Lening voor appartement

Imnius
Topic Starter

Lening voor appartement

#1 , 23 jul 2011 19:10

Hallo en met voorbaat bedankt degene die me kan helpen.

Achtergrondinfo:
Ik ben 18 jaar en begin 1 augustus te werken bij infrabel, heb een maandloon van 1380 netto en nog vele andere voordelen.
Leef voorlopig nog bij mijn ouders.

Vraag:
Ik zou graag een klein appartementje kopen van iets minder dan 150.000 euro
Wat zijn de voorwaarden?
Kan ik hiervoor zomaar een lening krijgen?

Heb ook gelezen met inbrengen bij belastingen, maar de uitleg op het internet is me te ingewikkeld, kan iemand dit verduidelijken.

Over belastingen, dus elk jaar moet je belastingen betalen als je werkt? Dit staat los van alle bedragen die van je loon afgetrokken worden toch?
En hoeveel is dit ongeveer?

Met veel dank

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Imnius
Topic Starter

#2 , 23 jul 2011 19:18

Nog een vraagje;
Welke kosten zijn er allemaal voor een alleen wonend iemand?
Belastingen
Elektriciteit
Water
Gas

welke nog meer en hoeveel kosten deze ongeveer?

float

#3 , 23 jul 2011 20:39

Ik veronderstel dat het gaat om een appartement in het Vlaams Gewest.
a) Je moet niet alleen kijken naar de kostprijs van het appartement. Je moet ook kijken naar het KI van het appartement. In het geval het KI lager is dan 745 EUR dan moet je slechts 5% registratierechten betalen. In het geval het hoger is dan 745 EUR dan moet je 10% registratierechten betalen.
b) Indien dit je eerste woning is EN je die zelf gaat bewonen, krijg je een korting op de registratierechten afhankelijk van het KI van het appartement. (abattement genoemd)
c) Je krijgt onder dezelfde voorwaarden van b ook een extra korting op de registratierechten afhankelijk van het KI van het appartement wanneer er een hypotheek op wordt bevestigd. (bij-abattement genoemd)
d) De notaris zal ook nog eens beschrijvingskosten vragen voor het verlijden van de akte zelf en de hypotheek indien die er is.
e) Je kunt de lening van een woning gedeeltelijk aftrekken wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet zoals minimale looptijd van 10 jaar, er moet een hypotheek zijn etc. Het bedrag voor AJ2010 is 2080 EUR. Dat bedrag wordt verhoogd met 690 EUR voor AJ2010 gedurende de eerste 10 jaar als het uw eigen en enige woning is.
f) punt 'e' staat inderdaad los van de bedrijfsvoorheffing die maandelijks wordt afgetrokken van je loon. Die zal wel automatisch ingevuld worden als je tax-on-web gebruikt.
g) Klein lijstje van de maandelijke kosten:
- lening
- schuldsaldoverzekering indien je dat zou nemen (dit kan ook om de 3 maanden, etc. (afhankelijk van de bank))
- electriciteit
- telecommunicatie (telefoon, internet, digitale tv, gsm, etc.)
- water (afhankelijk van de constructie van de mede-eigendom)
- gas (afhankelijk van de constructie van de mede-eigendom)
- stookolie (afhankelijk van de constructie van de mede-eigendom)
- voorschotten voor het werkings/reservekapitaal van de mede-eigendom
- pensioensparen (optioneel)
- bijdrage bij een vakbond (optioneel)
Opmerking: belastingen zijn geen maandelijke kost. Je hebt daar geen invloed op. Bijdrijfsvoorheffing is afhankelijk van het loon.
h) Klein lijstje van de jaarlijkse kosten:
- autoverzekering (optioneel)
- train/bus/tramabonnement (optioneel)
- woningpolis (brandverzekering voor de inboedel van uw appartement) (PRIJS: +- 100 EUR)
- gezinspolis (burgerlijke aansprakelijk ten opzichte van derden) (PRIJS: +- 50 EUR)
- mutualiteitsbijdrage (PRIJS: +- 50 EUR)
- autobelasting (optioneel)
- onroerende voorheffing (afhankelijk van uw KI)
- afrekening van uw schuld tov mede-eigendom indien de voorschotten onvoldoende waren
i) Zijn er nog spaarreserves?

Reclame

Imnius
Topic Starter

#4 , 23 jul 2011 21:55

Dus ik kan als ik al die registratiekosten kan betalen en notariskosten eigenlijk een lening krijgen?

Lightning

#5 , 23 jul 2011 22:07

Dus ik kan als ik al die registratiekosten kan betalen en notariskosten eigenlijk een lening krijgen?
Daar kan enkel de bank u met zekerheid een antwoord op geven. Echter, ervan uitgaande dat u alleen gaat lenen en dat u de volledige aankoopprijs (+ eventueel kosten) moet lenen, vrees ik ervoor met uw inkomen.

roharro

#6 , 23 jul 2011 22:29

Helaas zal u met dat inkomen in de verste verte geen 150 000 EUR kunnen lenen.
Grosso modo komt het ontlenen van dat bedrag neer op een maandelijkse afbetaling van 850 EUR gedurende 25 jaar. Daarbij komen nog de betalingen voor de schuldsaldoverzekering.
Ik vermoed dat de bank u slechts zal lenen indien de maandelijkse afbetaling niet meer is dan ongeveer 300 à 350 EUR. Dat houdt in dat u maximum ongeveer 60 000 EUR kunt lenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Imnius
Topic Starter

#7 , 24 jul 2011 23:04

Wat houd dat 'schuldsaldoverzekering' in?

