blijkbaar ik heb kind van andere man erkend

moka
Topic Starter

blijkbaar ik heb kind van andere man erkend

#1 , 02 jul 2011 13:26

10 jaar geleden had ik een vaste relatie en na 1 jaar hebben we zontje gekrijgen. Na toesteming van de moeder heb ik kindje erkend. Toen ons kind was 2,5 hebben we met mijn vriendin uit elkaar gegaan. Om 2 weken ga ik kind halen en ik betaal ook alimentatie. Ben nu 2 jaar getrouwd met andere vrouw. Toen gebben we besloten voor eigen kinderen te hebben ging niet zo als dat moet. We hebben ons getest. Blijkbaar had ik sperma problemen en spontane bevruchting zal niet mogelijk zijn. Begonen wij dus twijvelen of mijn kind echt van mij is? DNA onderzoek zei dat ik niet de biologische vader ben. Ik was bij paar advocaten geweest voor een raad. Idereen zei dat is nieks meer om te doen. Ik heb toch proceduur gestart "betwisting van vaderschap'' maar volgens mijn advocat kans is erg klein om dat zaak te winnen.Ik vind dat niet eerlijk! Ik voel mij als slachtofer. Als ik dat voor te voor weet ga ik vrijmde kind niet erkenen. Moeder profiteerd van zijn lougens en ik ben verandwordlijk van kind van andere man. Heeft iemand soortgelijke ervaring?Is dat nog its vat kan ik doen?Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2011 14:38

B.W. Art. 330 Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van degene die het heeft erkend, kan de erkenning van het vaderschap worden betwist door [ ...] de man die het kind heeft erkend [...]
De erkenner [... ] zijn echter alleen gerechtigd de erkenning te betwisten, indien zij bewijzen dat aan hun toestemming een gebrek kleefde.
De vordering van [...] de persoon die het kind erkend heeft, moet worden ingesteld binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat de persoon die het kind erkend heeft, niet de vader of de moeder is;

Dwaling is een wilsgebrek. Als u het kind erkend hebt in de overtuiging dat u de biologische vader was, en dit niet het geval is, is er m.i. sprake van dwaling.

Het probleem is dat het kind bezit van staat heeft (het wordt door iedereen als uw kind beschouwd, u hebt zich gedragen als de vader).

Dezelfde voorwaarde (geen bezit van staat) geldt ook voor de betwisting van vaderschap (art. 318, § 1 BW). Het Grondwettelijk Hof besliste in het arrest nr. 20/2011 van 3 februari 2011 dat deze bepaling artikel 22 van de Grondwet, in samenhang gelezen met artikel 8 van het Europees verdrag voor de rechten van de mens, schendt.

Vraag aan uw advocaat dat hij een gelijkaardige prejudiciële vraag laat stellen aan het Grondwettelijk Hof m.b.t. art. 330 BW

moka
Topic Starter

#3 , 02 jul 2011 15:56

van harte bedankt!Ik ga naar mijn advocat mailen uw raad.mvg

Reclame

moka
Topic Starter

#4 , 02 jul 2011 16:20

Is misschien nog imand wie heeft zo procedure gestart?

Mariette

#5 , 02 jul 2011 17:01

Ik ken iemand die gehuwd was en een tweede zoon op zijn naam kreeg ingeschreven (verwekt door een andere man, toen ze nog gehuwd waren) voordat de echtscheiding was uitgesproken.
Het kind verbleef heel de tijd bij de moeder en hij heeft ook nooit alimentatie voor het tweede kind betaald.
Pas nadat het kind volwassen was heeft de biologische vader (die ondertussen hertrouwd was met de moeder) het kind als het zijne erkend, en dat ging blijkbaar probleemloos. (er waren wèl problemen met zijn eerste drie kinderen die de erfenis zagen dalen, maar dat is een ander probleem).

moka
Topic Starter

#6 , 02 jul 2011 19:54

Ja, kind welke is erkend kan vader nog niet onterfen in deze land. Hoop dat is ook binnenkort veranderen. Uw sytuatie is wat anders. Ik weet niet wie de biologische vader van ''mijn''kind is-ik weet alleen dat ben ik niet!

moka
Topic Starter

#7 , 26 jul 2011 12:42

Zit tussen forumliden iemand wie heeft zaak "betwisting van vaderschap" ook begonen( later dan 1 jaar nar erkening)? Ik heb rechtbank pas in januari 2012. Wil weten of heb ik nog een kans om iets te winnen.

Gebruiker21

#8 , 26 jul 2011 15:44

Los van het juridische: ik heb momenteel ook een zoontje van een goed half jaar. Ik zie dat ventje doodgraag. Ik kan me niet inbeelden dat ik hem niet meer als mijn zoon wil beschouwen eens ik weet dat ik niet de natuurlijke vader ben. Ik heb ondertussen zo'n band met mijn zoontje, en hij met mij, dat ik zijn vader ben. Punt uit.

