meegebrachte drank bij gratis concert op het marktplein.

papaecho
Topic Starter

meegebrachte drank bij gratis concert op het marktplein.

#1 , 29 jun 2011 22:28

In de zomer zijn er verscheidene gratis concerten op het marktplein in mijn gemeente. De folder van deze evenementen vermeldt dat er geen eigen drank meegebracht mag worden als men naar deze concerten gaat. Natuurlijk worden deze evenementen gesponsord door de plaatselijke horeca en is het de bedoeling dat zij een grote omzet draaien gedurende deze evenementen.

Kan men echter iemand beboeten die naar deze evenementen gaat en zelf drank meeneemt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2011 22:41

Marktplein zal afgesloten zijn denk ik, of er zal en dat staat dus al in de aankondiging een voorwaarde zijn om deel te nemen.
Indien u zich daar niet aan houdt zal de organisatie u kunnen verwijderen, bij weigering de security bij misbaar de politie.....
Dit is maar een gedacht van mij hoor
Laatst gewijzigd door Franciscus op 29 jun 2011 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

ganapathi tantra

#3 , 29 jun 2011 23:11

Als dit idd een privé initiatief is zal u zich moeten houden aan de daar opgelegde regels.
En zolang die regels binnen het wettelijk kader vallen zal u zich daar naar moeten voegen.

U beboeten zal niet kunnen maar u weigeren toegang te verlenen zal zeker gebeuren.

Hebt u het dan moeilijk met de gedachte zoals u die stelt ? ga dan niet naar dat concert of blijf
buiten de perimeter. Het is logisch dat de investeerders in zo'n gebeuren een return wensen.
Voor niks gaat de zon op (en dan nog ook dat blijft niet duren)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

eylis

#4 , 30 jun 2011 09:11

mmm en toch denk ik dat er iets niet klopt:
kader:
- GRATIS concerten op het MARKTPLEIN van een gemeente.
- een marktplein is publiek terrein: dit terrrein kan enkel "geprivatiseerd" worden op voorwaarde dat de bewoners van het marktplein NIET gehinderd zijn om zich vrij van en naar hun woning te begeven.
- de bewoners van het marktplein hebben recht op vrije doorgang naar hun woning.
- de organisator kan dus enkel dmv nadarhekken een bepaald deel v/d markt afzetten waarbinnen hij/zij het verbod op eigen drank kan doen gelden.
- maar als ik als voorbijganger NAAST de nadarhekken loop over de markt, of zelfs even uitrust op de gemeentelijke zitbanken: dan kan ik gerust van mijn flesje water sippen :-)

- als er géén afgebakend deel is voor dit initatief, dan kan de organisator zijn verbod NIET opleggen.

Ps: had graag geweten in welke gemeente dit georganiseerd wordt, want is niet koosjer :-)

bartvdv

#5 , 30 jun 2011 10:55

Ik denk dat de reden eerder te zoeken is bij veiligheid? Plastieken bekertjes komen minder hard aan als ermee gegooid wordt dan gevulde maxi-bierblikjes?

jojan

#6 , 30 jun 2011 11:14

Nee hoor de reden is te zoeken bij geld gewin. Op de Gentse Feesten wordt ook al jaren getracht de mensen de sensibiliseren om drank niet zelf mee te brengen of te kopen bij de beruchte nachtwinkels, maar de kopen bij de organisatoren. Enkel op de afgezette pleinen kan dit echter opgelegd worden.

eylis

#7 , 30 jun 2011 11:50

papecho: wordt het plein volledig afgezet met hekken? Of kunnen de bewoners of passanten er gewoon nog over lopen?
In dat geval kan de organisator niets verplichten, want dan kruist een privé-evenement een openbare ruimte-weg die toegankleijk is voor passanten.
als ik van de bus stap en ik zie dat er muziek gespeeld wordt op het gemeenteplein, mag ik gerust een slokje nemen van mijn waterflesje in mijn handtas terwijl ik kijk wat er gaande is :-)

denlowie

#8 , 30 jun 2011 12:30

Dit is allemaal door de plaatselijke horeca, als men dit hard kan maken ??

