Deze keer over zonnepanelen...op een vlietuig.

westhoek
Topic Starter

Deze keer over zonnepanelen...op een vlietuig.

#1 , 11 jun 2011 20:13

Prachtig zicht in de lucht vanavaond :mrgreen:
Ik laat jullie even meegenieten. :mrgreen:

http://imageshack.us/f/39/dsc0056qq.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://imageshack.us/f/834/dsc0031lv.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb geen vraag :lol:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 11 jun 2011 20:17

Verspilling van fondsen en energie
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

westhoek
Topic Starter

#3 , 11 jun 2011 20:24

Verspilling van fondsen en energie
:(

Reclame

Fore

#4 , 11 jun 2011 20:31

Begrijp me niet verkeerd.

Hoe we onze energie momenteel verkrijgen moet dringend veranderd worden.

Maar energie van de zon, via de huidige zonnepanelen is inefficiënt, een ecologische ramp en energieverspilling
Te gebruiken voor als overgang, mogelijk... definitieve oplossing nee...

westhoek
Topic Starter

#5 , 11 jun 2011 20:38

Maar energie van de zon, via de huidige zonnepanelen is inefficiënt, een ecologische ramp en energieverspilling
Het was gewoon eens leuk te zien hoor,... en allemaal dat boven mijne kop. :)

Fore

#6 , 11 jun 2011 20:41

Het was gewoon eens leuk te zien hoor,... en allemaal dat boven mijne kop. :)
Dat ding is gigantisch :)

Creatief

#7 , 11 jun 2011 20:57

Jabedabedoe! Dank zij je eerste image ben ik de gelukkige winnaar van een IMac geworden !

ovan

#8 , 11 jun 2011 22:07

....Hoe we onze energie momenteel verkrijgen moet dringend veranderd worden....
en hoe zie jij het dan?
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Fore

#9 , 11 jun 2011 22:13

Kernfusie

sniper

#10 , 11 jun 2011 22:39

....Hoe we onze energie momenteel verkrijgen moet dringend veranderd worden....
en hoe zie jij het dan?
12V
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Fore

#11 , 11 jun 2011 22:50

ge hebt geluk, het is trg naar brussel aan het vliegen, kun je het binnenkort het nog eens zien vertrekken naar parijs

westhoek
Topic Starter

#12 , 11 jun 2011 23:12

Ja, het is leuk speelgoed, tof om te zien, maar daar zal het bij blijven vermoed ik.
Het was erg langzaam ook, alsof het elk moment naar beneden kon storten.

Oude Belg

#13 , 12 jun 2011 09:21

Mooie foto's, maar ik zie de zonnepanelen niet : die zitten bovenaan. Kan je daar bij de volgende foto's rekening mee houden, plies? :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#14 , 12 jun 2011 12:52

*Kuch*

Met de huidige technologie in zonnecellen zou een oppervlakte zo groot als België voldoende zijn om in de energiebehoefte van de gehele wereld te voorzien. Aangezien de meeste stroom nog steeds in vorm van weerstand in leidingen onderweg verloren gaat is er op dit ogenblik een gezamenlijke Britse/Duitse/Franse/Amerikaanse studie bezig om de haalbaarheid van een veelvoud van dit oppervlak te spreiden over diverse continenten en woestijngebieden en de benodigde technologie om de energietransfer minder verlieslatend te maken. Hierbij komt een halve supergeleider (145Kelvin type?) ontwikkeld aan de VUB om de hoek piepen. De deelnemende landen hebben een budget van € 100.000.000.000 beloofd mocht de studie aantonen dat de ontwikkeling ervan tegen 2020 haalbaar te zijn...

Fore

#15 , 12 jun 2011 13:14

Supergeleiders maken is niet moeilijk

ze op temperatuur krijgen en houden, dat is moeilijk

145 K is nog steeds -128,15 °C. Niet je alle daagse diepvriezer.

Een oppervlak van België aan zonnepanelen. Dat is een heleboel silicium.
Voor silicium heb je zand nodig, veel zand. En als het kan, nog zo zuiver mogelijk. (zoals bv in mol)
Chemische formule voor zand: SiO2 of siliciumoxide.

Dat zand dient af gegraven te worden. (Ooit een zandwinning gezien? Die dingen zijn ecologische rampen). Dat zand dient gespoeld en gereinigd te worden. Hiervoor zijn grote hoeveelheden water voor nodig en natriumhydroxide (sterke base)
Eenmaal het zand goed gereinigd is, wordt dit gesmolten. Daarna wordt een elektrolyse uitgevoerd om het siliciumoxide om te zetten naar metallisch silicium (Zuiver silicium). SiO2 + C → Si + CO2 Dat laatste is CO2, een broeikas gas. Verder, om elektrolyse uit te voeren op die temperaturen heb je ook energie nodig. Ik weet, dat ze bij Tessenderlo chemie, per nacht, het verbruik van het volledige stad Antwerpen verbruiken. En dit is maar gewoon op kamertemperatuur.

Voor zonnepanelen, mono-kristalijn silicium werkt het beste. Deze dient dan opnieuw gesmolten te worden en via een speciaal procedé
Er wordt een staaf in een vat met gesmolten silicium gestoken. De (roterende) staaf wordt langzaam omhoog getrokken. De punt van de staaf is een kristal. Het gesmolten silicium neemt de kristalstructuur van die punt over, terwijl het uit het vat omhooggetrokken wordt. Het siliciumkristal, dat eruit ziet als een cilinder, wordt daarna in plakjes gesneden. Deze plakjes zijn de zogenaamde wafels (Engels: wafers). Ze zijn cirkelvormig en kunnen dus niet de hele zonnecel bedekken. De hoeken van de cel worden niet opgevuld. Nog meer zagen zou een groot verlies van goed materiaal betekenen

Bron: wikipedia

Dan heb je al het materiaal nodig, voor montage, onderhoud. Er gaat heel veel CO2 en energie in zo een paneel.

Terug naar “Archief”