12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en

kendl
Topic Starter

12u opsluiting voor openbare dronkenschap (welke rechten en

#1 , 05 jun 2011 22:53

Een familielid van mij heeft dit dus voor gehad!
ze was amper dronken en werd toch meteen geboeid zonder dat ze tegenstribbelde en in de cel gesmeten voor 12u!
Heb je dan het recht om familie te verwittigen? (kinderen,ouders)
Heb je het recht voor medicijnen te nemen die je zou moeten nemen?
Mogen ze je zomaar oppakken terwijl ze niet per auto was en niemand stoorde en geen gevaar was voor haarzelf?
Mogen ze uw persoonlijke middelen (: tas enzovoort ) afnemen?
Kortom welke rechten en plichten heb je bij : 1) arrestatie voor openbare dronkenschap en 2) opsluiting voor 12u! Dit zou ik eigenlijk graag weten

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

PS: moderators als dit verkeerd zou staan , mijn excuses

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2011 00:21

Bestuurlijke (administratieve) maatregel is een commissaris van politie die als bestuurlijk officier die beslissingsbevoegdheid heeft.
Kan van 2 tot 12 uur.
Tevens strafbare inbreuk op besluitwet 14 nov 39 inzake openbare dronkenschap
http://www.fuifpunt.be/docs/wetbeteugel ... nschap.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De vraag inzake verwittigen kan gesteld zijn maar indien geen antwoord is dat einde verhaal.
Bij opsluiting wordt alles afgenomen en wordt betrokkene eveneens gefouilleerd.
Amper dronken? was u erbij???Wie was er wel bij???

Gebruiker21

#3 , 06 jun 2011 09:26

Waarschijnlijk was de politie die dag zo ijverig, dat ze mensen zonder enige reden gingen oppakken en in de cel gooien, zodat ze wat werk hadden...

Wat een verhaal, alsof de politie zonder reden mensen de cel ingooit. Dat "amper dronken" zal wel iets zijn als: "vrij aangeschoten, en toen de politie haar aansprak, nog een grote mond opgezet ook."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Creatief

#4 , 06 jun 2011 10:00

Hoe dronken de persoon was, dat zal de persoon zelf niet meer geweten hebben. Je moet daarom niet altijd veel gedronken hebben om een grote mond op te zetten. Sommige personen reageren al hevig na 2 pilsjes, een ander pas na 8 pilsjes.
Ik ben dus van dezelfde mening als Gebruiker21.

Franciscus

#5 , 06 jun 2011 13:17

Dronkenschap heeft niets te maken met hoeveelheid.
Iemand kan dronken zijn na een of twee glazen
Meestal door de politie omschreven als naar bier/alcohol ruikende adem, bloeddoorlopen ogen, waggelende gang, agressief gedrag, wartaal, papperige mond, schuim op de lippen, geen idee van tijd en plaats, verlies van urine/stoelgang.....
De wet verplicht niet iemand te verwittigen maar het mag.
Indien mogelijk kan persoon wel overgedragen worden aan vb een familielid die dan ook verantwoordelijk is voor het verder 'onder toezicht' houden.

float
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 jun 2011 15:11

Enkele uittreksels uit de wet op het politieambt:
Art. 33quater
"Elke persoon die het voorwerp uitmaakt van een bestuurlijke aanhouding, mag vragen dat een vertrouwenspersoon wordt verwittigd.
Wanneer de officier van bestuurlijke politie ernstige redenen heeft om aan te nemen dat het verwittigen van een derde persoon een gevaar inhoudt voor de openbare orde en veiligheid, kan hij beslissen aan dit verzoek geen gevolg te geven en maakt hij hiervan melding in het register van de vrijheidsberovingen met opgave van de redenen die tot zijn beslissing heeft geleid.
Indien de van de vrijheid beroofde persoon minderjarig is, wordt de persoon die belast is met het toezicht erop hiervan ambtshalve verwittigd."