En dat ik 850 euro moet afbetalen wist ik, en is ook mogelijk.

100 euro per maand aan auto
100 euro aan water,elek,gas
30 euro aan fitnessabonnement
50 euro aan eten (heb ook maaltijdcheques)
50 euro aan verzekeringen (meeste verzekeringen heb ik via mijn werk gratis)
50 euro aan kledij
50 euro aan uitgaan
komt op 430 euro, dan hou ik nog 950 euro over, 100 euro sparen en voor andere onvoorziene kosten en 850 euro voor afbetalen, of heb ik wat misrekend?

roharro

#8 , 24 jul 2011 23:13

Een bank leent tegenwoordig voor inkomens zoals het uwe niet meer dan wat overeenkomt met een maandelijkse afbetaling van 1/4 van het maandsalaris. U zal dus geen lening krijgen die voldoende hoog is.

schuldsaldoverzekering= verzekering die nog resterend saldo betaalt aan de bank mocht u overlijden (wordt meestal als voorwaarde gesteld voor verkrijgen lening).

Uw lijstje met voorziene uitgaven is wel erg optimistisch.

Ontbreken o.a.: gezondheidszorgen (tandarts, dokter, ......); onroerende voorheffing op het kadastrale inkomen van je appartement, syndicuskosten appartement, aandeel in de gemeenschappelijke kosten appartementsgebouw, gemeentebelastingen, .....

Imnius
Topic Starter

#9 , 24 jul 2011 23:28

Kunnen jongeren dan niet alleen gaan wonen tegenwoordig? Een appartementje huren kost ook al minimum 500 euro..., is toch weggegooid geld, kan ik beter aan een lening betalen...?

Ik ga over een kleine maandje eens naar de bank om wat meer info te vragen.

Imnius
Topic Starter

#10 , 24 jul 2011 23:29

Als ik thuis blijf wonen kan ik wel elke maand 1000 euro sparen, maar dan moet ik minstens 3 jaar wachten voordat ik een som bijeen heb om een lening aan te gaan...?

roharro

#11 , 24 jul 2011 23:35

Hier kun je zelf berekenen wat je financieel gezien kunt kopen:

http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/reken ... iteit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Imnius
Topic Starter

#12 , 24 jul 2011 23:45

Dat valt echt tegen

float

#13 , 25 jul 2011 08:39

De lening (850 EUR) is 61,5% van uw inkomen.
Zo abnormaal is dat tegenwoordig niet om langer thuis te blijven wonen gezien de vastgoedprijzen. Als iemand daar mee zou lachen, dan weten ze niet waarom ze lachen.
Ik heb die visie ook gevolgd, beter lenen en eigendom dan iemand anders zijn lening te betalen via huren.

Hoe komt het dat je maar aan 100 euro per maand zit voor auto?

Joeri_J

#14 , 25 jul 2011 09:40

Misschien iets handig om in te vullen: http://dl.dropbox.com/u/8458428/ToShare ... 0empty.xls" onclick="window.open(this.href);return false; (er zijn soortgelijke online te vinden)
De info erin is ter voorbeeld en privé gegevens zijn aangepast en die bedragen zijn niet correct, prijzen van nutsvoorziening, verzekeringen, ... zijn wel correct :-)

Kleine handleiding:

- Je vult u maandkosten in
- Je vult in het jaarschema de wederkerende kosten in, waar je geld aan wenst te besteden.
(je kan zelf kiezen hoe ver je hierin gaat)
- Je vult uw gemiddeld maandloon in, bij persoon 1/2 (eventueel 1 van beide op 0 zetten...)
- Extra's dat je krijgt op het werk, eindejaarspremies, prestatiepremies, ... kan je negatief in het jaarschema zetten.
- Je hebt kosten dat je elk jaar opnieuw doet, maar niet op vast tijdstip? vakantie, kleding, dieren, ... deze kan je bij onbepaald zetten.

Ik ga uit van het 3 rekening principe.

1= zicht (dagdagelijks leven)
2= kosten (af te blijven voor niets anders dan wat in document beschreven staat)
3= sparen (onvoorziene kosten)

Elke maand schrijf je van zicht naar kost wat in excel staat, indien positief naar de kosten rekening, indien negatief terug eraf.
Elke maand spaar je een bedrag van zicht naar kost wat je kan / wil (spaarrekening brengt meer op dan zicht ;-) )

Zo hou je gemiddeld gezien over heel het jaar elke maand exact evenveel over.

Betaal je een kost vanuit de onbepaald, dan schrijf je dit extra over van je kosten naar je zicht rekening.

De 2 rechtse kolommen zijn prospectus voor je kosten en spaar rekening, vul daar bedrag dat op de rekening staat in en de datum,
hij vult automatisch aan wat er elke maand bij komt.
Zo kan je simuleren dat je geld afhaalt.

een oud school project :-) welk in de jaren al een update of 2/3 gekregen heeft.
Welke wel handig is als je wat financiële controle/stabiliteit wenst.

(vragen kan je gerust altijd stellen)

Je schatting van je kosten is idd zoals andere al gemeld hebben heel optimistisch.

Kijk maar in het document, je kan een hele deel kosten zien die je waarschijnlijk niet eerst gedacht hebt.

Terug naar “Archief”