Zwembad plaatsen achertuin appartementsgebouw

lanza
Topic Starter

Zwembad plaatsen achertuin appartementsgebouw

#1 , 23 mei 2011 12:42

Feiten: tuin is gemeenschappelijk, privatief genot, 5 eigenaars.
Vraag is mag ik hier een ingebouwd zwembad plaatsen, indien ja, moet hiervoor gestemd worden en wanneer is de uitslag stemming positief voor ons, de helft, 4/5de, 5/5de, telt onze stem mee? probleem is dat we in ruzie liggen met een van de eigenaars en deze natuurlijk nooit ja gaan zeggen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 mei 2011 15:20

art 577-7 BW
De algemene vergadering beslist :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :

b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;

Justiceseeker

#3 , 24 mei 2011 18:28

art 577-7 BW
De algemene vergadering beslist :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :

b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;

En wat zegt de basisakte en het intern reglement?

Justiceseeker

Reclame

lanza
Topic Starter

#4 , 25 mei 2011 07:55

Speelt dat een rol? Als er in de basisakte staat dat er op de gemeenschappelijke grond geen zwembad mag komen maar op een algemene vergadering wordt beslist bij meerderheid dat het wel mag wie houdt mij dan nog tegen?

bartvdv

#5 , 25 mei 2011 10:16

Als ik een appartement koop en in de basisakte staat dat er geen zwembad mag komen en de algemene vergadering beslist van wel, dan voel ik mij opgelicht. En waarom zou ik dan de hoge onderhoudskosten meebetalen voor een zwembad dat - hoeveel dagen per jaar - gebruikt wordt?

xena

#6 , 25 mei 2011 10:26

heb je al eens nagegaan of er een vergunning nodig is ? ik dacht dat dit afhankelijk van de grote en de ligging is(nabijheid beek en perceelgrens)

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2011 11:03

. En waarom zou ik dan de hoge onderhoudskosten meebetalen voor een zwembad dat - hoeveel dagen per jaar - gebruikt wordt?
Het gaat hier blijkbaar om een PRIVAAT zwembad, enkel te gebruiken door één welbepaalde mede-eigenaar. Zo meen ik toch uit te maken uit voorgaande posts.
Dan weet ik niet dat ik als andere mede-eigenaar hiermede akkoord zou gaan, tenzij iedereen van de andere mede-eigenaars er gratis van gebruik mag maken. Het staat trouwens in/op GEMEENSCHAPPELIJKE grond.

Mariette

#8 , 25 mei 2011 17:16

Het is gemeenschappelijke grond, maar wel met privatief gebruik. Dus buiten de gelijkvloersbewoner mag er toch niemand in die tuin.
Feiten: tuin is gemeenschappelijk, privatief genot, 5 eigenaars.

xena

#9 , 25 mei 2011 19:09

Dus buiten de gelijkvloersbewoner mag er toch niemand in die tuin.
ben je hier wel zeker van , ze moeten wel hun goedkeuring geven maar mogen de tuin niet betreden . ik vermoed dat u de eigendomsrechten van jullie buren onterecht in mindering brengt .

lanza
Topic Starter

#10 , 30 mei 2011 14:56

Zo is het ja , niemand mag er in onze tuin komen, het is een privatief gedeelte, enkel ok is het gemeenschappelijke grond (zij betalen er eigenlijk voor mee elk jaar via frondbelasting) maar ik zet het zwembad zelf op eigen kosten dus snap ik het probleem van sommige hier niet, of dat ik er nu een opblaasbaar zwembad van enkele doorsnede diameter op zet of een ingebouwd geeft dat dan het recht om ineens wel in mijn zwembad te komen zwemmen? er zijn rare mensen soms, zoals mava..

mava105

#11 , 10 jun 2011 16:29

Laat ons eens weten wat de AV heeft beslist. Zou dat toch graag eens weten, en vele forumleden samen met mij geloof ik..

Luc

#12 , 11 jun 2011 08:54

@lanza

1. Passeert het waterverbruik over een gemeenschappelijke toevoer? Zo ja, kan het zijn dat de tarifering wijzigt. De lasten ervan kunnen ten laste van jou alleen gelegd worden.

2. Is er een blokpolis, die zowel de gemene delene als de privatieve delen verzekerd?
Zo ja, weet dan dat de premieverhoging wegens wijziging van het risico normaal ten laste is van wie het risico gewijzigd heeft.

Of verzekerd die enkel de de gemene delen?
Zo ja, dient je normaal het risico te dekken (= instaan voor de eventueel verhoogde premie).

3. Zodra je zwembad ingebouwd is, wordt dat zwembad onroerend en dus eigendom van alle mede-eigenaars (recht van natrekking = je hebt vanaf dan geen recht meer om het af te breken noch te wijzigen zonder toelating van de AV).

mava105

#13 , 11 jun 2011 10:58

Na bijna 30 jaar werkzaam te zijn geweest in het beheer van gebouwen, waaronder zeker 10 mede-eigendommen, medeeigendommen met tussen de 3 en tot 120 medeeigenaars, en dus jaarlijks minimum 10 Algemene Vergaderingen denk ik wel met enige ondervinding te kunnen spreken. Steeds zijn er medeeigenaars (huidige of toekomstige) die over de meest luttele of minieme dingen vallen, met jarenlange diskuties en soms gerechterlijke procedures tot gevolg. Ik kan u verzekeren dat dergelijke AV's de nodige animatie opleveren.
Ik wens Lanza evenwel veel zwemgenot toe in haar zwembad terwijl de 4 andere medeeigenaars u begluren vanaf hun balkons. Kan je hun trouwens niet verbieden, en dan hoop ik maar dat wat ze zien ook nog de moeite waard is! :mrgreen:

Terug naar “Archief”