Art. 33quinquies.
"Elke persoon die het voorwerp uitmaakt van een bestuurlijke aanhouding heeft recht op medische bijstand.
Onverminderd het recht voorzien in het eerste lid, heeft elke persoon die het voorwerp uitmaakt van een bestuurlijke aanhouding subsidiair het recht een onderzoek door een arts naar keuze te vragen. De kosten voor dit onderzoek vallen ten laste van de betrokken persoon."

Art. 33sexies
"Elke persoon die het voorwerp uitmaakt van een vrijheidsberoving heeft tijdens de ganse duur van zijn vrijheidsberoving recht op voldoende drinkwater, het gebruik van aangepast sanitair en, rekening houdende met het tijdstip, recht op een maaltijd."

Alles wat er is gebeurd zal worden opgenomen in een proces-verbaal.

Franciscus

#7 , 06 jun 2011 18:58

Het moet echter wel gevraagd worden door betrokkene het moet zelfs niet voorgesteld worden ......spijtig dat het geen verplichting is maar wie zal dan de dokterskosten betalen ??? Als de gemeente dat moet doen of de staat ??? Voor een stad zoals Antwerpen gaat het over meerdere aanhoudingen per dag 10x50x350 geeft al een €200.000 en dat zal nog een lage schatting zijn want weekend en nacht zijn de tarieven van dokters ( als deskundige) wel 'iets' hoger.

kendl
Topic Starter

#8 , 06 jun 2011 22:18

In het cafe waar ze het laatst zat voor ze opgepakt werd werkt een van mijn vrienden achter de toog en die zij ook dat ze niet zichtbaar zat was!
Ze heeft meerdere malen gevraagd voor water en voor iemand te verwittigen en er is geen reactie opgekomen!

Franciscus

#9 , 06 jun 2011 23:37

aan wie heeft ze dat gevraagd???
Natuurlijk zal café zeggen dat ze niet ' zat' was ze zijn namelijk verantwoordelijk voor het schenken van dronkenmakende franken aan iemand die dronken is.

Gebruiker21

#10 , 07 jun 2011 09:18

In het cafe waar ze het laatst zat voor ze opgepakt werd werkt een van mijn vrienden achter de toog en die zij ook dat ze niet zichtbaar zat was!
Het gaat om een vriendin van jou. Nogal logisch dat een andere vriend van jou, niet snel iets negatiefs zal zeggen over een vriendin van jou. Een andere reden werd hierboven al aangehaald (schenken van alcoholische dranken aan zichtbaar dronken personen is strafbaar). Dus echt objectief is die mening van uw vriend niet.
Ze heeft meerdere malen gevraagd voor water en voor iemand te verwittigen en er is geen reactie opgekomen!
Waar stuur je nu eigenlijk op aan? Dit is een juridisch forum. Wenst uw vriendin een klacht neer te leggen? Dit kan bij het Comité P, al vermoed ik dat deze klacht bij de meer dan 50% ongegronde klachten zal terecht komen.

Verder zou ik ook wel eens graag weten wat de ECHTE reden is dat mevrouw meegenomen is. Zelfs als je zichtbaar een beetje dronken bent en voor de rest geen overlast veroorzaakt, zal de politie je aanmanen om naar huis te gaan / je naar huis te laten brengen. Om iemand in de cel te gooien is echt wel meer nodig dan "een beetje dronken zijn", hoor. Dat weet iedereen hier wel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#11 , 07 jun 2011 11:33

[Verder zou ik ook wel eens graag weten wat de ECHTE reden is dat mevrouw meegenomen is. Zelfs als je zichtbaar een beetje dronken bent en voor de rest geen overlast veroorzaakt, zal de politie je aanmanen om naar huis te gaan / je naar huis te laten brengen. Om iemand in de cel te gooien is echt wel meer nodig dan "een beetje dronken zijn", hoor. .
En dan nog geboeid worden ook. Zal wel weerspannigheid bij geweest zijn ook.

Terug naar “Archief”