Alleen wonen en studeren

paulienn
Topic Starter

Alleen wonen en studeren

#1 , 27 jun 2011 22:44

Beste,Ik zoek dringend een oplossing om alleen te kunnen gaan wonen.Ik heb geen contact met mijn mama en woon momenteel bij mijn papa maar tussen ons gaat het al lang niet meer, hij zou mij ook graag uit het huis willen.Ik ben nu 20 jaar en zou graag in september gaan studeren maar ik word niet gesponserd van thuis uit. niet voor studie en ook niet voor een kot. Zelf kan ik dit onmogelijk betalen.Ja ik kan een weekend job nemen maar dat is niet genoeg om van te leven. Bestaat hier een mogelijke oplossing voor waarbij ik steun zou kunnen krijgen zodat ik alleen kan wonen en kan studeren..

Hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Paulien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 27 jun 2011 22:47

Leefloon voor studenten.

Je moet hier wel even eens goed over nadenken, want dit loon zal worden teruggevorderd van je ouders, indien deze dit betalen.

Verder is je vader (en je moeder) verplicht je studies te betalen, daarom word bovenstaande gedaan.

Voor meer info:
http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/fi ... /recht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Informeer eens bij je OCMW
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Fiekes

#3 , 28 jun 2011 08:00

Vaak heeft ook de hogeschool/universiteit een sociale dienst waar je informatie kan gaan inwinnen

Reclame

Tope

#4 , 28 jun 2011 08:45

Je kan ook gratis en anoniem contact opnemen met een Jongeren Advies Centrum (JAC) in jouw buurt om te kijken wat jouw rechten, plichten en mogelijkheden zijn: http://www.jac.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#5 , 28 jun 2011 08:57

als ik het goed begrijp heb je enkel nog maar je humaniora beeindigd.
Wettelijk zijn je ouders verplicht je studies te betalen tot je een volwaardig diploma hebt om een goede job te vinden. Een hogeschooldiploma of eventueel universitair dus.
Neem dus contact op met een sociale dienst (van de gemeente of school) zodat men kan proberen met je ouders te praten over hun onderhoudsplicht en te bemiddelen over je studies. Maar..tegenover de onderhoudsplicht van de ouders staat ook dat de jongere blijk moet geven van inzet en motivatie om een studie goed te volbrengen.
Ik ken je omstandigheden niet: ik stel wel vast dat je al 20 bent en je humaniora niet beeindigd hebt; Dat kan een rol spelen in hun ongenoegen. Een sociale dienst kan proberen het gesprek op gang te brengen: zodat jij bijvoorbeeld ook de intentie kan uitspreken deze studie met volle inzet aan te vatten.

Op kot gaan is ook geen vereiste. Sommige hogescholen hebben nog een eigen studentenhome met eenvoudige betaalbare kamers. Je kan alvast je kinderbijslag zelf ontvangen, en maandelijkse bijdrage van je ouders krijgen én zelf wat gaan bijklussen.
Maar je kan er gewoon ook voor kiezen om thuis te blijven wonen tijdens je studies.
Als het niet meer klikt heeft dat in de meeste gevallen er mee te maken dat er nooit geen afspraken zijn gemaakt over hoe samen te leven en wat de ene partij eigenlijk verwacht van de andere. .
Ook dat kan met een bemiddelaar besproken worden met je vader.
Strikt genomen kan je zelf voor een heleboel dingen instaan als je thuis woont: de onderhoud van je kamer, je was en strijk: dat kan je zelf doen. Een warme maaltijd kan op de campus van je school.
Als je vader merkt dat je daar zelfstandig voor zorgt, zal zijn houding wellicht ook wat verzachten.
Praten is de sleutel; en als dat niet lukt doe dat dan met een bemiddelaar.

bartvdv

#6 , 28 jun 2011 09:47

Wordt humaniora dan niet meer beschouwd als een volwaardig diploma?

Turaki

#7 , 28 jun 2011 10:00

Wordt humaniora dan niet meer beschouwd als een volwaardig diploma?
Naar de arbeidsmarkt toe ben je meer met een getuigschrift beroepsonderwijs, dan met een humaniora diploma.
Maar dit terzijde, zolang je wil verder studeren na je secundair onderwijs, tot je een diploma hoger onderwijs hebt, of 25 (?) bent, zijn je ouders nog onderhoudsplichtig.

jojan

#8 , 28 jun 2011 11:16

over onderhoudsplicht van ouders ten opzichte van hun nog studerende kinderen: http://ouders.tweehuizen.be/kosten_de_wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Archief”