appartement..). Dus eigenlijk heb ik 2 verbindingen/deuren nodig. Neem aan dat dit geen probleem zal zijn (en dit niet vergund hoeft te worden voor zover ik admin niet samenvoeg, wat ik dan niet doe) ? Dank

Reclame

AML
Topic Starter

#4 , 15 mei 2011 09:57

sorry, nog een vraagje : staat dit ergens in een wettekst waar ik dit kan lezen .... ?

Vandebos

#5 , 15 mei 2011 11:21

éen of 2 deuren maakt weinig verschil, laat de situatie wel vooraf degelijk bestuderen door een architect zodat de juiste verstevigingen rond de openingen kunnen worden aangebracht. Kwestie van steunmuren te respecteren. deze zijn relatief belangrijk in een flatgebouw...

Juridisch dien je aan de ene kant te kijken op gewestelijk niveau, in sommige gemeenten laat men niet meer toe dat er aparte woningen worden samengevoegd, aan de andere kant naar de vme zelf; jouw samenvoegen zou immers een herverdeling van de 10.000sten per deelgebouw veroorzaken en zelfs dan nog problemen scheppen ( bv de helft van je app bevindt zich in blok 2, wordt echter gereken tot blok 1 en het dak van blok 1 dient vervangen te worden, jij zal dan volgens je 10.000 betalen), dit noodzaakt een nieuwe notariële akte voor het gebouw (kostelijk). De vme kan aldus verbieden dat de samenvoeging wordt toegelaten, haar belangen zijn immers betrokken.

AML
Topic Starter

#6 , 15 mei 2011 11:32

Dank, ik maak hier bewust een onderscheid tussen samenvoegen en verbinden (samenvoegen mag wettelijk niet, gezien ik inderdaad over 2 kavels ga etc). Verbinden mag wel denk ik. Met architect is alles ok, ook met vme is er akkoord om te verbinden (niet samen te voegen). Daar ik niet samenvoeg worden de 1000sten niet herverdeeld en blijft alles zoals het is.

Volgens mij laat de gemeente het verbinden ook toe (check ik nog eens extra en vraag het op papier, maar men zei dat het kon).

Vraag die dan nog rest is :
- of stedebouw in de provincie bezwaar kan hebben hiertegen
- wanneer ik die verbindingen mag maken (men is nog aan de ruwbouw bezig).

Heel erg bedankt voor allen die me verderhelpen, want wil geen problemen later met iets....

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mei 2011 15:39

Best doe je deze verbouwing tijdens de fase van de ruwbouw.
Ook zou je niet dragende binnenmuren mogen weglaten en/of van plaats veranderen of lokalen van bestemming te veranderen (van SK naar berging of grotere SK), om alzo een meer optimale indling te krijgen. Dat doet niets af aan de 10.000sten van het gebouw. Elektrische installatie, water en gasleidingen hou je best wel gescheiden.

Franciscus

#8 , 15 mei 2011 17:06

Dragende muren ??? is dat niet met bouwvergunning??

AML
Topic Starter

#9 , 15 mei 2011 21:18

Franciscus, er staat NIET dragende muren zag ik, wellicht las je hier over.

Franciscus

#10 , 15 mei 2011 22:10

Dan zal er geen speciaal probleem zijn

lucgescheiden

#11 , 16 mei 2011 20:56

Is het niet veiliger om de oorspronkelijk bouwaanvraag te laten herzien, zodat een officiële vergunning wordt bekomen voor deze afwijking?
Handige documenten voor Personenrecht

westhoek

#12 , 17 mei 2011 04:33

Inderdaad Luc, want dit is meer dan zomaar een 'afwijking'. Waar zit de architect in heel dit verhaal ?

sniper

#13 , 17 mei 2011 08:50

het verschil tussen verbinden en samenvoegen zal ook in de belasting liggen
bij verbinden blijven de twee appartementen appart bestaan en zal je je domicilie in het ene appartement hebben en voor het tweede appartement zal je tweedeverblijftaks moeten betalen
bij samenvoegen moet je een bouwaanvraag indienen en zal de basisakte moeten aangepast worden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Archief”