wetttelijke termijn parkeerboete

dennnic
Topic Starter

wetttelijke termijn parkeerboete

#1 , 17 jul 2011 21:59

Ik heb deze week een parkeerboete, wegens het niet betalen van een parkeerticket, gekregen.
Nu zou ik deze overtreding begaan hebben op 17 mei 2010, meer als een jaar geleden.
Dit is mijn eerste berichtgeving hierover. Nu vraag ik mij eigenlijk af of hierover een wettelijke termijn bestaat waarin ze deze moeten sturen.

met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katewo

#2 , 25 jul 2011 16:29

Beste,

Mij overkomt hetzelfde. Ook via Vinci parking in Zaventem ?
Ik ken er nog die rond 17 en 18 juli een bon in de bus hebben gekregen.

Ik ga ze proberen te bellen en protest aantekenen. Ik kan 1 jaar na datum niet meer bevestigen of ik ter plaatse was of niet ...

Mvg,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2011 16:36

Geen geen boetes maar retributies en u zal nu een maning van de gemeente hebben gekregen ??? wegens niet betalen

Reclame

jojan

#4 , 26 jul 2011 09:38

verjaring:

Burgelijk wetboek:

Artikel 2262 : Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van 30 jaar, zonder dat hij die zich op deze verjaring beroept, verplicht is daarvan enige titel te vertonen of dat men hem de exceptie van kwade trouw kan tegenwerpen.

artikel 2262 bis :
§1.Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van 10 jaar.

In afwijking van het eerste lid verjaren alle rechtsvorderingen tot vergoeding van schade op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid door verloop van 5 jaar vanaf de dag volgend op die waarop de benadeelde kennis heeft gekregen van de schade of van de verzwaring ervan en van de identiteit van de daarvoor aansprakelijke persoon.

De in het tweede lid vermelde vorderingen verjaren in ieder geval door verloop van 20 jaar vanaf de dag volgend op die waarop het feit waardoor de schade is veroorzaakt, zich heeft voorgedaan.

§2 : Indien een in kracht van gewijsde gegane beslissing over een vordering tot vergoeding van schade enig voorbehoud heeft erkend, dan is de eis die strekt om over het voorwerp van dat voorbehoud vonnis te doen wijzen, ontvankelijk gedurende 20 jaar na de uitspraak.
Verder voorziet de wet een aantal technische aanpassingen.

onderscheid aldus:
- zakelijke rechtsvorderingen verjaren in beginsel door verloop van 30 jaar ;
- persoonlijke rechtsvorderingen verjaren in beginsel door verloop van 10 jaar.
Tien jaar mag beschouwd worden als de suppletieve gemeenrechtelijke verjaringstermijn.

Voor schade uit buitencontractuele aansprakelijkheid geldt een termijn van 5 jaar nadat de benadeelde kennis heeft gekregen van de schade of de verzwaring ervan en de identiteit van de aansprakelijke. De vordering verjaart evenwel in ieder geval maximum 20 jaar na de datum van het schadeverwekkend feit.

Artikel 2227

De Staat, de openbare instellingen en de gemeenten zijn aan dezelfde verjaringen onderworpen als bijzondere personen en kunnen zich eveneens daarop beroepen.

Een parkeerretributie is een zakelijk recht, er is geen bijzondere bepaling over de verjaringstermijn - deze verjaart dus pas na 30 jaar.

scorpioen

#5 , 26 jul 2011 10:34

Laat mij toe te betwijfelen dat een parkeerretributie een zakelijk recht is.

Verder denk ik dat er rechters zullen te vinden zijn die de vordering in betaling van een parkeerretributie, waarvan de schuldenaar voor het eerst in kennis wordt gesteld één jaar na de feiten, zullen verwerpen omdat de rechten van de verdediging geschaad werden. Vraag is of uw vrederechter hiertoe behoort.

jojan

#6 , 26 jul 2011 10:54

Verjaring

De verjaring vindt plaats na dertig jaar, wanneer geen tegenstrijdige bepaling werd toegepast.

bron: http://www.senaat.be/www/?MIval=/public ... 52&LANG=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jojan

#7 , 26 jul 2011 11:00

Bovendien zelfs als het een persoonlijke rechtsvordering zou zijn is de verjaringstermijn 10 jaar. Bovendien kan een gemeente vrij eenvoudig de verjaring stuiten, de financieel beheerder kan een dwangbevel uitvaardigen, dat uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen, en betekend wordt bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dit exploot is verjaringstuitend.

Ik wil alleen maar zeggen: ja het in onredelijk lang, maar juridisch gezien hebben retributies een lange verjaringstermijn, welke dan ook nog vrij eenvoudig gestuit kan worden.