Wie kan mij verbieden om water bij me te hebben, ik heb trouwens altijd water in mijn wagen je weet nooit wat er kan gebeuren, en mensen die bepaalde medicatie moeten nemen op bepaalde uren dit bestaat, en dan ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 jun 2011 12:50

niemand kan je verbieden om water mee te hebben, mensen kunnen je wel de toegang tot een privé-terrein (zie hierboven voor die discussie) weigeren indien je water meebrengt (behalve om medische redenen)

xena

#10 , 30 jun 2011 13:55

Indien u zich daar niet aan houdt zal de organisatie u kunnen verwijderen,
als een toegangsovereenkomst vermeld geen eigen drank maar niet verwijdering als sanctie vermeld waarop gaan ze zich dan basseren om u te verwijderen ?

hoe zit het met het rookverbod als er een tent staat op dat plein , geld die tent dan als een openbaar lokaal of een drankgelegenheid ?

ps ; vanaf morgen gaat ons rookverbod eindelijk van kracht !!!

eylis

#11 , 30 jun 2011 14:03

dus conclusie:

open marktplein->niet afgezet->gratis publiek concert->vrij toegankelijk:
je mag je eigen drankje meehebben :-)

Franciscus

#12 , 30 jun 2011 14:06

Niet houden aan contractuele overeenkomst.
Als het de gemeente is .... verstoren (openbare) orde...
Hangt van de basisgegevens af die we niet kennen.

xena

#13 , 30 jun 2011 14:23

Niet houden aan contractuele overeenkomst. .... verstoren (openbare) orde...
wat is die overeenkomst waard als die geen sanctie voorziet ? hoe kan meegebracht water drinken verstoren van openbare orde zijn en daar gekocht water drinken niet , mag je mij eens uitleggen

eylis

#14 , 30 jun 2011 14:25

ik geloof niet dat de gemeente (in het geval het een gratis concert in de open openbare ruimte betreft, zonder nadarhekken)
zo'n een tijdelijk reglement kan laten prevaleren op de persoonlijke vrijheid.

papaecho: is het een agesloten ruimte?

ganapathi tantra

#15 , 30 jun 2011 17:13

ik denk dat sommigen hier ondertussen fijntjes vergeten dat de gemeente best wel eens het terrein of de beschikbare oppervlakte verhuurt al is het tijdelijk.
Is een strand een openbare plaats ? En als daar dan een concert is ? Denkt ge dat ge gratis binnen geraakt en als het zo is dat ge dan geen kleine verplichting hebt onder de vorm van verteer ? of erger nog dat ze u om de vijf botten in de nek zitten met reklame en andere zaken. Volgens mij kunnen ze u dan ook weigeren als je de spelregels niet respecteert. Bij de Red Bull races heb ik daar nog niemand een probleem zien van maken en gelukkig maar ook anders zou een ticket een pak duurder zijn.
Maar goed ik heb ondertussen begrepen dat velen de mening zijn toegedaan dat dat gratis concert dan maar moet gegeven worden zonder dat daar een mijn inziens zeer minieme bijdrage wordt gevraagd. Want als iedereen één colaatje zou drinken. Ik heb zo het vermoeden dat er een generaties is of in ieder geval op komst die veel zaken als evident beschouwen. Zoals bvb Google of van die sites waar alles gratis is. Op het zelfde moment klaagt men steen en been omdat men wordt bedolven onder reklame en andere spam. Men is in dat opzicht toch wel een heel klein veel beetje naief niet ? Want uiteindelijk is dat de kern van de zaak: wie betaalt de rekening op het einde En in dit geval is dat
de organiserende horeca vereniging en de bezoekers elk voor zijn deel. Want zelfs in het systeem zoals door de TS voorgesteld is de horeca vereniging niet eens dwingend. Ze vragen u niet verplicht iets te drinken. Ze vragen u alleen
om niks binnen te brengen. Dus als je niks wil drinken is er niet eens een verplichting.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Archief”