wat bij faillissement?

dbugu
Topic Starter

wat bij faillissement?

#1 , 19 jun 2011 22:45

Via een rechtszaak zou ik van de zaakvoerder van een BVBA een schadevergoeding moeten krijgen.
De BVBA is echter voor de uitspraak failliet verklaard. De kosten voor advocaat, gerechtsexpertise en dergelijke heb ik ondertussen al allemaal zelf gedragen.
Na het faillissement is de zaakvoerder opnieuw zaakvoerder geworden in een totaal andere branche in een VOF.

kan ik uiteindelijk die schadevergoeding verkrijgen of ontheft het faillissement de tegenpartij van alle verdere verplichtingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 19 jun 2011 23:14

Heb je uw vordering (op tijd) neergelegd bij de griffie bij de rechtbank van koophandel?
Heeft de vordering te maken met de failliet verklaarde bvba?
Is de persoon in kwestie verschoonbaar verklaard?

roharro

#3 , 19 jun 2011 23:19

Was het een rechtszaak tegen de rechtspersoon (de bvba) of tegen de zaakvoerder als natuurlijk persoon.
Was het een schuldvordering op de bvba of iets anders? Zo ja, dan zit die nu in het faillissement en zal je met andere schuldeisers in het rijtje moeten staan in de hoop nog iets uit het faillissement te halen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

dbugu
Topic Starter

#4 , 20 jun 2011 21:20

Verschoonbaar verklaard? Geen idee. Of het nu een rechtszaak was tegen de persoon of tegen de zaak weet ik eigenlijk ook niet; ik vermoed tegen de bvba. Op het moment dat de gerechtelijke procedure is begonnen was er geen sprake van faillissement dus ga ik er van uit dat er misschien nog iets kan gered worden. Veel hoop heb ik daar echter niet in.

j.demoor

#5 , 21 jun 2011 11:04

Ik ga ervan uit dat de BVBA en niet de zaakvoerder veroordeeeld werd tot schadevergoeding aan u. Dit dient echter onderzocht in uw vonnis.

‘Na het faillissement is de zaakvoerder opnieuw zaakvoerder geworden’ zou inhouden dat hij verschoonbaar werd verklaard. Onderzoek dit echter.

“Art.73...De beslissing tot sluiting van de verrichtingen van het faillissement brengt de ontbinding van de rechtspersoon en de onmiddellijke sluiting van de vereffening mee...Art.83.De beslissing tot sluiting van de verrichtingen van het faillissement van de rechtspersoon ontbindt deze en brengt de onmiddellijke sluiting van zijn vereffening mee...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

Van een ontbonden rechtspersoon valt niets meer te vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jun 2011 11:31

Ik ga ervan uit dat de BVBA en niet de zaakvoerder veroordeeeld werd tot schadevergoeding aan u. Dit dient echter onderzocht in uw vonnis.

‘Na het faillissement is de zaakvoerder opnieuw zaakvoerder geworden’ zou inhouden dat hij verschoonbaar werd verklaard. Onderzoek dit echter.

Van een ontbonden rechtspersoon valt niets meer te vorderen.
Als het de BVBA is dan is er dus zoals al geschreven is niks meer te vorderen.

En als hij verschoonbaar verklaart is dan is er ook niks meer te vorderen.

Maar als het een bvba is dan word niemand verschoonbaar verklaar een rechts persoon kan niet verschoonbaar verklaard worden, daar bij het afsluiten van het faillissement de vennootschap ophoud te bestaan!

Een gefailleerde kan wel degelijk nog zaakvoerder worden ook al is hij niet verschoonbaar verklaart, enkel wanneer het in het vonnis staat dat hij geen daden van koophandel mag stellen.

Maar hij kan nooit geen vereffenaar meer zijn van een vennootschap ook niet als hij verschoonbaar verklaart is.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Archief”