Bank - spaargeld

Drular
Topic Starter

Bank - spaargeld

#1 , 20 mei 2011 19:03

Hoi,

Toen ik nog minderjarig was (ik denk dat ik toen amper 12 jaar was), is de bank met mijn spaargeld gaan lopen. De reden hiervoor was dat mijn ouders toen failliet werden verklaard (zij hadden een BVBA, maar persoonlijk borg getekend). Mijn ouders hadden wel volmacht op mijn rekening, maar dat geld was van mij. Ik had dat geld verkregen van verjaardagen, eerste/plechtige communie, sinterklaas, en andere van die aangelegenheden. De bank hun redenering was dat het geld zogezegd van mijn ouders was, maar dat was dus helemaal niet het geval.

Hoe meer ik hier over nadenk, hoe oneerlijker ik het vind. En gezien het niet om 100 euro ging, vroeg ik mij af ik hier eventueel iets tegen kan doen? Ik snap niet dat een bank zomaar met het geld van een minderjarig kind kan gaan lopen, vanwege wat de ouders hebben gedaan.

Dus, help? :cry:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 mei 2011 20:20

eerste vraag wat van belang zal zijn: wat is je leeftijd?

Drular
Topic Starter

#3 , 22 mei 2011 02:06

Ik ben net 20 jaar geworden ..

Reclame

j.demoor

#4 , 22 mei 2011 10:03

“Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen, beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer. In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven. Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

Nog minder kan een derde(=de bank) dit geld vervreemden.

“Art.491.Hij die ten nadele van een ander...gelden...die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze ...voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, bedrieglijk verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro...”(Strafwetboek). Dit misdrijf is een wanbedrijf.

“Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is...”.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering).

“Art.2262bis...§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar. In afwijking van het eerste lid verjaren alle rechtsvorderingen tot vergoeding van schade op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid door verloop van vijf jaar vanaf de dag volgend op die waarop de benadeelde KENNIS heeft gekregen van de schade of van de verzwaring ervan en van de identiteit van de daarvoor aansprakelijke persoon...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Drular
Topic Starter

#5 , 22 mei 2011 14:35

Dus, als ik het goed begrijp had de bank dit niet mogen doen? En het feit dat mijn ouders volmacht hadden op mijn rekening hadden speelt geen rol? Het was namelijk zo dat mijn ouders mee moesten ondertekenen bij het openen van een spaarrekening.

Ik heb het nog een nagevraagd aan mijn ouders. De feiten zijn van 2003, maar ik was hier pas jaren later vanop de hoogte gebracht. Ik had toen geen eens flauw benul wat faillissement betekende of wat de gevolgen waren. Is het raadzaam dat ik hier iets tegen onderneem of zou ik het beter laten rusten? =)

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2011 15:11

Ben je wel zeker dat het de bank was die het geld afhaalde zonder toestemming?
Mogelijks hebben uw ouders destijds hun toestemming gegeven om het geld af te halen, om alzo hun geldzorgen te verkleinen.
Hiermee naar de rechtbank stappen hangt natuurlijk af van hoeveel nullen er achter het eerste cijfertje stonden op die rekening, want procederen kost geld, en ik denk niet dat je dat van de bank zal kunnen bekomen.

Drular
Topic Starter

#7 , 22 mei 2011 16:24

Ik ben er vrijwel heel zeker van dat mijn ouders geen toestemming gegeven hebben om het geld af te halen, want anders hadden mijn ouders het al lang verteld. ;) Daarvoor ken ik mijn ouders uiteraard te goed ^^ Als ze toestemming hadden gegeven, had het mij niet zo gestoord.

Maar goed. Ik ga er nog eens goed over nadenken wat ik ga doen.
In iedere geval bedankt voor alle informatie! :)

Terug naar “Archief”