Ik stel me dus ernstig vragen bij de vraag die hier gesteld wordt: als je twee en een half jaar voor een kind zorgt en het graag ziet, dan begrijp ik echt niet dat je met dat kind volledig wil breken, gewoon omdat achteraf blijkt dat de zaadcel die het verwekt heeft, niet de jouwe was? Dan heb je wel een zeer kortzichtige visie op de term "vaderschap". Plots is het kind waar de TS 2,5 jaar voor gezorgd heeft "het vreemde kind van een andere man". Ik hoop van harte dat de wet zo opgesteld is dat ze vaderschap ruimer ziet dan een zaadcel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

moka
Topic Starter

#9 , 27 jul 2011 14:28

Ik zei" het kind van andere man"...en niet "vreemde kind"!!!Dat is toch een waraheid!!!Ik heb steeds vader-gevoel maar ik zie nits mis dat wil ik dat wettelijk laten regelen. Kind is niet schuldig aan deze situatie, moeder van kind WEL!!!Zij moet van haar leugens consequenties nemen!!!Toen heb ze zwanger geraakt heb mij niet laten besslisen of wil ik vader voor kind van andere man te zijn en verder door gaan met de relatie na het overspel. Ben bezig met psychiater en neem ok zware medicijnen. Zij is mij uitlachen! Voor haar ben ik alleen een ezel die moest betalen en mond toe houden. Leuk, he? Kom ik kind ophalen en hoort ik in plaats van goede dag, "'en wat ben je voor vader, je hebt dat en zo niet gedaan!", of "jou huis moet op naam van het kind staan", en huis was ik pas van plan te kopen...Heb hele huis van haar opgeknaapt en gelaten voor "mijn kind".Ik wil best voor kind maar ik wil niet verplicht zijn iets doen of geven omdat ik heb kind erkend met foute idee dat kind hoort bij mij.Snap je verschiel...ik blijf een vader voor dat kind tot rest van mijn leven maar ik hoef niet langer een ezel zijn !!!

Gebruiker21

#10 , 27 jul 2011 14:51

In je eerste post staat weldegelijk "Als ik dat voor te voor weet ga ik vrijmde kind niet erkenen", maar kom. Dus zoals je het hier schrijft, wil je het beste voor het kind, zolang het maar niet van jezelf moet komen?

Als je het beste wil voor je kind, zorg dan dat je co-ouderschap krijgt, zodat je zoon voor de helft van de tijd door jou kan opgevoed worden. Probeer ook zo goed mogelijk overeen te blijven komen met je ex. DAT is het beste voor je kind. Als je dit allemaal niet wil opbrengen voor een kind dat je als je eigen zoon beschouwd, wens ik je verder veel succes toe, maar ik vrees dat die erkenning ongedaan maken, héél wat voeten in de aarde zal hebben. Huur in dat geval maar een advocaat in!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

moka
Topic Starter

#11 , 27 jul 2011 16:08

Je begrijp wat je wil begrijpen. Ik probeer mij best te doen voor ons allemaal...
En ja als ik toen van mijn vriendien horden- ik ben zwanger met iemand anders-zal ik meteen weg lopen.

xena

#12 , 28 jul 2011 13:49

van harte bedankt!Ik ga naar mijn advocat mailen uw raad.mvg
als je effectief een zaak start , wil je dan hier updaten hoe de zaak verder verloopt
ben geintresseerd naar het verdere verloop van de procedure

alvast bedankt

moka
Topic Starter

#13 , 28 jul 2011 15:33

Ja hoor, dat doe ik zeker. Zaak is al gestart. In januari heb ik eerste rechtbank. Mijn advocaat zei dat zijn we een proef konijnen met nieuwe wet-betwisting van vaderschap naar meer dan 1 jaar van erkeningdatum. Maar neem ik aan dat zijn meer bedroge vaders wlke zijn ook met zo zaak bezig. Lat me aub weten. Goed om te weten dat ik niet alleen ben.

scorpioen

#14 , 28 jul 2011 16:31

Ik begrijp niet wat dat is van die termijn van één jaar vanaf de datum van erkenning.

De vordering moet worden ingesteld binnen de termijn van één jaar dat u wist dat u niet de biologische vader was.

xena

#15 , 28 jul 2011 16:31

van vaderschap naar meer dan 1 jaar van erkeningdatum.
het is niet de erkenningsdatum die verjaard na een jaar maar de datum van ontdekking dat je niet de biologische vader bent

Terug naar “Archief”