Franciscus

#8 , 26 jul 2011 15:27

Wie heeft de ingebreke stelling nu toegezonden??

Moraelin

#9 , 28 jul 2011 13:51

Ik heb hetzelfde voor met Vinci Park Oostende. Alle berichtgeving kwam wel via de stad Oostende. Ik heb toen gevraagd of ze (de stad Oostende) mij bewijzen konden opsturen hiervan (foto,...) omdat ik mij een jaar na datum niet meer kan herinneren daar geparkeerd te hebben. De stad Oostende bleef aandringen dat ik Vinci Park rechtstreeks zou contacteren (alhoewel zij mij deze betaling hadden toegezonden), ik heb dit natuurlijk geweigerd goed wetende dat eenmaal ik Vinci Park contacteer die bloedhonden me niet meer zouden lossen. Sindsdien niets meer van gehoord. Ik heb mijn job gedaan : achter de bewijzen gevraagd, meer kan ik niet doen toch ? Ik voel me 100% in mijn recht en ik denk dat de privacy wetgeving hun nog altijd parten speelt in die zin dat bedrijven zoals Vinci Park je pas kunnen vinden als je hen dat toelaat, zelf kunnen ze die data nog altijd niet bemachtigen, nog steeds illegaal dacht ik.

jojan

#10 , 28 jul 2011 15:28

Ik heb hetzelfde voor met Vinci Park Oostende. Alle berichtgeving kwam wel via de stad Oostende. Ik heb toen gevraagd of ze (de stad Oostende) mij bewijzen konden opsturen hiervan (foto,...) omdat ik mij een jaar na datum niet meer kan herinneren daar geparkeerd te hebben. De stad Oostende bleef aandringen dat ik Vinci Park rechtstreeks zou contacteren (alhoewel zij mij deze betaling hadden toegezonden), ik heb dit natuurlijk geweigerd goed wetende dat eenmaal ik Vinci Park contacteer die bloedhonden me niet meer zouden lossen. Sindsdien niets meer van gehoord. Ik heb mijn job gedaan : achter de bewijzen gevraagd, meer kan ik niet doen toch ? Ik voel me 100% in mijn recht en ik denk dat de privacy wetgeving hun nog altijd parten speelt in die zin dat bedrijven zoals Vinci Park je pas kunnen vinden als je hen dat toelaat, zelf kunnen ze die data nog altijd niet bemachtigen, nog steeds illegaal dacht ik.
Het vredegerecht van Roeselare deed hier onlangs 25 mei 2011 een erg gemotiveerde uitspraak over: http://www.vredegerechtroeselare.be/Vre ... %20pdf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Moraelin

#11 , 28 jul 2011 16:27

Idd zeer gemotiveerd... :)

scorpioen

#12 , 28 jul 2011 16:45

Het uitvaardigen van een dwangbevel kan voor een belasting. Niet voor een retributie.

Voor een retributie gelden de gewone regels van stuiting van verjaring van het burgerlijk recht.

jojan

#13 , 28 jul 2011 16:51

Een dwangbevel kan WEL voor een retributie sinds het nieuwe gemeentedecreet. (artikel 94 lid 2 van het gemeentedecreet).
zie: http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.cmVjPTE2NTI2Ng.html" onclick="window.open(this.href);return false;

scorpioen

#14 , 28 jul 2011 17:04

Akkoord. Heb dit over het hoofd gezien (het is art. 94).

Er is wel een addertje onder het gras. Het moet gaan om onbetwiste schuldvorderingen.

In dat geval is het dwangbevel de uitvoerbare titel en moet de gemeente niet naar de rechter stappen.

Maar wat als de eigenaar van het voertuig geschreven heeft dat hij de retributie betwist?

jojan

#15 , 28 jul 2011 18:11

Er wordt eerst een betalingsuitnodiging gestuurd.Dan wordt er zeker nog 1 maal een aanmaning gestuurd (de aanbeveling is aan gemeenten is dat er 2 aanmaningen worden gestuurd maar dit is niet verplicht). Voor het dossier naar gerechtsdeurwaarder kan moet er zeker eerst een aangetekende zending gestuurd worden. Als het dossier dan uiteindelijk naar de gerechtsdeurwaarder gestuurd wordt, stuurt die ook nog eerst een aanmaning en pas ongeveer een maand later zal hij het dwangbevel betekenen. Als in die tijd de eigenaar van het voertuig de retributie betwist zal de bevoegd dienst (in de grote steden de parkeerbedrijven) het bezwaar onderzoeken. Als de argumenten niet worden aanvaardt door het parkeerbedrijf/de gemeente kan er nog bij de rechtbank verzet aantekenen. Uiteraard wordt er zolang er betwisting is geen dwangbevel uitgevaardigd.

Terug naar “Archief”