Hoi iedereen,
even een situatieschets.
Ik en mijn vriendin wonen wettelijk samen en wij hebben 2 jonge kinderen van 3j en 1j oud.
Mijn vriendin heeft 1 broer. Hij is mentaal gehandicapt en momenteel 24j oud. Hij kan zijn plan redelijk trekken (winkel gaan, lezen, schrijven, computeren, fietsen...) maar zal
steeds afhankelijk zijn van iemand (koken, wassen, financien, papieren....). Hij is niet de aangenaamste om mee samen te leven, hij is een redelijke driftkop en doet over het algemeen zijn zin, hij krijgt dan ook alles en moét niets. (niet aan mij om hier op in te spelen). Hij is net overgegaan van een speciale school naar een dag-centrum, waar hij 3 dagen per week gaat 'werken'.
Nu, mijn schoonbroer woont bij zijn moeder. Zij is alleenstaand, ze is al jaar en dag gescheiden van haar man (en vader van mijn vriendin en schoonbroer), waar overigens al evenlang geen contact meer mee geweest is.
Nu mijn vraag.
Stel, mijn schoonmoeder komt onverwachts te sterven of is niet meer in staat om voor haar zoon te zorgen.
Is mijn vriendin dan wettelijk verplicht om de zorg over haar broer over te nemen?
Zijn wij dan verplicht om mijn schoonbroer in huis te nemen?
Voor alle duidelijkheid, ik ben zeker en vast van plan dit NIET te doen. Als dit toch verplicht wordt, en mijn vriendin is niet van plan dit te weigeren of andere hulp te zoeken, leidt dit tot mijn vertrek, dan blijf ik niet bij mijn vriendin.
Is heel cru, weet ik. Maar zo is het. Om mezelf toch even te 'verantwoorden' waarom:
- als die jongen hier woont kost dit minstens 10j van mijn leven... letterlijk. Een leven vol stress.
- ik wil mijn kinderen alle kansen geven en dit in alle rust.
- ons huis is niet al te groot. Wij hebben 3 (geen al te grote) slaapkamers... waar ook later moet gestudeerd worden. Ik wil dat niéts dit in de weg staat. Dit huis
is te klein voor 5 personen.
- als hij hier woont, moet ik of mijn partner een job opzeggen, want alleen thuis laten gaat niet
- op reis gaan wordt onmogelijk
- die jongen is een serieuze aderlating zonder opbrengst (eten, water, elektriciteit, en je krijger er 0% van terug...integendeel, je moet inleveren)
- ...
Ziezo.
Hopelijk brengt iemand mij verlossing!
Alvast bedankt voor de info.
grts,
Bart