afzien van ouderlijke onderhoudsplicht

messel
Topic Starter

afzien van ouderlijke onderhoudsplicht

#1 , 09 jun 2011 09:45

Mijn ouders ( 73en 78 jaar ) zijn onlangs gescheiden en hebben hun gezamenlijke woning verkocht. Ze leefden voordien al 16 jaar apart (feitelijk gescheiden). Mijn moeder in het huis en mijn vader in een studio. Ikzelf heb al 16 jaar geen enkel contact meer met mijn vader. Mijn vader heeft op dit moment een pensioen van ong. 2000 euro , maar komt hiermee niet rond. Hij heeft nl. een 5-tal persoonlijke leningen lopen... Hij heeft altijd een gat in zijn hand gehad. Nu vrees ik dat hij zijn deel van het geld van het huis er vlug zal doorjagen .
Kan ik mij op één of andere manier beschermen tegen een eventuele onderhoudsplicht, als hij in een rusthuis belandt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2011 10:23

In een gelijkaardige draad poste Fransiscus deze links:

http://www.f4j.be/kostenregeling/bepale ... drage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.f4j.be/doc/pdf/onderhoudsverplichting.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien heb je er iets aan: indien de ouder door eigen schuld in de problemen komt, valt er misschien iets te doen aan de onderhoudsplicht.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton

#3 , 09 jun 2011 18:07

Wanneer uw vader ooit in een rusthuis terecht komt , en zijn inkomen is onvoldoende om de kosten te betalen , komt het OCMW van zijn gemeente in eerste instantie tussen. Daarna gaat dit OCMW op zoek naar eventuele onderhoudsplichtigen , en die komen dan in eerste instantie terecht bij de kinderen. De opleg van het OCMW wordt verdeeld over het aantal kinderen , maar de situatie van elk kind wordt onderzocht. Naar inkomen , gezinslast enzo , op basis waarvan de bijdrage wordt bepaald volgens het geldende barema. Dit is maximum het kindsdeel. Het kan dus best dat het één kind veel , het ander weinig , nog een ander niets moet betalen. Soms kan het OCMW billijkheidsredenen inroepen om iemand vrij te stellen van bijdrageplicht. Bvb. als het contact reeds lang verbroken is , er ooit geweld werd gebruikt door de ouder , verwaarlozing , enz. Maar op dit moment kan je daar nog niets voor doen.
Waar u ook moet opletten is dat , wanner hij zou overlijden , dat u de erfenis weigert. Anders loopt u gevaar dat u zijn schulden moet betalen
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

jojan

#4 , 10 jun 2011 09:09

Het OCMW dat geen algemene uitzondering voorziet (OCMWs kunnen afwijken en standaard geen rusthuiskosten terugvorderen - dit moet dan goedgekeurd worden door het gemeentebestuur), moet de rusthuiskosten terugvorderen van onderhoudsplichtige kinderen. Voor kleinkinderen is de terugvordering niet verplicht. Het OCMW kan wel een individuele uitzondering toestaan om billijkheidsredenen. Deze worden opgesomd in het Verslag aan de Koning bij het K.B. van 9 mei 1984:
 jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen
 financiële lasten van de onderhoudsplichtige
 slechte relatie tussen begunstigde en onderhoudsplichtige
 gezondheidstoestand onderhoudsplichtige zelf of van gezinslid
 reeds betalen van een terugvordering
 verspilling door begunstigde
 weigering van hulp door begunstigde

messel
Topic Starter

#5 , 10 jun 2011 13:11

Hartelijk dank voor jullie reacties

Terug naar “Archief”